Kakelende Marans

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Kakelende Marans

Berichtdoor Wyan » 14 aug 2020 12:31

Ik heb twee Marans van 24 weken, net aan de leg. Ze maken een gigantische herrie. De hele dag door. Wie heeft ervaring met kippen die geen herrie maken. Marans zijn prachtige kippen en ontzettend tam, althans die van mij.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kakelende Marans

Berichtdoor Deborah123 » 14 aug 2020 15:18

Mijn kippen maken niet veel herrie, alleen bij gevaar of als er net een ei gelegd is of als ze op stok gaan. Dat duurt niet lang. Ook mijn Marans van een maand of 9 maakt niet veel herrie. Ik moet wel zeggen dat ze zeeen van ruimte hebben en de hele dag los rondscharrelen.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kakelende Marans

Berichtdoor rozekip » 15 aug 2020 08:24

Herkenbaar. Ik had al Australorps en Amrocks, en sinds dit voorjaar heb ik twee Marans dames erbij. Nu een week of 22 zoiets. Nog niet aan de leg maar dat zal niet lang meer duren. Maar man man man - wat een herrie :gutgut: . Dat kakelt de hele dag door. En als het nou nog echt kippenkakelen was maar het is meer een soort diep keelgeluid ofzo. Klinkt nergens naar. Mijn man zegt steeds dat ze voor de dinogeluiden in Jurassic Park vast een stel Marans hadden ingehuurd.

Mijn Amrocks en Australorps kunnen soms ook luidruchtig zijn maar dat is dan een paar minuten. En het klinkt naar kip. De Marans die gaan maar door en door met hun vreemd gegrom. Wel héél gezellige kippen verder :ilove: , echte kletskousjes en knuffelkonten. Springen op schoot voor een knuffel en als je buiten zit te eten springen ze op tafel erbij. Maar wat een herriemakers... (gelukkig hebben de buren nog niet geklaagd maar het zou me niets verbazen)

Overigens lijkt het me geen gevolg van ruimtegebrek ofzo. Ze lopen overdag los in 1200 m2 tuin.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kakelende Marans

Berichtdoor Wyan » 15 aug 2020 08:59

rozekip schreef:Herkenbaar. Ik had al Australorps en Amrocks, en sinds dit voorjaar heb ik twee Marans dames erbij. Nu een week of 22 zoiets. Nog niet aan de leg maar dat zal niet lang meer duren. Maar man man man - wat een herrie :gutgut: . Dat kakelt de hele dag door. ....


Ja erg jammer, het zijn juist hele tamme kippen. De meest tamme die ik ken. Maar die herrie... het kan echt niet. We wonen in een rijtjeshuis met naast voor en achter buren. Ik heb besloten ze weg te doen, met pijn in het hart.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kakelende Marans

Berichtdoor rozekip » 15 aug 2020 12:00

Ah dat is wel heel jammer ja, dat ze dan weg moeten. Maar ik kan het me goed voorstellen in een woonwijk; wij wonen buiten de dorpskern en hier vind ik het nog wel kunnen, er zijn meer mensen met kippen (incl hanen, die hebben wij dan weer niet) en andere dieren.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kakelende Marans

Berichtdoor Wyan » 16 aug 2020 17:29

Ik vind het ook erg jammer dat ze weg moeten. Vraag me ook af of er wel stille tamme kipjes zijn. Als ze een ei gelegd hebben maken de meeste kippen herrie. Schijnt "normaal" te zijn. Ik heb Wyandottes, Serama's en Amrocks gehad. Al deze rassen waren niet zo tam als de Marans. Weet iemand een soort die minder kabaal maken.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19181
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kakelende Marans

Berichtdoor Isabel » 16 aug 2020 18:20

Denk dat het per kip verschillend is, ongeacht het ras.
Maar bij mij was Kaat de Wyandotte heel rustig. En Koek en Pip, de Chabo's, zijn erg stil/ bescheiden.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast