Kan een kip alleen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Odie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2020 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Kan een kip alleen?

Berichtdoor Odie » 30 okt 2020 13:28

Beste mensen,
Afgelopen maandag is er een leghorn kip aan komen lopen in onze tuin. Zij is niet bang, zoekt ons gezelschap maar laat zich niet vangen. Nu hebben wij geen kippen en zover wij weten niemand in onze buurt. Dus een zoektocht waar de kip thuishoort heeft niets opgeleverd.
We vinden haar zo leuk dat we haar willen houden, hebben hier ook voldoende ruimte voor. Mijn man heeft een klein hokje gemaakt om haar te beschermen tegen de regen maar ze slaapt s nachts liever hoog in de grote laurierstruik. Kippenvoer en water gaat er goed in! Overdag scharrelt ze wat rond in de tuin en tikt regelmatig met haar snavel tegen de ruit alsof ze aandacht wil. Ze lijkt eenzaam.
Wat is wijsheid? Een kippenhok kopen? En hoe krijgen we haar daarin? En als we haar er in zouden krijgen en los willen laten lopen in de tuin, gaat ze dan ook weer in het hok?
En voor de gezelligheid een kip erbij nemen? Worden kippen vriendinnen of gaat dat niet vanzelf?
Kortom advies van ervaren kippenhouders is zeer welkom.
Odie

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor tuff cookie » 30 okt 2020 14:45

Wat je zou kunnen doen. Ja, kippen zijn leuk maar vreemde kippen bij elkaar duurt toch even voor de rangorde is bepaald.
Waarschijnlijk is ze gewend om in een boom te slapen. Het kan ook een haan zijn. Maar dan zou het dier moeten kraaien vooral in de ochtend als hij al volwassen is. Als het een haan is dan zou je minimaal 3 kippen er bij moeten hebben.
Misschien kun je een foto plaatsen.
Een kip is een groepsdier dus 2 kippen is wel het minimum. Nu went 1 kip beter aan 1 kip dan dat je er 2 bijzet omdat die 2 al aan elkaar gewent zijn. Of je zou 2 kippen van verschillende adressen (die elkaar dus niet kennen) erbij kunnen zetten.
Het beste is een nachthokje met een rennetje (maten te vinden op dit forum) waar je de 2 nieuwe inzet. Deze moeten eerst wennen aan hun nieuwe bewoning zodat ze na een aantal dagen of kleine week ook weer terug zullen gaan naar het hok voor de nacht, dus de eerste dagen er nog niet eruit laten. Je kunt ze tegen het eind van de dag wennen aan wat graantjes strooien in het hok zodat ze dat gewend raken voor als je ze los gaat laten in de tuin, dan kun je ze later lokken met graantjes om ze in het hok terug te krijgen.
Onderwijl kun je in de eerste dagen het voer voor de aangelopen kip vlakbij de ren zetten waar de 2 nieuwe kippen in zitten zodat ze elkaar ook zien. Als ze eenmaal los mogen lopen dan zullen de kippen zich op den duur samen voegen. Hopelijk zal de aangelopen kip dan ook in het nachthok gaan slapen maar dat is niet zeker, hangt van de karakters af en wat ze gewend is.

Pearlsofpassion
Berichten: 4355
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 okt 2020 15:10

Ik zou ze er gewoon overdag bij laten lopen, als je nieuwe neemt. Gewoon wanneer je erbij bent een keer los laten.
Kippen die eenzaam zijn doen niet erg moeilijk ivm gezelschap. Dat gaat normaal ontzettend vlot omdat ze blij zijn dat er gezelschap komt. Er zal misschien wel een pik vallen bij het eten, maar dat blijft. Of niet, dat kan ook..
Gewoon een dier van minstens 16 weken oud nemen. Of 2 kan volgens mij ook gewoon. De nieuwe kippen zijn nieuw en als je jonge dieren neemt ook jong, en dan neemt de aangelopen kip het heft in handen. Dat gaat vanzelf en dus normaal echt zonder veel gekibbel.
Ik heb nu 2x een eenzame kip een vriendinnetje gegeven en dat was beide keren met 1 pik een uitgemaakte zaak. Geen gepik achteraf.

Of je een ren wil, of je laat je kippen los in de tuin, is jouw keuze. Dat laatste kan ook. Dan bouw je enkel een hok.
Vind je het toch veiliger als je eens weg bent dat ze niet vrij rondlopen, dan bouw je er een rennetje omheen, waar je dan het deurtje van openzet als ze vrij uit mogen.

Als je niet wil dat ze hoog in de boom slapen, kan je ze idd proberen lokken, 's avonds en dan opsluiten..
Geef dan een hok met een zitstok hoog bovenin..
Het eenvoudigst is gewoon een week of 2' s avonds van haar slaapplek plukken en op stok zetten. Na 1 of 2 weken valt dan de euro wel. Maar ik vermoed dat dat niet lukt als ze zo hoog in een boom kruipt?
Kans bestaat dat een nieuwe kip haar gaat volgen, de boom in. Tenzij deze gekortwiekt is en dat dan niet lukt. Maar vergis je niet in wat een kortgewiekte kip nog kan als ze wil.
Omgekeerd, dat je de nieuwe leert in het hok te slapen en de aangelopen kip volgt, dat lijkt me minder waarschijnlijk. Daar zou ik niet op wachten....

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor lnge » 30 okt 2020 15:21

Fijn dat je de kip een goed tehuis wil bieden! :duimop:
Maar ivm rovers is slapen in een nachthok toch beter. Kwestie van een paar keer uit de boom halen.
Ik heb ook weleens een een kip gehad die daarvoor in een boom sliep omdat ze gedumpt was. Die was heel snel gewend aan een hok.

frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor frankip » 30 okt 2020 19:35

Kun je een foto plaatsen ? zodat we kunnen zien of het een hen of haan is ? Zou jammer zijn als het een (jonge) haan zou zijn, die je later niet zou kunnen houden. Welkom trouwens en goed van je , dat je je over de kip ontfermd. :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor Isabel » 31 okt 2020 15:30

Kan je wat met alle adviezen?

Odie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2020 19:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor Odie » 02 nov 2020 08:24

Beste mensen, wat fijn dat jullie zo snel reageren. Inmiddels heeft mijn man er geen gras over laten groeien en een groter (en veiliger) hok met ren gekocht en heeft ook de kip kunnen vangen.
De vos kan er nu niet bij. Wel is de kat van de buren al op het hok gesprongen, wat een kippenstress!
En kippie is nog steeds eenzaam dus gaan we op zoek naar een andere kip. Ze is een meisje want ze legt eieren. Een nieuwe kip erbij zouden we heel leuk voor haar vinden. Maar zijn een beetje bang dat het niet klikt en wat dan?. Zijn er kippenhandelaren die er 1 op proef meegeven? En dat je m ruilt als ze geen vrienden worden. We hebben nu een witte leghorn, we zouden wel een ander kleurtje willen om ze uit elkaar te houden. Ik heb al heel veel foto's die ik graag met jullie wil delen, maar hoe doe ik dat? Heb geprobeerd via img button maar zie dat ik dan een url nodig heb. Die heb ik niet.
Dank vast voor de adviezen
Odie

frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor frankip » 02 nov 2020 08:51

Fijn dat je man " de koe bij de horens vat ". Ik zou zeggen deel de ren en nachthok dmv gaas in twee. Zodat ze elkaar wel zien maar niet kunnen vechten. Na twee dagen laat je ze bij elkaar, en gaat t meestal, op een pik na ,goed. Liefst niet te lang wachten , want anders heeft de eerste kip al een eigen territorium. Liefst zo snel mogelijk, zodat ze nog samen moeten ontdekken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor tuff cookie » 02 nov 2020 10:37

Nog een tip.
Wees voorzichtig met handelaren. koop liever bij een hobbyist.
Kijk op dit forum eens bij "kippen algemeen" en dan "Betrouwbaarheid/ervaringen kippenhandelaren" en
"Belangrijke oproep ivm onze vriend in Woerden".

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kan een kip alleen?

Berichtdoor tuff cookie » 02 nov 2020 10:55

Je kunt kijken bij "Fotoforum" (op dit forum) en dan bij "Hoe plaats ik foto's op het forum? Stap voor stap".


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten