Automatische kippendeur

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Joog » 02 sep 2019 11:06

[quote="lnge":dacht]Ik gebruik een tijdklok op mijn luikje.
Deze werkt op een lichtsensor en zou daardoor al heel vroeg in de ochtend open gaan. Omdat ik niet wil dat ze voor 8.30 buiten lopen is de stroom eraf tot die tijd. Zodra het luikje stroom krijgt werkt de sensor dus weer.[/quote:dacht]

Welke lichtsensor moet je daarvoor hebben? Als ik zo even snel rond kijk, zijn het allemaal sensoren die aanspringen wanneer het donker word. Of kun je die allemaal ook andersom instellen?

Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Harald » 02 sep 2019 11:54

Joog zei:
Welke lichtsensor moet je daarvoor hebben? Als ik zo even snel rond kijk, zijn het allemaal sensoren die aanspringen wanneer het donker word. Of kun je die allemaal ook andersom instellen?


In de logische electronica kan je een logisch signaal met een NOT omkeren. Als het nacht is detecteert een lichtdetector geen licht, en zal deze het logische signaal 0 (nul) geven (ook wel false genoemd). Als in de ochtend licht gedetecteerd wordt, dan zal de lichtdetector het logische signaal van 0 naar 1 veranderen (ook wel true genoemd).

Een NOT-component zal een 1 in een 0 veranderen, en een 0 in een 1. Als je rechtstreeks van de detector aftapt naar het motortje, zal het motortje gaan bewegen als de detector 1 geeft (als het licht wordt). Als je wil dat het de andere kant op beweegt als het donker wordt, dan zal je een NOT achter de detector moeten plakken, zodat de nul die de detector geeft als het donker wordt door de NOT een 1 wordt, en de motor gaat bewegen.

Natuurlijk moet je extra logica aanbrengen om te zorgen dat de motor niet tijdens de schemering omhoog en omlaag gaat als de detector steeds tussen 0 en 1 schakelt, bijvoorbeeld door wolken voor de zon. Daarnaast wil je dat de motor na een poosje ophoudt.

Chickenguard heeft dat allemaal ingebouwd. Je kan daar ook op een tijdsignaal schakelen. Als je zelf elektronica in elkaar soldeert en je hebt geen logica met een klok ingebouwd, dan kan je met een schakelklok het systeem uitgeschakeld laten tot het door jou gewenste tijdstip.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Automatische kippendeur

Berichtdoor Joog » 02 sep 2019 13:38

Haha, ja denk dat een chickengard word :mrgreen: Bedankt voor je antwoord


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten