Advies raskeuze

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Terre
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2021 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Advies raskeuze

Berichtdoor Terre » 06 apr 2021 21:00

Hallo kippenforumleden, ik ben even het spoor bijster waardoor ik om advies wil vragen. Telkens als ik een kippenras zie waarvan ik denk ja dit is het blijkt dat ze toch niet helemaal geschikt zijn voor ons.

Ik overweeg om 3 krielkipjes te gaan houden op een stukje grond van 12 m2. Ik wil een "open" ren. Aan 2 kanten is een muur en aan de voorzijde en 1 zijkant wil ik een houten hek maken van ongeveer 1m hoog met daarin een poortje zodat we gezellig bij de kippen kunnen.

Ik wil de kipjes dus voornamelijk voor de leuk en dat ze eieren leggen is een fijne bijkomstigheid maar niet mijn hoofddoel. Waaraan moeten de kipjes sowieso voldoen;

* niet constant broeds
* geen vliegers doordat ik hun stuk dus niet dicht wil maken aan de bovenkant
* tam te maken, ik wil onze jonge kinderen van 2 en 5 betrekken bij de verzorging van de kipjes. Ze moeten dan niet schrikachtig reageren. Het zou dus leuk zijn als ze goed te benaderen zijn
* rustig ras wat niet te veel kukkelt de gehele dag
* ze mogen veren op de poten hebben maar dit hoeft niet.

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 apr 2021 00:32

Rustige, niet vliegerige, tamme rassen, worden ook broeds.
Ik kan daar niet meteen een uitzondering op verzinnen..
Dus misschien toch voor een zijdehoenders of cochin gaan en ze broedsaf leren maken?

1 meter is trouwens wel laag. Wordt zowiezo lastig tenzij je wil kortwieken..

Terre
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2021 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Terre » 07 apr 2021 09:02

Pearlsofpassion schreef:Rustige, niet vliegerige, tamme rassen, worden ook broeds.
Ik kan daar niet meteen een uitzondering op verzinnen..
Dus misschien toch voor een zijdehoenders of cochin gaan en ze broedsaf leren maken?

1 meter is trouwens wel laag. Wordt zowiezo lastig tenzij je wil kortwieken..


Dankjewel voor je reactie. Zowel de cochin als zijdehoender vind ik erg leuk. Ik las dat vooral de zijdehoender erg broeds is. Waar moet ik dan rekening mee houden? Is dat wekelijks in zomer, maandelijks? Ik heb zelf nog nooit kippen gehad dus ben een echte leek :?

Wij wonen op een heuvel waardoor onze tuin veel hoger ligt. Het is dus 1 meter voordat de kippen dan op het dak van de garage van de buren kunnen. Ik denk niet dat ze het waarderen als er kippen op hun dak lopen. Nu kan ik er natuurlijk wel iets voor zetten maar dat wil ik persoonlijk nirt doordat dat afbreuk doet aan de inrichting. Vandaar dat ik dus de 1meter aangaf.

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 apr 2021 10:29

Nee joh, mijn cochin krielen worden 2a 3 keer per jaar broeds. Met ouder worden mindert dat. Je kan natuurlijke ergere exemplaren treffen.
M'n Brahma krielen deden zelfs dat niet. Maximum 2x per jaar, vaak gewoon niet. Ik heb er wel eentje gehad die er heel hardnekkig in was. En m'n zus heeft nu eentje die wel een heel broedse lijkt te worden (ze is nu nog geen jaar oud dus is nog wat afwachten hoe het evolueert).

Ik geloof dat zijdehoenders soms wel 1x per maand broeds worden. Maar vast ook niet allemaal. En dat lijkt me zowiezo wel zowat het maximum. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maar m'n cochin krielen vliegen dan wel weer vlot 1m hoog. M'n jongste (kruising cochin kriel x brahma kriel) doet het zelfs na kortwieken.. Als die ergens heen wil. :roll:
Zou je het evt zien zitten om een 7tal cm bovenop de garage (net op de rand) een enkel draadje te spannen? Zo kunnen ze daar niet goed landen (niet op het draadje en niet op de rand van de garage). Werkt normaal vrij goed. Maar bij mijn kruising werkte dus zelfs dat niet...

Terre
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2021 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Terre » 09 apr 2021 13:42

Pearlsofpassion schreef:Nee joh, mijn cochin krielen worden 2a 3 keer per jaar broeds. Met ouder worden mindert dat. Je kan natuurlijke ergere exemplaren treffen.
M'n Brahma krielen deden zelfs dat niet. Maximum 2x per jaar, vaak gewoon niet. Ik heb er wel eentje gehad die er heel hardnekkig in was. En m'n zus heeft nu eentje die wel een heel broedse lijkt te worden (ze is nu nog geen jaar oud dus is nog wat afwachten hoe het evolueert).

Ik geloof dat zijdehoenders soms wel 1x per maand broeds worden. Maar vast ook niet allemaal. En dat lijkt me zowiezo wel zowat het maximum. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maar m'n cochin krielen vliegen dan wel weer vlot 1m hoog. M'n jongste (kruising cochin kriel x brahma kriel) doet het zelfs na kortwieken.. Als die ergens heen wil. :roll:
Zou je het evt zien zitten om een 7tal cm bovenop de garage (net op de rand) een enkel draadje te spannen? Zo kunnen ze daar niet goed landen (niet op het draadje en niet op de rand van de garage). Werkt normaal vrij goed. Maar bij mijn kruising werkte dus zelfs dat niet...



Ooh dat is nog goed te doen! Zag me al maandelijks die dieren proberen broeds af te krijgen. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar de cochin kriel. Vind het zulke leuke kippetjes om te zien.

Dat is een heel goed idee, om een draad te spannen op de rand van de garage. Dat moet lukken! Echt een super tip :-D dit zou nou van die dingen die je alleen van een kenner leert.

Wordt steeds enthousiaster om kippetjes te gaan houden. Brengt wat leven in de brouwerij.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Dr_Haantje » 09 apr 2021 22:41

Ik heb drie cochins waarvan er eentje ooit broeds is geworden. Dat duurde trouwens wel lang zodat ik haar net zo lang "geplaagd" had tot ze geen zin meer had om op lucht te broeden.
Een week of drie broeds vind ik lang genoeg. Maar de andere twee zijn nooit broeds geworden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4393
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 apr 2021 00:36

Nou, dat geeft hoop... :|
Ik dacht dat die allemaal wel vlot broeds werden...
Ik heb anderhalf jaar geleden net 2 cochin'tjes gehaald omdat ze broeds zouden worden (en omdat ze op m'n pad kwamen en ze toch niet te weerstaan waren :mrgreen:). En vorig jaar idd allebei braaf een paar keer broeds.
Maar dit jaar wacht ik nu al 3 weken, dat ik eieren laat liggen om ze broeds te krijgen, maar niets... Vorig jaar had ik nu al kuikens.. :(

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Dr_Haantje » 10 apr 2021 09:27

Vorig jaar was het nu al "zomer".

Terre
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2021 15:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor Terre » 10 apr 2021 09:31

Dat is balen. Koop je Cochins omdat ze broeds worden gebeurt het alsnog niet. Zul je altijd zien. Hopelijk voor jou worden ze nog broeds. Seizoen is nog niet voorbij voor zover ik dat begreep.

Kunnen jullie nog advies geven over de huisvesting? Ik las dat Cochins vanwege de bevederde poten beter op een vaste ondergrond gehouden kunnen worden. Ik had bedacht om onder hun hok stenen te leggen, dus daar kunnen ze sowieso onder maar de rest van het stukje wilde ik dus openlaten op het gras. Ik weet dat ze dit zullen kaalvreten, is niet erg.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Advies raskeuze

Berichtdoor dragon » 10 apr 2021 09:54

ik heb ook cochins.
sommigen kunnen heeel hardnekkig en vaak broeds zijn, maar mijn krulletje daarentegen, loopt een paar dagen te tokken, zit een dagje op het nest en is weer klaar. Mijn buff-blauw heb ik net drie weken in een hok in de schuur gehad, omdat ze maar niet wilde stoppen met mutsen.. Het hangt echt van het individu af ( hormonen enzo). Ik vind het ras verder zo ontzettend leuk dat het me niet tegenhoud om ze te houden. Echt heerlijke dieren, lekker nieuwsgierig, maar rustig en zo makkelijk tam te maken.

Ik heb er net weer 6 jonkies bijgehaald en die zitten nu nog in de woonkamer te wachten tot ze naar buiten kunnen.

Wat betreft je vraag over ondergrond; daar zou ik me niet druk over maken; het zijn kippen. Ze kunnen alles hebben waar ze maar fijn in kunnen scharrelen. Die voetbevedering wordt vies ja, maar tenzij je naar shows wilt, of hét perfecte schone, mooie kipje wilt hebben, zou ik ze lekker laten gaan. Hier lopen ze vaak los in mijn hele grote tuin; ze schoffelen mijn borders, halen onkruid uit de moestuin, harken de houtsnippers bij de vijver en poepen op het terras.
Als je een stukje tuin hebt wat kaal wordt, kun je jaarlijks een paar graszoden halen bij het tuincentrum. Hebben ze weer wat te doen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten