Bijplaatsen hen bij toom van 3

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Elroy » 21 nov 2019 19:18

Goedenavond,

Gisteravond een overgebleven volwassen krielhennetje van mijn zwager in ons nachthok geplaatst. De andere kippen zijn een haan, zus en moeder, allen krielen. De laatste 3 zijn sinds anderhalf jaar een hecht toompje, tam en verwend.

Vanmorgen de ren open gezet. De nieuweling kwam als allerlaatste naar buiten en keek nieuwsgierig en wat brutaal om zich heen en pikte wat voer maar toen begonnen de aanvallen. Eerst van ons moedertje en die verloor en droop af. Toen viel Dotter aan, onze jonge hen en die was venijniger en had de veren in haar bek. De nieuweling was nu iets meer onder de indruk maar toen de haan zich ermee ging bemoeien ging het bijna mis: eerst baltsen, toen erachteraan rennen en toen leek hij te treden maar dat veranderde in: erop los pikken. De hen bleef in shock in het zand van de ren liggen. De rest van de dag is het een apatisch beestje geweest waar weinig beweging in zat.

Als ik de topics zo lees, lijkt het vaak wel goed te komen. Maar ik wil natuurlijk wat geruststelling.

Mijn vragen:

- Is het nu normaal dat een haan (hij is 1.5 jaar oud, dominant maar enorm correct naar zijn huidige hennen) zo lelijk doet tegen de nieuweling?
- Ik laat ze allemaal een week los in de tuin en zet ze 's avonds allemaal samen op stok. In de ren (ongeveer 19 m2) lijkt het toch wat ongemakkelijker te gaan. Goed plan?

Het ziet er toch allemaal heftig uit met veren die in het rond vliegen. Het geeft een hoop stress. Maar het gaat goed komen toch? :frons:

frankip
Berichten: 2963
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor frankip » 21 nov 2019 22:39

Je had ze misschien eerst een paar dagen apart in een rennetje, in de ren kunnen zetten. Zo hadden ze aan elkaar kunnen wennen zonder bij elkaar te kunnen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Kip La La » 21 nov 2019 23:17

Buiten de ren aan elkaar laten wennen lijkt mij ook een goed idee.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 nov 2019 11:58

Ik zou de ren open laten, als dat kan. En ze idd 's nachts samen op stok zetten.
Ik zou het nog een dag of evt 2 aankijken. Misschien gaat de nieuwe zich behoorlijk gedragen.
Als ze dagenlang echt op deze manier aangevallen wordt (niet gewoon pikken en narennen maar echt ineenpikken), of als er bloed vloeit, zette ik een rennetje in de andere ren en liet ze een paar weken door de draad wennen.
Maar normaal ben ik daar niet zo'n fan van. Liever er gewoon bij zetten, als dat lukt.
Ik heb in het verleden al te snel via een apart rennetje gewerkt en mijn ervaring is dat dat de introductie ingewikkelder en vooral langer maakt. Maar als er gewonden vallen kan het natuurlijk niet anders.

Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Elroy » 22 nov 2019 21:25

Bedankt voor de tips. We hebben gekozen om de ren open te houden en ze allemaal in de tuin te laten. Dit doen ze dan ook by far het liefste. De nieuweling kwam er weer als laatste uit, nam daar de tijd voor en klappert veel met haar vleugels. Ze eet en drinkt en wandelt dan de ren uit. Ze gaat op hetzelfde plekje, op een betonnen plantenbak zitten waar ze gisteren ook zat. Het toompje lijkt haar gebiedje te mijden en alles houdt elkaar in de gaten. Ik heb extra voerbakken watersilos geplaatst in de tuin.

Opeens zat ze in een klein hokje wat we verderop in de tuin hebben staan te zandbadderen! Bijdehandje. Maar je raadt het al: onze jonge hen sloop er naartoe en het werd een kooigevecht. Ben snel tussenbeide gekomen. Iedere keer wordt ze afgestraft. Ik was na de boodschappen iets te laat thuis, maar verwachtte de nieuweling nog niet in het nachthok: bleek ze er wel in te zitten! Ik hoorde geruzie en haastte me naar het nachthok, waar de nieuwe hen gevlucht was in een legnest. Er lagen wat veren op de bodem.

Sneu toch allemaal. Ik hoop dat het goed gaat komen. Ik had verwacht dat de haan haar wel zou inpalmen, maar dat lijkt niet te gebeuren. Het voelt overigens wel goed dat ze bij elkaar zitten s nachts.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Kip La La » 22 nov 2019 21:32

Je kunt nog proberen haar met de haan overdag in de ren te laten, dat ze inderdaad samen een band opbouwen en dan samen met de rest.

Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Elroy » 24 nov 2019 20:17

Ik hou jullie iedere 2 dagen even op de hoogte hoe het gaat:

Er is minimale verbetering. De schrik zit er goed in bij de nieuwe hen. Ze komt na wat aandringen uit het nachthok. We laten haar in rust eten en drinken in de ren en vervolgens spring ze weer naar het nachthok. Omdat het lekker zonnig was vandaag haar eruit gehaald en dan rent ze snel naar de hoek van de tuin waar ze zich steeds ophoudt. Zolang de toom wat verder weg is, is ze wat beweeglijker.

Aan het eind van de dag sloop de haan op haar af en zagen we haar voor het eerst knielen. Lucky is heeel dominant dat weten we wel. We zagen hem haar dus voor het eerst treden. Dat is alvast positief. We zullen morgen de toom eens in de ren houden, dan kan ze rustig de tuin verkennen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor jantien » 24 nov 2019 20:33

Dat laatste zou ik dus juist nu niet doen.
Ze moeten wennen en vandaag dus al een flinke stap vooruit gemaakt, ze liet toe dat de haan haar trad.
Morgen weer lekker de hele bups naar naar buiten en zo verder laten wennen :duimop:

Elroy
Berichten: 219
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Elroy » 24 nov 2019 21:48

Je hebt gelijk Jantien, alles gewoon naar buiten morgen! :duimop:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Bijplaatsen hen bij toom van 3

Berichtdoor Kip La La » 25 nov 2019 16:32

En, al wat verbetering te merken?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 10 gasten