Automatische kippendeur

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
kabaja
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2019 09:40
Land: Belgie
M/V: M

Automatische kippendeur

Berichtdoor kabaja » 24 aug 2019 22:31

Ik heb nu sinds een tijdje kippen en wil nu toch eens zien om mijn kippen deur automatisch te laten sluiten en openen. Hebben jullie zelf zo iets gemaakt of aangekocht. Eventueel foto’s hints en tips.

Mijn deur is van het type guillotinesysteem.
Afbeelding

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Isabel » 25 aug 2019 06:00

Ik heb een tijdje geleden zo'n Chickenguard gekocht. Niet vanwege de roofdieren, maar om de dames in de middag toegang te geven tot een ander deel van de ren. Dit om de verveling te beperken als ze een dag binnen moeten zitten als ik er niet ben.
Was alleen even een dingetje aangezien de Chickenguard qua tijd niet later open kon dan 12.00 uur. Wat ook wel begrijpelijk is, aangezien je anders wel erge langslapers hebt. :mrgreen:
Dit heb ik ondervangen door de "echte" tijd twee uur eerder in te stellen. Nu gaat ie rond 14.00 open. :-D

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor lnge » 25 aug 2019 11:40

Ik gebruik een tijdklok op mijn luikje.
Deze werkt op een lichtsensor en zou daardoor al heel vroeg in de ochtend open gaan. Omdat ik niet wil dat ze voor 8.30 buiten lopen is de stroom eraf tot die tijd. Zodra het luikje stroom krijgt werkt de sensor dus weer.

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Harald » 31 aug 2019 14:38

Wij hebben een chickenguard, en net als jij een verticale schuifdeur. Je kan kiezen of hij opengaat bij een bepaalde hoeveelheid licht, op een bepaald tijdstip, of handmatig. Hetzelfde ook bij sluiten. Je kan ook mixen: open om 07:00, sluiten bij zonsondergang.

De installatie was simpel. Het apparaat heeft daglicht nodig, dus moet aan de buitenkant van het hok. Bij ons is de schuifdeur binnenin, dus ook het optrektouw. Geen probleem bij een houten wandje. Ik denk dat je even goed moet nadenken bij een stenen wand. In dat geval is waarschijnlijk beter zowel de schuif als het optrektouw aan de buitenkant te hebben.

Afregeling was simpel. Wij besloten te openen en sluiten bij zonsopkomst en -ondergang. Hebben hiervoor de standaardinstelling genomen. Het luik gaat dan aan het eind van de schemering dicht.

Omdat we een nieuw hok hebben, zijn we deze weken iedere avond bij zonsondergang aanwezig, om te zien of de kippen allemaal op tijd binnen zijn. Dat is geen probleem. 10 minuten nadat de laarste kip/haan binnen is gaat het luik dicht.

Het openen en sluiten gaat heel rustig. Voor 30 cm ongeveer 30 seconden. De hoogte van de openstand en de dichtstand is simpel in te stellen door het openen en sluiten voor te doen.

Met de natuurcamera gefilmd wat er 's ochtends gebeurt. Vrijwel direct nadat het luik open is gaan de kippen al naar buiten.

Vooral in de winter als het pas licht wordt als wij naar het werk gaan, en het ook al weer donker is voordat we thuiskomen, lijkt dit automatische luik een uitkomst.

kabaja
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2019 09:40
Land: Belgie
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor kabaja » 31 aug 2019 16:10

Aan iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb mij zo’n chickengeard aangeschaft.
Het is gewoon de beste aankoop die ik heb gedaan.

Super gewoon :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Isabel » 31 aug 2019 18:45

:duimop:

Laurefindl
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 sep 2019 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Laurefindl » 01 sep 2019 21:43

Ziet er zeker handig uit :)

Vraag van een beginner :oops: : Is het daadwerkelijk nodig om een deurtje in je nachthok te hebben als ze zelf prima weten wanneer het zonsopgang is en zonsondergang?
Is het nodig qua tocht/warmte of iets om dit 's nachts dicht te hebben of meer omdat de kippen de knusheid waarderen?

kabaja
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2019 09:40
Land: Belgie
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor kabaja » 01 sep 2019 22:41

Voor mij is het meer voor de veiligheid van de kippen. Ik woon hier aan een toch mooi stukje bos en natuur. Dus de vos loopt hier rond. Door het deurtje kan ik ook eens een avondje weg zonder bang te zijn dat mijn kippen in gevaar zijn.

Mijn deuren thuis zijn ook steeds vast zodat er geen ongevraagde gasten binnen kunnen komen. ;)

Laurefindl
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 sep 2019 18:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Laurefindl » 01 sep 2019 23:19

Ah, ik ging er vanuit dat de ren zelf al goed dicht zou zitten :lol:

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Harald » 02 sep 2019 09:28

Als je een afgesloten ren hebt, dan denk ik niet dat een deur op een nachthok veel toevoegt, tenzij je de mogelijkheid wilt hebben om kippen te scheiden. Ik heb daar geen ervaring in, maar je kan denken aan afscheiding van de overige kippen bij ziekte, of een nieuwe kip, of een kip die het even wat rustiger moet hebben.

Als je zoals ik je kippen gewoon vrij laat lopen (af en toe zoeken waar ze nu weer zitten), dan is een afgesloten nachthok nodig om roofdieren buiten te houden. Overdag zie ik hier geen vossen, maar volgens de natuurcamera loopt er hier 's nachts wel degelijk een rond.

Verder schijnen sommige mensen hun nachthok 's ochtends liever wat langer dicht te willen houden, zodat de haan niet al te vroeg victorie kraait


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten