Nieuwe kippen, andere soort?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
MariskaR
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2019 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Nieuwe kippen, andere soort?

Berichtdoor MariskaR » 13 okt 2019 19:34

Goedenavond,

Ik ben hier nieuw hier, wel in het verleden al veel antwoorden op vragen kunnen vinden, maar nu weet ik even niet wat ik het beste kan doen.

Ik had 2 Isa Brown kippen van ongeveer 3 jaar. 1 is van de zomer tijdens mijn vakantie ziek geworden. Met hulp van de kippendokter nog geprobeerd haar te redden maar niet gelukt helaas. Ik heb toen 2 lohmanns gehaald, ik denk ongeveer half jaar oud. Duurde ongeveer 1,5 week tot het goed ging met elkaar, maar 2 weken geleden was er opeens zomaar 1 dood. Ik had er niets aan gemerkt. Ze was actief, at goed, legde eitjes. En ik zag ook niets raars aan haar toen ze dood was.
Nu is vandaag mijn oude kip ook overleden. Zij had problemen aan haar achterkant met veel bloed en narigheid en was ook niet te redden.

Nu heb ik er weer nog maar 1 dus daar moet een kip of 2 weer bij.
Vorige keer werd me verteld dat ik beter een zelfde soort kan doen omdat die elkaar makkelijker accepteren. Maar ik heb nu veel gelezen over de leghennen die gefokt worden om zoveel mogelijk eieren te leggen in korte tijd. En dat ze daar mogelijk korter door leven en eerder problemen krijgen dan andere kippen.
Ik zou graag andere kippen erbij zetten. Wat is jullie ervaring? Kan ik er 2 krielhennen of iets anders bij nemen of is dat vragen om problemen?
De huidige kip is wel een grote kip en best pittig heb ik gemerkt.
Een haan is geen optie omdat ik in een woonwijk woon en onze buren hebben hun haan ook weg moeten doen.

En hoe kun je het beste nieuwe kippen bij 1 kip plaatsen?
Meestal lees je over het plaatsen van nieuwe kippen bij meerdere kippen maar bij 1 kan ik eigenlijk niet vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mariska

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Nieuwe kippen, andere soort?

Berichtdoor Jan Bollen » 13 okt 2019 20:10

Het beste zet je er 1 bij van hetzelfde formaat en als deze aan elkaar gewend zijn kan je er wat anders gaan bij zetten. Legkippen worden gekweekt om eieren te leggen en te zorgen dat ze overleven in moeilijke omstandigheden.
Als het niet om de eitjes te doen is probeer je deze ene kip bij iemand anders onder te brengen die toch al een groepje leghennen heeft. Je zoekt op je gemak een leuk ras van knuffelkippen en koop er daar een stuk of 3 of 4 van. Deze leven gemakkelijk een jaar of 7 en soms veel langer. Je wel wat inlezen wat je het beste doet als ze broeds worden en zo. Je kan daar ook gemakkelijker weer andere kipjes bij zetten.

MariskaR
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2019 20:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe kippen, andere soort?

Berichtdoor MariskaR » 13 okt 2019 21:50

Bedankt voor je snelle reactie Jan.
Dan kies ik er toch voor om weer een zelfde soort leghen erbij te nemen en later eventueel verder te kijken.
Ik ben nogal snel gehecht aan dieren en wat er bij ons in huis of tuin gehaald wordt, doe ik niet meer zomaar weg, dus huidige kip wegdoen omdat ik liever een soort heb die misschien langer leeft is voor mij geen optie. Dan had ik me daar eerder in moeten verdiepen, maar nu weet ik dat voor volgende keuzes.
Nogmaals dank en ik ga morgen op zoek naar een nieuwe kip.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuwe kippen, andere soort?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 okt 2019 15:41

Mijn ervaring is dat kippen die een paar weken alleen zijn daarna gelijk wat zonder gemor accepteren.
Maar een vriendin van dezelfde grootte en temperament is natuurlijk wel leuker op lange termijn.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten