Welke kippenras is geschikt voor mij?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 26 okt 2019 20:36

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb meteen een vraag waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik zou graag kippen willen, maar ik woon in een tussenwoning in een woonwijk en ik heb katten. Als het kan in combinatie met de katten zou ik de kippen niet willen beperken tot een ren. Ik heb gelezen dat het meestal goed gaat tussen katten en kippen, maar hoor graag jullie ervaring.

Ik zoek dus een kippenras dat:
- weinig geluid maakt
- niet goed kan vliegen
- respect af kan dwingen bij een kat (door formaat denk ik?) en ook rustig / zelfverzekerd is
- contact met mensen leuk vindt

Natuurlijk heb ik ook zelf al even zitten zoeken. Ik kwam uit op de Orpington. Is dat een goede keuze? Of is er een ander ras meer geschikt?

Groeten,
Bur

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Deborah123 » 27 okt 2019 06:59

Ik heb mijn kippen los lopen en heb ook een kat die goed kan jagen (vangt wilde konijnen). Hij steekt geen poot uit naar de kippen, die laten dat niet toe. Eigenlijk kunnen al mijn kippen wel vliegen, zelfs de kriel Cochins komen van de grond als ze willen. Dat is fijn als er (weer eens) een loslopende hond in de tuin komt. Veel geluid maken mijn kippen niet (Marans, Cream Legbar, Leghorn kruising, Araucana, Cochin kriel), hoogstens bij broedsheid, gevaar of als er een ei gelegd moet worden. Wat ik zelf irritant vind aan mijn Araucana en Cochins is de broedsheid. Ze leggen dan niet en doen lelijk tegen de anderen die eieren willen leggen. Zijdehoen was nog erger en die lieten zich ook nog eens kletsnat regenen. Orpington schijnt wel gemakkelijk te vet te worden en plakkaten poep te kunnen krijgen die je dan weer moet verwijderen op een of andere manier. Heb je aan Brahma gedacht? Die worden wel erg groot of Wyandotte?

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 27 okt 2019 11:37

Dank Deborah!

De Brahma vind ik echt prachtig. Daar zouden de katten zeker respect voor hebben. Dappere kat die het daar tegen op durft te nemen. :gulzig: Ik denk alleen dat ze wat te groot zijn voor mijn kleine tuintje. Het nachthok kan ongeveer 1m2 groot worden, dat lijkt me erg klein voor zulke grote kippen.

De Wyandotte lijkt me ook een goede kandidaat inderdaad. Dank voor de tip!

Als ik verschillende soorten kippen in het echt wil zien, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Er zijn vast tentoonstellingen, maar dan zie je de kippen niet in hun natuurlijke gedrag denk ik? Is er bijvoorbeeld een kippenhandel waar je ze kan zien?

Het niet goed vliegen is wel echt een dingetje. De buurvrouw heeft 2 honden die erg gefocust zijn op alles wat beweegt. Ik denk dat een kip een bezoekje over de schutting niet zou overleven.

Ik ben niet bang voor loslopende honden of katten in de tuin. Ik heb rondom schutting staan en de bovenkant van de schutting is afgezet met schrikdraad, zodat mijn eigen katten de tuin niet uit gaan (woon vlak naast een hele drukke weg). Bijkomend voordeel is dat vreemde katten de tuin niet in komen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor jantien » 27 okt 2019 12:29

Als je wilt aangeven waar je ongeveer woont is er misschien wel een andere kippenliefhebber met meerdere dieren waar je even mag gaan kijken?
Wyandotte kriel lijkt mij ook prima, met dat schrikdraad boven je schutting zullen ze er niet snel overheen gaan :mrnono:
Wat geluid betreft....alle kippen maken geluid, de een wat meer dan de ander en is niet ras gebonden.
En de ene keer ook meer dan de andere keer.
De buurt zal zeker weten dat je kippen zult gaan houden.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Deborah123 » 27 okt 2019 13:00

Orpington zijn ook geen kleintjes hoor ;-).
Over handelaren zijn de meningen niet altijd even positief. Bij ons in de buurt zijn kinderboerderijen en dierenparkjes waar doorgaans ook kippen zijn. Het zijn dan vaak rassen die vriendelijk zijn, maar ook tegen een stootje kunnen. Je kunt ze daar in hun natuurlijke omgeving zien. Wil je ook graag eitjes van ze eten, neem dan geen ras dat snel broeds wordt. Eierkleur varieert ook nog eens per ras: wit, groen, blauw, beige, bruin, chocolade bruin. Ik kan aan de kleur van het ei zien welke van mijn kippen hem gelegd heeft.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 27 okt 2019 13:24

jantien schreef:Als je wilt aangeven waar je ongeveer woont is er misschien wel een andere kippenliefhebber met meerdere dieren waar je even mag gaan kijken?


Dat zou helemaal super zijn. Ik kom regelmatig in de buurt van Amersfoort - Utrecht - Leiden.

jantien schreef:Wat geluid betreft....alle kippen maken geluid, de een wat meer dan de ander en is niet ras gebonden. En de ene keer ook meer dan de andere keer. De buurt zal zeker weten dat je kippen zult gaan houden.


Ja natuurlijk! Ik verwacht ook geen kippen met geamputeerde stembandjes. :gulzig: Maar af en toe wat getok terwijl ze rondscharrelen of het aankondigen van een gelegd eitje is toch wat anders dan de hele buurt bij elkaar schreeuwen als ze een kat zien. Dat laatste wil ik de buren (en mezelf) niet aandoen. Dus een schrikachtig / angstig ras is niet zo geschikt denk ik. Bij de Wyandotte lees ik daar wisselende verhalen over. Wat zijn jullie ervaringen?

Deborah123 schreef:Orpington zijn ook geen kleintjes hoor ;-).


:gulzig: Nee, dat had ik ook gezien. Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet heel veel, maar qua hoogte wel. Ik had gevonden dat een Orpington gemiddeld ongeveer 40 cm groot is en een Brahma ongeveer 65 cm. Als dat klopt, maakt dat denk ik nog wel veel uit voor een nachthok. Een hok van 90 cm hoog voelt voor een Orpington dan als 2 verdiepingen en een Brahma kan bij wijze van spreken net zijn nek uitrekken.

Deborah123 schreef: Bij ons in de buurt zijn kinderboerderijen en dierenparkjes waar doorgaans ook kippen zijn. Het zijn dan vaak rassen die vriendelijk zijn, maar ook tegen een stootje kunnen. Je kunt ze daar in hun natuurlijke omgeving zien.


Goed punt! Hier in de buurt is ook zo'n parkje. Zal eens langs lopen. Nadeel is dan alleen wel dat er niet bij staat welke soort kippen het zijn :gulzig:

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor Deborah123 » 27 okt 2019 13:27

Maak dan wat foto’s en vraag het hier. :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor jantien » 27 okt 2019 13:48

Orpington kriel is te vergelijken met wyandotte kriel formaat.
Ik vind uit ervaring echter dat wyandottes veel sterker zijn dan de orpington.
Tja de grote brahma...Ik heb ze oa. ook en zijn erg rustige, geen lawaaischoppende, geen vliegerig en bang ras.
Brahma kriel vind ik qua gedrag weer wat meer hebben van wyandottes, maar de krielen zijn best moeilijk te vinden.
Twee in een hok van 1m2 met kleine vaste en dichte ren moet kunnen (dus nooit alleen in nachthok opsluiten maar dat geldt eigenlijk voor alle kippen), als ze daarnaast altijd in de tuin mogen lopen.
Mocht je in de buurt van Arnhem komen, altijd welkom om te komen kijken :duimop:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor bur » 27 okt 2019 14:29

Ik ben net bij de dierenweide in de buurt geweest en daar hadden ze best wel veel verschillende kippen. Een bruine (die er niet al te florisant uitzag, misschien in de rui) en een boel witte. Een van de witte was heel veel groter dan de rest. Bijna zo hoog als de geitjes die er rond liepen en makkelijk twee keer zo groot als de kleinere kipjes. Is dat een Brahma? Op de bovenste foto is het de meest rechter kip en op de onderste foto de tweede kip van links:

Afbeelding

Afbeelding

Ik merkte dat het me eigenlijk niet zo uitmaakte hoe ze eruit zien. Als ze naar je toe komen vind ik het al leuk. Alle witte kippen die er liepen deden dat.

Er waren ook nog deze. Die staan ook op de bovenste foto, maar niet echt goed te zien. De voorste kip op de foto hieronder is wat ik associeer met een normale maat kip. Geen idee of dat klopt :gulzig: Het achterste kipje op de foto hieronder was een stuk kleiner dan de voorste. Is dat een krielkipje?

Afbeelding

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welke kippenras is geschikt voor mij?

Berichtdoor jantien » 27 okt 2019 14:32

Yep, dat is de brahma columbia :-D


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten