Kip Cadeau!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
ruud94
Land: Nederland
M/V: M

Kip Cadeau!

Berichtdoor ruud94 » 08 sep 2020 21:58

Ik heb een tijdje terug een bericht geplaatst dat ik wat kippen zou willen over een tijdje.

Nu zijn er wat mensen die dit iets te letterlijk hebben opgevat en mij een jonge zijdehoender Kriel cadeau gedaan hebben.

Nu heb ik de volgende problemen
- Ik heb geen ren, hoe kan ik snel iets maken zodat het beestje een goed tijdelijk onderkomen heeft. Hij of zij zit nu in een klein kooitje
-Hij heeft geen vriendjes, hij zit alleen en dat vind ik behoorlijk zielig. Zelf had ik graag Wyandotes Kriel gehad maar ik weet niet of die goed samen gaan? En waar haal ik zo snel 2 hennen vandaan

lnge
Moderator
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor lnge » 08 sep 2020 22:26

Eigenlijk best vervelend, voor jou en de kip.
Nou heb je onvoorbereid een dier waarvoor je nog van alles in orde moet maken en het zit ook nog in haar (of zijn?) uppie.

Het beste ga je naar de bouwmarkt en haal je een rol gaas van een meter hoog (zijdehoenders zijn geen vliegers) en wat paaltjes.
En dan moet je nog snel een hok. Eventueel tijdelijk een oud konijnenhok zou al voldoen.
En dan zo snel mogelijk minstens 1 hennetje erbij. Die is wel op MP te vinden. Of misschien kunnen de gulle gevers je het adres geven waar ze de kip vandaan hebben. Misschien is er daar nog een beschikbaar.

Andere oplossing, kip tijdelijk even bij een andere kippenhouder laten logeren en ondertussen alles in orde maken?

Dr_Haantje
Contacteer:

Berichtdoor Dr_Haantje » 08 sep 2020 23:07

Op marktplaats snel even een hok scoren voor tijdelijk?
Eventueel heb ik nog een konijnenhok te leen, dan hoef je alleen nog 4 palen en wat gaas te halen bij een bouwmarkt of zo..
Mocht je niet al te ver van de veluwe wonen dan kan ik hem eventueel brengen.

ruud94

Berichtdoor ruud94 » 09 sep 2020 10:07

lnge schreef:Eigenlijk best vervelend, voor jou en de kip.
Nou heb je onvoorbereid een dier waarvoor je nog van alles in orde moet maken en het zit ook nog in haar (of zijn?) uppie.

Het beste ga je naar de bouwmarkt en haal je een rol gaas van een meter hoog (zijdehoenders zijn geen vliegers) en wat paaltjes.
En dan moet je nog snel een hok. Eventueel tijdelijk een oud konijnenhok zou al voldoen.
En dan zo snel mogelijk minstens 1 hennetje erbij. Die is wel op MP te vinden. Of misschien kunnen de gulle gevers je het adres geven waar ze de kip vandaan hebben. Misschien is er daar nog een beschikbaar.

Andere oplossing, kip tijdelijk even bij een andere kippenhouder laten logeren en ondertussen alles in orde maken?

Inderdaad kwa timing vind ik het vooral ook vervelend voor de kip. Ik heb hem tijdelijk bij een vriend van mij onder gebracht maar daar kon hij door de gaas heen.... dus heb hem weer terug.

Is een meter ook hoog genoeg om de eventuele katten uit de buurt buiten te houden?
Zijn wyandotte's goede vliegers en gaan ze samen met een zijdehoen?

ruud94

Berichtdoor ruud94 » 09 sep 2020 10:07

Dr_Haantje schreef:Op marktplaats snel even een hok scoren voor tijdelijk?
Eventueel heb ik nog een konijnenhok te leen, dan hoef je alleen nog 4 palen en wat gaas te halen bij een bouwmarkt of zo..
Mocht je niet al te ver van de veluwe wonen dan kan ik hem eventueel brengen.

Ik woon helaas in de buurt van Breda. maar bedankt voor het aanbod

Dr_Haantje
Contacteer:

Berichtdoor Dr_Haantje » 09 sep 2020 10:19

Geen dank.. :-)

Overigens hoef je voor katten in de regel niet echt bang te zijn. In een enkel zeldzaam geval zal een kat een kip proberen te vangen om op te eten, maar dan is de kat wel heel erg wanhopig.
Spelen zal een ander verhaal zijn, maar dan maakt de kip genoeg herrie om jouw aandacht te trekken! :gulzig:

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 sep 2020 10:29

Maar als ze door een draadje heen gaat is het misschien nog een kuiken?
Hoeveel weegt je kipje en kan je een foto posten?
Weet je eigelijk al zeker of het over een hen of een haan gaat?

Ik vind het ook geen doen. Eerlijk gezegd had ik de kip niet aangenomen. Al was het maar uit principe (en om te tonen dat je zoiets niet doet) , maar ook omdat je ze niet kan huisvesten.
Nu heb je een kip van een ras dat je eigenlijk niet wil, op een moment dat niet uitkomt.

Maar goed, ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden en vb een ren in elkaar boxen. Voor wyandotte krielen voor erbij kan je eens op markplaats en tweedehands kijken. Ik heb wel gemerkt dat kippen vaak in NL goedkoper zijn dan in België.

ruud94

Berichtdoor ruud94 » 09 sep 2020 11:30

De kip is 4maanden en ik hoop dat het een Hen is, echter weet ik dit niet zeker.

Niet aannemen kon ik ook niet over mijn hart verkrijgen omdat hij niet terug kon naar de gene waar ze hem vandaan hadden. Het is een ongewenst cadeau echter blijft het een lief beestje dus ik wil het beste er van maken voor hem

kwa huisvesting
is een nachthok van lxbxh 80x60x60 groot genoeg voor 2 wyandotte krielen en 1 zijdehoen?
de ren zal iets van 2,5mx2,5m

een definitief (groter) hok zal hopelijk in het voorjaar klaar zijn

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 09 sep 2020 19:29

Nachthok met die maten kan best tijdelijk.
Ren liever groter, als ze zo'n klein oppervlak hebben zullen ze zeker over het gaas gaan. En het is ook te klein om er iets spannends van te maken. Tenzij ze verder los in de tuin mogen, wat je eerder geloof ik wel aan gaf.
Kijk eens in de FAQ huisvesting voor maten etc. https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=23554

ruud94

Berichtdoor ruud94 » 11 sep 2020 09:05

De Ren en het Hok zijn zogoed klaar, vanavond de puntjes op de i zetten endan kan de kip erin.
Morgen ga ik 2 jonge wyandotte hennen halen dus dan is hij niet meer alleen

De ren is 15m2 geworden. Op jullie advies heb ik gaas van 1 m hoog rond de ren gezet, dit lijkt vrij laag kunnen ze hier echt niet overheen?
is het misschien verstandig om ze te kortwieken?

Terug naar “Kippen Algemeen”