Met of zonder haan opgroeien

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
vantijn
Land: Nederland
M/V: M

Met of zonder haan opgroeien

Berichtdoor vantijn » 11 sep 2020 07:56

Is er een verschil te bemerken tussen dieren die met of zonder haan opgroeien?

Beste forummers, het lijkt hier soms wel dat de dieren uit de broedmachine geen respect hebben voor de haan. Hij moet dan heel hard ingrijpen om dit alsnog af te dwingen. Nu moet ik wel toegeven dat de haan van een ander ras is als de meeste hennen hier.
Toch valt het me vaker op. Dieren die "natuurlijk" opgroeien met een haan erbij lijken meer gedrag te vertonen wat ik bij kippen verwacht. Broedmachine dieren gedragen zich veel losser. Naar mensen toe ook bijvoorbeeld.

frankip
Land: nl
M/V: M

Re: Met of zonder haan opgroeien

Berichtdoor frankip » 11 sep 2020 08:21

Kuikens van natuurbroed leren vanaf dag 1 respect voor de moeder te hebben, anders krijgen ze een pik. Datzelfde respect hebben ze later voor de haan. Zeker als ze in de groep opgroeien. Het ras van de haan maakt niet uit. Kippen trekken zich in tegenstelling met mensen niks aan van ras of afkomst. Kippen uit broedmachine leren dat de mens degene is wat hun voer brengt, en hebben vaak meer contact met mensen , dus ook minder bang voor mensen. Het natuurlijke gedrag kan zich natuurlijk veel beter ontwikkelen bij kuikens die lekker met de kloek rondscharrelen, dan in een kale kooi met een krant op de bodem en een warmtelamp.

Pearlsofpassion
Land: Belgie
M/V: V

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 sep 2020 10:07

Of ras niet uitmaakt ben ik het niet geheel mee eens. Ik denk wel dat kippen onderscheid maken tussen welke kippen lijken op hun moeder en welke niet. Dat merk ik hier toch. En dat heet inprenting. Ik kan anders niet verklaren waarom m'n huidige haan maar 1 hen wil (zelfs ras en kleur als z'n moeder) en een bepaalde hen (enige slanke kip met grote kam) zelfs amper als hen erkent.

Legkippen en de znl bolkippen praten ook anders. Andere soort tokken, ander geluid, meer of minder babbelen, bij andere dingen commentaar geven. Gedrag is ook heel anders.
Ik geloof wel dat kippen dat merken en ook vaak voorkeur geven aan hun eigen 'taal'.

Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze daarom geen respect zouden hebben voor kippen die anders zijn. En zeker naar een haan toe zou dat toch geen verschil mogen maken.
Waarschijnlijk is het een wisselwerking tussen de haan en de hennen die uit broedmachine komen. Gaat het hier over de hennen als ze al compleet volwassen zijn? Zie je dan nog steeds verschil?
Naar mijn ervaring trekken legkippen zich zowiezo minder aan van de haan. Ofwel komt dat toch omdat de haan hier altijd Brahma kriel is geweest. Heb er al 4 legkippen bij gehad (niet tegelijk) en geen van allen bleef bij hem. Ze trokken er op zichzelf op uit.
Ik heb zelf nog geen kuikens uit de broedmachine gehad. Maar die legkippen kwamen natuurlijk wel allen uit de machine. Maar bepaalde van m'n Brahma krielen ook, en die toonden wel gewoon respect. Eentje werd zelfs super aanhankelijk aan de haan. Maar dat was ook wel een onzeker kipje en zocht dus bescherming. Ze was ook pas 14 weken toen ze ging samenleven met een haan (toen ook 14 weken en samen nieuw in de groep). Dat zal ook nog schelen, hoe oud ze zijn als ze voor het eerst een man tegen komen en of ze steun bij hem moeten zoeken of tussen vriendinnetjes zitten.

Ik denk dus dat het vast verschil zal uitmaken maar dat er nog veel andere factoren meespelen..

jantien
Land: nederland
M/V: V

Berichtdoor jantien » 11 sep 2020 12:48

Naar mijn ervaringen maakt dit totaal niets uit :mrnono:

Terug naar “Kippen Algemeen”