verandering en nu nieuwe opperhaan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor danielb » 05 feb 2021 19:06

door de ophokplicht had ik enkele dieren opgehokt,maar niet alles.
meneer brahma en zijn hennen zitten vast.
de grote baas van al de hanen.
al de hanen bleven uit zijn buurt,maar zware schrik was er niet.

wat is er veranderd...
een kruisinghaantje dat zogoed als overal kon komen,maar totaal geen baasje was is nu baas over 3 andere hanen die eerst geen bang van hem hadden en zijn aanwezigheid in beperkte mate aanvaarde.
maar mijn oudste zijdehoenhaan moet nu regelmatig gaan lopen....
hij heeft er echt schrik van.
2 andere chocohanen hebben ook niet veel meer te zeggen.
1 van de 2 is nu ook echt een angsthaas als de andere in zijn buurt komt.
bij zijn eigen bloedbroertje (ook een kruisinghaantje) blijft hij nog wel uit de buurt.
ben benieuwd wat er gaat gebeuren als meneer brahma terug los word gelaten.
mijn vermoeden is dat het nieuwe baasje nu niet meer terecht zal kunnen gaan bij de zijdehoenhanen die hij nu terrorisseert,maar die hem vantevoren wel in beperkte mate aanvaarde.

ik hoop wel dat meneer brahma straks alles terug op orde brengt....
maar de kans is ook groot dat het nieuwe baasje (dat nu echt een rotzakje is) goed op zijn kop zal krijgen van meneer brahma....

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 feb 2021 19:24

Interessant.
Laat je nog weten hoe het gaat als Brahma terug vrij komt?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor danielb » 05 feb 2021 19:48

zal ik laten weten ja.
en hoop dat dit snel kan gebeuren,want we zitten al bijna 3 maanden met de ophokplicht.
de 2 chocohanen zitten trouwens met een aantal zijdehoenhennen en 3 eenden wel op een beperktere plaats,maar ook daar gaat het kruisingshaantje regelmatig op bezoek om de terrorist uit te hangen.
tis een grote beperkte plaats hoor...
maar het kruisinghaantje wil ondanks hij een mega uitloop heeft...toch daar de terrorist gaan uithangen.
mijn oudste zijdehoenhaan en zijn 4 hennen heb ik vandaag naar voor gezet.
daar komt terroristje niet.
maar daar zit zijn volbloedbroertje dan wel weer....
hopelijk gaat hij ook niet over de draadomheining om de terrorist uit te hangen....
en anders zal ik toch gaan beginnen aan een soort van voliere waar ik zowiezo mijn oudste zijdehoenders tegen alles kan beschermen.
dus ook tegen eventueel luchtrovers,want hoe ouder bepaalde dieren worden...zoveelste meer word ik er aan gehecht...

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor danielb » 23 feb 2021 21:41

de brahmas had ik nu dus ook losgelaten (na een artikel dat ik gelezen had op HLN,want als het daar mag,dan veeg ik er ook VOLLEDIG mijn voeten aan)
de brahamhaan die is nu een verslagen haan....
eerste haan had hij uiteindelijk tegen verloren.
tja... (had ik wel niet verwacht hoor)
die andere haan had nu al wel eerder zijn terrein al gewonnen tenopzichte van een zijdehoenhaan en nog eens 2 andere zijdehoen hanen.
op zich geen probleem...,want de brahmahaan kon nog opschuiven naar ander terrein.
maar daar heeft hij dus ook het onderdelft gespit tegen het broertje van het ander baasje....
en die blijken dus beiden een heel stuk op te claimen.... (zijn geen vrienden,maar hebben wel hun eigen terrein opgeclaimd)
brahmahaan werd uiteindelijk overal achtervolgt.
ofwel op terrein van de ene haan ofwel op terrein van de andere haan.
heb hem maar terug vastgezet om te bekomen.
echt totaal onverwachts dat meneer brahma die altijd baas was...nu steeds weggejaagd en achtervolgt werd en zich echt moest gaan verstoppen.

denk dat zijn conditie niet echt goed was door beperkt te zitten,terwijl die 2 andere hanen steeds vrij zaten.
maar de 2 andere blijken echt rotzakjes te zijn die blijven achtervolgen.(de ene al wat meer dan de andere)
wel maar tot een bepaald punt,want de ene komt niet op terrein van de andere en de andere komt soms op terrein van de andere,maar word dan wel weggejaagd.

ik laat meneer brahmahaan nu een paar dagen bekomen en dan probeer ik het nog eens,want ik wil wel dat de brahmahaan terug baas is.

Zoomvliet
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jul 2020 10:54
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: bergen op zoom
Contacteer:

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor Zoomvliet » 01 mar 2021 17:50

Klinkt spannend...
Ik heb ergens gelezen dat als je kippen een dag of 3 in een kattenmandje ofzo zet dat ze omdat ze apart van de andere kippen zijn en ze niet meer op stok kunnen in rang verlagen in de pikorde

persoonlijk vind ik dit toch wel een beetje zielig...
maar u kunt het altijd proberen


ik heb trouwens zelf de verhalen over vogelgriep niet echt gevolgd
ik heb 13 kippen... moet ik ze dan ook in quarantaine doen?
in principe zitten ze al in quarantaine (tegen mijn zin in: maar orders van mijn ouders :roll: ) want ze hebben een smalle maar diepe ren van 5-14 meter overdekt door platanen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor danielb » 09 mar 2021 21:28

brahmahaan is terug baas.
nee,ik heb bovengenoemde niet toegepast hoor.
gewoon een paar keer geprobeerd tot brahma gewonnen had en ze dan gewoon bij elkaar laten lopen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor tuff cookie » 10 mar 2021 08:04

:duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor jantien » 10 mar 2021 08:45

Je hebt geluk gehad, had ook de andere kant op kunnen gaan.
Schelen de 2 in leeftijd?
Hier merk ik nu dat opperhaan van 5 nog steeds echt de opperhaan is, maar vorig jaar zijn er 2 kuikenhanen van de grote wyandotte bijgekomen waartussen het nog steeds supergoed gaat. Die respecteren opperhaan nog steeds maar toch zie ik al veranderingen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: verandering en nu nieuwe opperhaan

Berichtdoor danielb » 10 mar 2021 18:20

Jantien : de brahma haan was altijd baas,maar met de ophokplicht had die apart gezeten.
een ander haantje was baas geworden over de zijdehoenhanen.
eerst stond die daaronder/mee gelijk.
en dat haantje wou zijn plaats behouden en had dus de brahmahaan eigenlijk al verslagen.(had ik totaal niet verwacht)
daarna kwam hij op het terrein waar hij eerst zat en daar heeft hij toen ook nog eens verloren tegen een ander haantje.
en dat haantje is altijd wel boven voorgenoemde haantje blijven staan,maar stond vantevoren wel onder de brahmahaan.
(dus brahmahaan had eigenlijk geen terrein meer)
met het terug loslaten stond brahmahaan dus ineens op de 3de plaats.
brahmahaan is maar net iets ouder dan de 2 andere hanen hoor.

nu met veel proberen heeft brahmahaan terug gewonnen van haantje dat altijd op de 2de plaats is blijven staan en nu is brahmahaan terug volledig baas.

dus bij elk verlies zette ik brahmahaan terug een paar dagen apart om te bekomen,want die kon nergens meer komen.
veel logger als de 2 andere hanen en had dus moeite om de 2 andere te ontwijken.
daarna zette ik hem al terug apart als hij bijna verloren had.
uiteindelijk heeft hij dan toch gewonnen tegen het haantje dat altijd op de 2de plaats is blijven staan en heb hem dus gewoon los laten lopen.
en nu is hij terug gewoon baas zoals tevoren.

is veel beter,want brahmahaan blijft niet achter de andere hanen jagen,maar die 2 ander deden dat wel als brahmahaan verslagen was.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten