Koppelen van rassen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Koppelen van rassen

Berichtdoor Joachimdk4 » 25 mei 2020 01:03

Beste mensen
Ik wil enkele rassen samen zetten ik een vrij grote ruimte.
Kan je deze rassen samenzetten:
Araucana+Brabants hoen+Kuifhoen+braekel+misschien nog zijdehoen.
Zou dit werken en neem je dan zoals vaak 2 van elke soort of kan 1 ook?
Ik zou ze wel laten uitbroeden dus van jongsafaan samenzetten, geen idee of dat een verschil maakt.
Mvg en hopelijk weten jullie meer door ervaringen.
Alvast bedankt! :duimop:

frankip
Berichten: 2963
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor frankip » 25 mei 2020 06:50

Kippen maken in tegenstelling tot mensen geen verschil in ras. Ze kunnen moeiteloos samen wonen en leven. Wel kun je hebben dat als een bv zijdehoen is opgegroeid met zijdehoenders, dat ze vaker die soortgenoten opzoekt of mee optrekt. Maar dat kan ook zijn dat witte leghorn wat met alleen witte is opgegroeid , meer trekt naar witte zijdehoenders of andere witte kippen, en minder met bv een zwarte leghorn. Maar als je ze gemengd laat opgroeien zullen ze geen vooroordelen hebben en fijn samen kunnen leven. Soms zijn t net mensen.

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor Joachimdk4 » 25 mei 2020 07:54

Hij super fijn! Ik dacht dat het problemen zou geven omdat ik ook net 4 kippen van een fokker had, 1 grijze legkip & 1 koekoek en 1 witte zijdehoen & bruine zijdehoen,
Onder elkaar komen ze goed overeen maar samen lukt echt niet.
Daarom men twijfel

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor Joachimdk4 » 25 mei 2020 07:54

Maar das was dan waarschijnlijk omdat ze niet samen opgroeiden..

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor jantien » 25 mei 2020 13:28

Hier veel verschillende rassen en mengelmoesjes door elkaar en dat prima.
Wat Frank al zegt, het zijn net mensen.
De een vindt de ene leuker dan de ander en dat hoeft lang niet altijd van het hetzelfde ras te zijn.
Soms zie je de rassen wel naar elkaar toetrekken maar dat gebeurd dus niet altijd.
En verwacht ook zeker niet dat kippen zulke supermaatjes van elkaar zullen worden, want dat zal nooit gebeuren :mrnono:
Als maatje doodgaat, sjouwt de ander er zo over heen als ze in de weg ligt....
Maar kippen zullen elkaar prima dulden en daar moet je tevreden mee zijn, welk ras(sen) of mengelmoesjes je ook neemt..
Samen opgroeiende kippen blijven in het begin zeker bij elkaar, maar krijgen later toch ook weer hun voorkeuren wat ik in begin al zei. Ze zullen hun eigen weg gaan zoeken en dat is ook goed.

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor Joachimdk4 » 25 mei 2020 13:41

Oke, bedankt!!

Joachimdk4
Berichten: 197
Lid geworden op: 04 mei 2020 16:32
Land: Belgie
M/V: V

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor Joachimdk4 » 26 mei 2020 02:23

jantien schreef:Hier veel verschillende rassen en mengelmoesjes door elkaar en dat prima.
Wat Frank al zegt, het zijn net mensen.
De een vindt de ene leuker dan de ander en dat hoeft lang niet altijd van het hetzelfde ras te zijn.
Soms zie je de rassen wel naar elkaar toetrekken maar dat gebeurd dus niet altijd.
En verwacht ook zeker niet dat kippen zulke supermaatjes van elkaar zullen worden, want dat zal nooit gebeuren :mrnono:
Als maatje doodgaat, sjouwt de ander er zo over heen als ze in de weg ligt....
Maar kippen zullen elkaar prima dulden en daar moet je tevreden mee zijn, welk ras(sen) of mengelmoesjes je ook neemt..
Samen opgroeiende kippen blijven in het begin zeker bij elkaar, maar krijgen later toch ook weer hun voorkeuren wat ik in begin al zei. Ze zullen hun eigen weg gaan zoeken en dat is ook goed.


Beste Jantien & alle anderen
Ik heb een broedmachine aangeschaft en me goed ingelezen(welke dag de luchtvochtigheid omhoog moet, Hoelang alles duurt, wanneer ze buiten mogen, warmteplaat,...)
Ik zou graag een groep maken van 1-2 Brabantse hoenen, 1-2 braekels & 1-2 araucana’s & de tweede groep 1-2 sebrights, 1-2 kuifhoenen, 1-2 waasse krielen.
Deze indeling is ivm anders het groteverschil te veel zou zijn tussen de grootste en de kleinste kippen, dat werkt niet zo goed, ofwel?
Mijn concrete vraag is, hoeveel bevruchte eieren heb je nodig steeds minstens 1 kip van elk ras uit te laten komen, er van uitgaande dat de eieren vers zijn en goed bewaard zijn, dus hoeveel eieren per soort raad u aan?
Mvg

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2020 08:35

Als je maximum 1 haan wil houden, kan dat wel hoor, verschillende groottes door elkaar. Zeker als ze voldoende ruimte hebben. Als je ze zelf liever opdeelt omdat je dat leuker vind, kan dat natuurlijk ook.

Je moet er vanuit gaat dat minstens 1 op 2 kuikens haan is. En ik denk dat zo'n 80% van de eieren uitkomt, maar als je geluk hebt kan het ook 100% zijn. Ervanuitgaande dat de eieren zo goed als allemaal bevrucht zijn, wat wel niet altijd zo is.
Als ik jou was, legde ik 4 eieren per soort in. Dan hou je normaal 1 à 2 hennen over. Kunnen er per toeval natuurlijk ook 3 zijn, 4 zou wel straf zijn.
Als je toch liever 2 hennen dan 1 hen van elk zou willen, kan je ook voor 5 eieren gaan.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor jantien » 26 mei 2020 08:59

Hoeveel ruimte hebben/krijgen de dieren?

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Koppelen van rassen

Berichtdoor Csengele » 26 mei 2020 09:21

Joachimdk4 schreef:Mijn concrete vraag is, hoeveel bevruchte eieren heb je nodig steeds minstens 1 kip van elk ras uit te laten komen, er van uitgaande dat de eieren vers zijn en goed bewaard zijn, dus hoeveel eieren per soort raad u aan?
Mvg


Eerlijk gezegd zou ik gezien je specifieke voorkeur wanneer je voor elk ras slechts 1 a 2 hennen wilt helemaal geen broedmachine hebben aangeraden. Je moet er vanuit gaan dat er eieren gekocht worden die misschien onbevrucht zullen zijn. Daarnaast heb je ongeveer 70 % uitkomst en van die uitkomst gaat ook nog weleens iets dood. Daarnaast heb je ook nog 50% kans op een haan. Je zult dus rekening moeten houden dat je met 4 a 5 eieren misschien 1 geschikt hennetje gaat overhouden. Indien je geluk hebt heb je ook kans op 100 procent uitkomst wat wil zeggen dat je misschien ook 5 hennen hebt van die 5 eieren of indien pech... Zoals ik toevallig had, dit jaar, 5 hanen.

Mijn advies zou zijn geweest. Koop van elk ras een jonge hen van rond de 8 weken. Dan ben je zekerder dat je krijgt wat je echt wil en zit je straks niet met heel veel overschot.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten