Kip Cadeau!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor lnge » 12 sep 2020 22:33

Super goed zo allemaal! :duimop:
Ik heb ook een kipje die onderaan in rangorde staat en tegelijk met de anderen uit de bak eten doet ze niet. Ik strooi dus ook gewoon het graan los in de ren. Als er overal wat ligt kan ze altijd eten.
Soms duurt het een hele tijd voordat het goed gaat, maar ze kan ook altijd onderaan in de rangorde blijven en dan een beetje de pispaal. Maar ondanks dat zie ik ze hier wel weer met z'n allen op een kluitje in de zon liggen. Alleen het eten is een beetje een probleem.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor tuff cookie » 13 sep 2020 09:55

Het kan zijn dat de Zijdehoen zich wel kan aansluiten bij een andere Zijdehoen. Als idee kun je eventueel nog een jonge Zijdehoen er bij zetten.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor Kip La La » 13 sep 2020 12:04

And so it begins! :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor tuff cookie » 13 sep 2020 21:35

:gulzig:

ruud94
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2020 13:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor ruud94 » 15 sep 2020 09:54

De pik orde lijkt gelukkig bepaald!

Nu heb ik nog een vraagje over het Tam zijn/maken van de kippen.
De zijdehoen was vrij tam, kwam in de ren naar je toe en vond het fijn om geaaid te worden.
Sinds de 2 andere kippen er bij zitten wordt het steeds minder, komt niet meer naar je toe en wilt zeker niet meer aan geraakt worden.

Nu heeft 1 Wyandotte afgelopen nachten op de schutting geslapen... ik heb ze gisteren gevangen en gekortwiekt.

Dit heeft echter het gevolg dat ze nu gewoon bang voor mij zijn, wanneer ik eraan kom verstoppen ze zich gelijk :(

Voor mijn vriendin zijn ze nog niet bang echter komt de zijdehoen ook niet meer naar haar toe

Is er een manier om de kippen wat tammer te maken?
Ze zijn allemaal ongeveer 4 maanden

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor tuff cookie » 15 sep 2020 13:29

Kippen willen niet achterna gezeten worden, daar worden ze bang van. Als je ze wil pakken kun je dat het beste doen als het donker is. Je kunt ze dan zo van de stok afhalen.
Voor nu kun je proberen hun geschonden vertrouwen weer terug te winnen door b.v. af en toe een klein beetje lekkers uit de hand geven, daarbij jezelf wat kleiner maken door op je hurken te gaan zitten. Vooral langzaam bewegen is belangrijk want snel kan in hun ogen gevaarlijk zijn. Verder kun je gewoon bij de kippen een tijdje in het hok gaan zitten zodat ze merken dat er niets gebeurt en vriendelijk tegen ze praten helpt ook. Wat ook helpt is niet direct naar ze te kijken want dan voelen ze zich een mikpunt (prooi). Dus eigenlijk net doen of je ze niet ziet.
Het zal wel een tijdje duren maar uiteindelijk worden ze wel weer tammer.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 sep 2020 14:53

Gewoon rustig blijven in de omgang.
En idd nooit achteraan jagen.

En je kan de meeste kippen wel vertrouwen laten krijgen zodat ze niet bang zijn, maar echt dat je ze kan aaien, oppakken of zelfs op schoot houden, dat hangt van kip tot kip af. Bij sommigen zit het erin, maar de meeste ga je gewoon nooit zover krijgen.

Ze kijken ook van elkaar af. En ze maken elkaar daarbij gemakkelijker bang dan vertrouwelijk. Dus als er eentje tussen zit dat echt bang is en begint te roepen, is de rest ook meteen op hun hoede.

Maar het kan snel beteren hoor. Niet panikeren. Gewoon vertrouwen uitstralen en dat voelen ze snel.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kip Cadeau!

Berichtdoor lnge » 15 sep 2020 14:57

Kippen leren snel. Ga met wat lekkers naar ze toe en strooi dat en roep 'kippieeees'.
Na een paar keer hoef je dan maar kippieeees te roepen en ze komen op je afgesjeest.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten