nieuwe kippen in boom op stok

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
colasinas7up
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2019 18:08
Land: Nederland
M/V: V

nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor colasinas7up » 20 aug 2019 22:04

Afgelopen weekend is 1 van onze 3 kippen overleden. We hebben meteen dezelfde dag nog 3 nieuwe kipjes gehaald. Deze zijn ongeveer 17 weken oud en de oude kippen bijna 3 jaar. Dat er een strijd zou ontstaan om de pikorde was me wel duidelijk. De oude kippen willen zich volop bewijzen; ik kijk dit wel een week af. Maar helaas gaan de nieuwe kippen 's avonds niet in het nachtverblijf op stok, maar in de beukenboom die in de ren staat. Nu heb ik ze er zojuist in het donker alle 3 uitgevist en in het nachtverblijf op stok gezet. Hopelijk blijven ze hier zitten tot morgenvroeg.
Moet ik dit blijven doen, of is het geen probleem als ze zich daar veiliger voelen? Ik ben dan een beetje bang dat ze het nachtverblijf nooit meer op gaan zoeken als ik er nu niks aan doe.

Heeft iemand ervaring/tips/ideeën hoe ik dit aan moet pakken??

Alvast bedankt, ook namens Miene, Mutte (Iene is dus overleden), Cola, Sinas en 7-up

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor Isabel » 21 aug 2019 05:26

Dat ligt aan de situatie bij jou.
Als je geen afgesloten ren hebt, je weet zeker dat er geen roofdieren zijn en je vindt het zelf geen probleem... lekker laten slapen.
Maar als je ze toch in het nachthok wil hebben, dan moet je ze de komende tijd inderdaad blijven oppakken en in het nachthok zetten. Op een gegeven moment gaan de kwartjes vallen. :-D

En welkom op het forum. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor tuff cookie » 21 aug 2019 06:32

De kans is inderdaad groot dat als je ze in de ren laat slapen dat ze dat blijven doen. Kippen zijn gewoonte dieren.

colasinas7up
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2019 18:08
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor colasinas7up » 21 aug 2019 21:25

Dank je wel. Ik zal ze toch maar 's avonds in hun nachthok zetten, alhoewel we een ren met dak hebben. Vind het fijner om te weten dat ze binnen zitten.

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor Harald » 31 aug 2019 14:45

Onze kippen lopen vrij rond op het erf en in de boomgaard. Alleen 's nachts opgesloten in het nachthok vanwege roofdieren.

Wij haden pas een nieuwe kip erbij. 'S avonds waren we haar al kwijt, bleek ook in een boom te zitten. We hebben deze opgepakt, wat door de slaperige toestand eenvoudig ging, en in het nachthok op de laagste stok gezet. Vanaf de tweede dag ging ze zelf naar binnen

Was nog wel even een gedoe wie voortaan waar moet zitten, maar na een dag of vier, vijf is het nu duidelijk: Clara slaapt op de bovenste stok.

Dus het komt vanzelf goed, elke dag consequent bij de andere kippen opsluiten, ze weet gauw genoeg dat dat veiliger voelt dan in de boom.

colasinas7up
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 aug 2019 18:08
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor colasinas7up » 02 sep 2019 19:22

De kippen zitten nu 2 weken bij elkaar. Het is elke dag weer een gevecht om te laten merken wie de baas is. De nieuwe kippen zijn een paar nachten vanzelf in het nachthok gegaan, maar de laatste avonden kan ik er steeds weer 2 in het nachthok zetten. Ze willen ook niet op stok, maar ze gaan op de bodem zitten.
Eén van de oudere kippen is echt een terrorkip tegen de nieuwe. Steeds pikken en achter ze aan rennen. Vind het niet leuk om te zien, maar ik laat ze maar begaan. Ze mogen bijna elke dag wel een flinke poos uit de ren, dus kunnen ze lekker hun eigen gang gaan. Alhoewel ze onder toezicht blijven van de oudere garde...

Het is me wat hoor, om nieuwe kippen bij oudere kippen te zetten. Maar... vanmorgen lag er een klein eitje in het nachthok, het moet wel bijna van een nieuwe zijn, omdat de oudere al weken niet meer leggen. Dus wie weet, komt het nog alleemaal goed :gulzig:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor tuff cookie » 02 sep 2019 21:42

Leuk dat je al een eitje hebt.
De jonge kippen durven niet op stok doordat de oudere kippen dat niet tolereren.

Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuwe kippen in boom op stok

Berichtdoor Christel2016 » 21 okt 2019 20:56

Hoi,
Ik kreeg pas 2 nieuwe kippen erbij en jahoor de eerste dag gelijk in een boom ,gelukkig een lage dus gevangen en op stok gezet,en alle kippen toen met een plantenspuit met cola ondergespoten (was me aangeraden ) en vanaf die volgende dag was het pesten van de oudere garde afgelopen, en ging iedereen braaf op stok of dit echt door het onderspuiten van allen kwam weet ik echt niet maar het viel wel op dat het toen goed ging, gaat het bij jou nu beter?
Groetjes Christel


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten