Kip tam maken

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Suusje_BE
Land: Nederland
M/V: V

Kip tam maken

Berichtdoor Suusje_BE » 25 jul 2020 21:22

Hi,

Wij hebben 3 Wyandotte kriel kippen. We hebben ze gekocht met 8 weken. Ze eten uit de hand, maar verder zijn ze heel bang en schuchter. We kunnen ze niet oppakken want dan rennen ze weg.
Hoe maak ik onze kippen tam? Zo tam dat ze lekker op schoot komen zitten? Groetjes!

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip tam maken

Berichtdoor danielb » 26 jul 2020 01:26

kippen worden eigenlijk niet graag opgepakt.
ze kunnen het wel gewoon worden,maar echt graag zullen ze het nooit hebben.
op de schoot springen enz... gaat wel.
bijvoorbeeld lekkere meelwormpjes geven kan wonderen doen,maar ook gewone graantjes hoor.
moeten ze ook wel soms gewoon worden....
daarmee kun je ze op plaatsen krijgen waar ze normaal niet komen....
alles rustig aanpakken en zelf mooi stil blijven zitten.
hoe ,lang heb je de kippies al???
duurt soms weken/maanden om er echt tamme kippies van te maken.
soms gaat het gewoon vanzelf....
op je hand of arm of benen laten zitten kunnen ze snel gewoon worden,maar echt vastpakken hebben ze liever niet....

VogelChrista

Berichtdoor VogelChrista » 26 jul 2020 13:25

Onze Hollandse krielen (nu 16 maanden oud en sinds een half jaar bij ons) werden pas tam toen we ze los in de tuin lieten lopen. In hun eigen ren/kippentuin krijg ik ze nooit te pakken en komen ze ook niet naar mij toe. Maar wanneer ze los rond lopen zijn ze veel makkelijker te benaderen en lopen ze continu voor je voeten.
Mijn ervaring is dat je ze het beste oppakt door vlakbij ze te gaan zitten als ze rustig bezig zijn en dan je ene hand onder de borst te schuiven en met je andere hand zachtjes op de rug te drukken. De kip gaat dan in reflex met de buik op de grond en kan niet vluchten. Zo pak je haar voorzichtig op en zet je haar weer op dezelfde manier terug. Die van mij zijn het nu gewend, maar het duurt gewoon een tijdje...

Isabel

Berichtdoor Isabel » 26 jul 2020 15:38

Ik sluit mij bij danielb en VogelChrista aan.

En de ene kip vindt het fijn om opgepakt te worden en de andere niet. Ik heb best wel wat kippen gehad en totnutoe nog maar eentje gehad die echt "vraagt" om opgetild te worden (wat ouder kippetje) en zo een uur op schoot kan zitten tukken terwijl ik haar aai.

Elroy

Berichtdoor Elroy » 27 jul 2020 10:05

Inderdaad lijken de meeste kippen niet opgepakt te willen worden. Onze Lucky en Dotter (broer en zus) zijn extreem tam. In huis geboren, krijgen werkelijk uren per dag aandacht en dat maakt in mijn ogen wel het verschil. Lucky kun je oppakken wanneer je wilt en je ziet meteen een ontspannen blik (snaveltje gaat smakken, ogen vallen dicht) en die blijft 20 minuten in katzwijm.

Sterker nog: onze Dotter komt altijd na het avondeten binnen wandelen, springt op de bank, komt tegen je been aan liggen en gaat veren poetsen. Je kunt dan met je vinger gewoon mee poetsen / kriebelen, ze kijkt nergens van op. Ook pikt ze soms in je been en als je dan reageert, draait ze zich om om opgepakt te worden. Ik overdrijf niet.

Maar veel heeft te maken met van jongsaf aan tussen de mensen lopen en veel bemoeien met ze. Lekkernijen geven in combinatie met aaien en kriebelen (liefst op de borst en onder de vleugels) werkt perfect!

Suusje_BE

Berichtdoor Suusje_BE » 29 jul 2020 15:21

Iedereen bedankt voor de reacties, super! Ik kan hier wel wat mee. Onze kipjes waren ‘al’ 8 weken toen we ze kregen en we wilden ze eerst laten wennen aan hun nieuwe huis, toen aan de grote tuin, toen aan ons, en toen opeens aten ze uit onze hand: hoera! Maar als ik dichtbij kom, rennen ze keihard weg. Of eentje gaat plat liggen met de vleugels gespreid: wat is dat, onderdanig? Bang?...
En we hebben nu 1 broedse kip. Zij zit de hele dag op het nest, ik moet haar er telkens vanaf halen...en is ze heel ontevreden. Arm kipje

Isabel

Berichtdoor Isabel » 29 jul 2020 15:37

Dat plat liggen betekent dat ze betreden wil worden. Door een haan. :-D
Maar even wat kriebelen op de rug en hoogstwaarschijnlijk is mevrouw tevreden. :mrgreen:

Suusje_BE

Berichtdoor Suusje_BE » 29 jul 2020 16:39

Wow ècht? Zien ze ons als haan....?

Isabel

Berichtdoor Isabel » 29 jul 2020 16:49

Yep. :-D

Friese Brug

Berichtdoor Friese Brug » 17 sep 2020 19:37

Ik lees vooral over kippen die vanaf een paar weken of als kuiken opgegroeid zijn.

Wij hebben nu sinds een aantal maanden 4 hennen en een haan (Groninger meeuwen). Toen we ze kochten waren ze zo'n beetje een jaar oud. Als ze in het hok of buiten lopen, komt de haan (Eddie) vaak een beetje dreigend zo zijdelings naar je toe, maar als je je hand naar 'm uit steekt deinst hij toch weer terug.
De kippen zijn hartstikke nieuwsgierig en komen in ieder geval snel naar je toe als je voet hebt. Ze eten ook uit de hand.
Maar als je met je hand naar ze toe gaat, dan gaan ze er toch steeds snel vandoor. Wel gek, want zit je in de tuin (in hangstoel) komen ze lekker rond om je scharrelen en onder je door. Maar als je op staat, of je verzet je voeten, dan schrikken ze lijkt wel. Als je ze wil pakken, moet je ze haast overrompelen en raken ze vreselijk in de stress.

Dat is met name lastig als we ze eens moeten sprayen tegen bloedluis oid. Wát een heisa.

Heeft iemand van jullie tips hoe we ze toch langzaam wat tammer kunnen maken?

Terug naar “Kippen Algemeen”