de juiste kippen(fokker) vinden

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Mariluigi
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 dec 2019 13:55
Land: Nederland
M/V: V

de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor Mariluigi » 15 dec 2019 18:55

Hallo, ik ben nieuw hier en ook helemaal nieuw in de kippen wereld. Wij willen ergens zomer volgend jaar (als we verhuisd zijn en de behuizing voor de kipjes is in orde) graag kippen houden. Nu kun je je natuurlijk een eind inlezen online en in boeken, maar de enige goede bron is naar onze mening degene die kippen kent. Vandaar nu op dit forum :)

We waren zoekende naar kippenrassen die
- middelgroot zijn
- redelijk sterk/makkelijk zijn voor een beginner
- geen problemen hebben met nederlandse klimaat en liefst ook gewoon in de tuin kunnen met regen en sneeuw
- rustig zijn en niet te schrikkerig/vliegerig zodat ze makkelijk in een (omheinde) tuin los kunnen lopen in een woonwijk zonder ontsnappen
- sociaal en mens-georienteerd/makkelijk tam te maken zijn omdat we ook graag gezelligheid van ze willen. knuffelkipjes meer dan kijk-kippen

Nu zijn we inmiddels uitgekomen op: 2 Barnevelders, 2 Bielefelders en 2 Noord hollandse blauwe. Maar voldoen die inderdaad aan wat wij zoeken? Combineren deze soorten ook goed?

En minstens zo belangrijk waar haal je ze "verstandig" vandaan? Wij zijn bij een handelaar geweest, maar waren daarover niet heel enthousiast en zoeken eerder naar hobbyfokkers voor de rassen, maar kunnen maar moeilijk info vinden daarover. En hoe oud zou een kip moeten zijn bij adoptie? zijn er meer "gevoelige"fases die ze beter nog bij een (goede) fokker kunnen doorbrengen dan bij een niet kip-kenner? Zo las ik over de Barnevelder dat die gevoelig is voor Marek en dat die ingeent moet worden op jonge leeftijd en dat dat alleen op jonge leeftijd openbaart. En enten jullie zelf je kippen in tegen oa salmonella ea? Waartegen dan? Of waarom niet?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor Jan Bollen » 15 dec 2019 20:39

Waarom een mengeling van rassen? Er is niets mooier dan een toom kippen van hetzelfde ras. Het beste haal je die bij een fokker die gekend is voor het fokken van dat ras. Die kan je dan ook alles vertellen hoe je er mee moet omgaan. Het probleem met knuffelkippen is dat je dan moet kiezen voor van die gezellige dikke. Die dikke gezellige kippen broeden dan heel graag en een kip die de helft van het jaar broeds is daar heb je ook niks aan.
Je zal een fokker moeten zoeken die al zorgt dat de kippen kalm en rustig zijn. Als je bij verschillende fokkers kippen haalt dan weet je nooit hoe die met elkaar overeenkomen.

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor frankip » 15 dec 2019 21:48

Ik heb zelf barnevelders gehad, maar vond het hele afstandelijke kippen, waar geen echt contact mee te maken was.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor tuff cookie » 15 dec 2019 22:39

Ik heb de zelfde ervaring met Barnevelders als Frankip.
Bielefelders zijn wel tam en broeden ook niet en ze zijn rustig. Ze zullen ook niet gaan vliegen. Je kan de betreffende fokkersclub vragen voor dieren.
Noord Hollandse blauwen zijn ook tam maar broeden wel.
Vooral geen kippen kopen bij een handelaar.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor Jan Bollen » 15 dec 2019 22:50

Ik heb verschillende tomen Marans maar je kan niet zeggen dat van een ras alle kippen zich hetzelfde gedragen. Ik heb nu een toom die heel sociaal zijn en mij het voer uit mijn handen pikken en helemaal niet schuw zijn. Een toom van verleden jaar gaan mij helemaal uit de weg als ik in hun ren kom. Ze komen van dezelfde ouders, het is moeilijk te begrijpen hoe het komt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor tuff cookie » 16 dec 2019 06:56

Jan Bollen
Ik ga nu iets zeggen dat dat misschien vreemd klinkt maar verschil in tamheid/sociaal bij het zelfde ras kan komen door verschillende "sterrebeelden" van geboorte. Waarschijnlijk zijn de 2 tomen bij jou van verschillende geboorte datums. Bij mij zijn de kippen van het zelfde ras, geboren wanneer de zon in tweelingen staat (van half mei t/m half juni) het meest tam/sociaal.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor Jan Bollen » 16 dec 2019 08:05

Dat verschilt ook per ras. Je hebt normaal meer haantjes als je ze laat uitkomen uit eieren die in de broedkast gelegd zijn bij vallende maan. Bij de Marans had je dan 70% hanen maar bij de Ardenner krielen had ik 95% hanen. Het heeft ook nog te maken met de sterrenbeelden maar dan moet je veel meer broeden om dat vast te leggen. Ik zal eens uitzoeken onder welk sterrenbeelden de verschillende tomen geboren zijn.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor tuff cookie » 16 dec 2019 08:53

Dat is een goeie tip, met vallende maan meer haantjes, ga ik eens op letten.

Mariluigi
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 dec 2019 13:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor Mariluigi » 16 dec 2019 08:58

We willen graag verschil in tekening en kleur. Zodoende zijn we op een toom van verschillende rassen uitgekomen want de rassen die ons leuk leken zijn maar in één kleur en tekening. Hoewel van één ras vast ook heel mooi is vind ik een mix juist leuk. Bijkomend voordeel is dat misschien een tammer ras makkelijker een half tam ras over de streep kan trekken in sociaalheid. :lol:
Dat van die geboortedatum ga ik zeker in de gaten houden.

Hebben jullie goeie adviezen voor andere rassen erbij die misschien wel mensgerichter zijn en niet broeds worden? We hebben ook nog wel gekeken naar Australorp, New Hampshire, Marans, Kraaikop en Red Island...Dachten dat ons gekozen lijstje wel aan onze eisen/wensen voldeed als je zo online leest maar ik geloof meer in echte ervaringen.

En waar vind je dan fokkers en rasverenigingen? Had voor die drie rassen wel gekeken maar kon eigenlijk alleen de barneveldersclub vinden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: de juiste kippen(fokker) vinden

Berichtdoor tuff cookie » 16 dec 2019 10:09

New Hampsire en Australorp kippen zou goed samen kunnen met Bielefelders
Mijn ervaring met Island red's is dat ze andere rassen niet altijd accepteren als ze er niet mee opgegroeid zijn.

Voor fokkers verenigingen zie onder.
https://kippen-verenigingen.startpagina.nl/


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten