advies gevraagd voor raskeuze

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
kippenhoudster
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 01:04
Land: nederland
M/V: V

advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor kippenhoudster » 11 apr 2021 10:49

Hallo allemaal,

Wij willen voor het eerst kippen gaan houden en zoeken advies over de raskeuze. We hebben al veel gegoogeld, maar komen er toch niet helemaal uit. Dus ik dacht, wie weet hebben jullie nog goed advies.

We hebben een broedse kip aangeboden gekregen en willen eieren kopen van het ras wat we kiezen.
Wij hebben een grote geitenweide naast ons huis met een goede grasmat, aan 2 zijden omgeven door water, andere 2 zijden een hekwerk van 1 meter hoog. Op de weide staat een schuurtje van 4x2 meter welke de kippen moeten delen met de geiten. We denken erover een tussenschot te zetten met een kleine opening zodat de geiten daar niet doorheen kunnen, maar de kippen wel.
We willen de deur het gehele jaar door deels open zetten, zodat de dieren zelf in en uit kunnen lopen.
Daarom zoeken wij kippen die voor zover mogelijk aan deze lijst met wensen voldoen:

- Het hele jaar buiten kunnen zijn met inkoopschuurtje
- Makke kip ivm onze kinderen en voor de verzorging vinden we dat belangrijk.
- Makkelijk in onderhoud. Leuk uitziende kip met veren aan de poten is leuk, maar ik las ook over rassen waarbij dagelijks het achterwerk schoon gemaakt moet worden omdat het pak veren te dik is. Dat zou voor ons dus niet zo handig zijn.
- Geen kriel variant, middel of grotere eieren heeft de voorkeur
- Voor zover mogelijk het hele jaar door af en toe een ei legt. 1 a 2 x per week een ei leggen zou voldoende zijn per kip, het is alleen voor eigen consumptie.
- We willen de kippen als ze geen eieren meer leggen, niet weg doen. Dus het zou leuk zijn als ze constant 1 a 2 keer per week een ei leggen per kip voor zo lang mogelijk. Ik las ook dat sommige kippen het hele jaar door elke dag een ei leggen, maar dan op 2 jarige leeftijd al klaar zijn met eieren leggen en de kip zelf 10 word. Dat zou dus niet onze voorkeur hebben.
- Gehuisvest kan worden met geiten in het zelfde weilandje en niet in paniek raakt als de hond of kat achter het hek langs loopt.
- Achter een hekwerk van 1 meter blijft.

Stel dat we 6 kippen hebben, is dan te adviseren 1 haan erbij te laten?
En als een kip minder eieren per jaar legt, betekend dat dan hij dan tot een hogere leeftijd eieren legt? Ik las namelijk dat het aantal eieren per kip al vastgesteld is genetisch op de eileiders.


Alvast hartelijk dank voor het mee denken!
Laatst gewijzigd door kippenhoudster op 11 apr 2021 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Amrock kriel
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jan 2020 14:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor Amrock kriel » 11 apr 2021 10:56

Ik heb sussex groot en amrock groot. De sussex zijn makker, de amrocks wat schuwe. Allebei goede leggers

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 apr 2021 12:42

Die broedse kip moet ik je wel met klem afraden.
Ten eerste is een broedse kip na verhuis hoogstwaarschijnlijk niet meer broeds. Dat werkt niet.
Ten tweede zou je dan best een iet of wat gelijkaardig ras kiezen als deze kip.
Ten derde is ook natuurbroed niet iets waar je zomaar zonder ervaring met kippen moet aan beginnen.
Als je voor het eerst kippen wil houden, haal dan ergens een paar hennen en evt een haan en kijk de eerste jaren even hoe dat gaat voor aan kuikens te beginnen.
Dat is het beste advies dat ik je kan geven.

Qua raskeuze dan... Een grotere kip, winterleggers, langere tijd leggen...
Vooral dat winterleggen is een uitdaging.. Ik denk spontaan aan een Twentse hoen (winterlegger) of kraaikop (ik weet niet of die doorleggen, oh en tam weet ik ook niet). Australorp is ook een optie, die worden goed tam, maar die blijft niet altijd doorleggen..
Een grote cochin of brahma is natuurlijk ook een optie. Maar die zullen denk ik alleen hun eerste jaar in de winter iets leggen. Die blijven dan wel weer achter 1m. Daar moet je een zware kip voor hebben, voor de rest is 1m te laag. En bij jonge dieren (jonger dan een jaar) wordt dat zowiezo een probleem..

Hoe heviger de kippen hun eerste jaren leggen, hoe jonger het terugloopt. Bij de oudere, traditionelere rassen die niet overdreven leggen, blijven ze wat langer leggen. Maar eens 3a4 jaar oud wordt het merkbaar minder dan voorheen. Echt stoppen doen ze dan nog niet, maar dan krijg je enkel in de zomer nog wat eitjes.
Als je regelmatig mogelijk een eitje wil, moet je eigenlijk zoveel mogelijk verschillende leeftijden hebben. Dus met 2 of 3 kippen beginnen, en dan elk jaar of om de 2 jaar 2 kippen bij zetten.
Het zijn ook enkel de jonge hennen die 's winters nog een eitje leggen.
Hoeveel en hoe snel je er bij haalt hangt ook af van het ras dat je neemt en hoe lang deze leven. Legrassen worden in de regel wat minder oud dan sierrassen. Gemiddeld kan je er vanuit gaan dat een kip zo'n 5a6 jaar wordt. Sommigen worden 10 of meer, anderen leggen na 3 jaar al het loodje.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor tuff cookie » 11 apr 2021 13:58

Wat betreft roofdieren zou ik ook nog over nadenken want die komen toch een keer. Wat dat betreft zou je best extra grote kippen kunnen nemen of een chickengard, luikje dat 's nachts het nachthok afsluit.
De eisen die je graag in een kip verenigd ziet zijn niet allemaal haalbaar, dat zal, of of worden. Jersey Giant
zijn erg groot en ze leggen redelijk. Ze zijn kalm en kunnen goed tam worden. Verder hebben ze ruimte nodig maar zover ik begrijp heb je dat.

kippenhoudster
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 01:04
Land: nederland
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor kippenhoudster » 12 apr 2021 16:08

Hartelijk dank voor het mee denken. De Twentse hoen kende ik niet, maar lijkt ons inderdaad een goede keuze.
We hebben 4 eitjes van de Brama (eigenlijk vooral omdat ik die mooi vind) en 4 eitjes van de Twentse hoen gekozen.

Wat betreft het uitbroeden, ik begrijp dat u adviseert dat het niet zo simpel ligt en we beter een volwassen kip kunnen kopen.
De wyandotte is van mijn vader en hij regelt het. Hij heeft al zijn hele leven gewone bruine legkippen gehouden. De eieren worden ook bij hem uitgebroed en later komen de kippen pas naar ons toe. Dus daar krijgen we gelukkig hulp mee.

Een chickengard kende ik niet, maar ik ga me zeker nog verdiepen in alles wat we aan moeten schaffen. Het duurt nog even voor ze daadwerkelijk bij ons zijn.

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 apr 2021 16:17

Oh, de kip wordt dus niet verhuisd. Ok, das wat anders.
Heeft je vader ervaring met natuurbroed? Anders best even het topic over broeden in de FAQ lezen. Heb ik veel aan gehad.

2 leuke rassen! Passen qua uiterlijk ook mooi bij elkaar vind ik.
Mijn favoriete ras is de Brahma kriel en als ik ooit voldoende ruimte heb, wil ik graag twentse hoentjes. ;)

kippenhoudster
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 01:04
Land: nederland
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor kippenhoudster » 12 apr 2021 16:22

Dankjewel. Ja mijn vader heeft er wel ervaring mee. Maar ik ga zeker het topic even op zoeken!

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 apr 2021 18:44

Komt wel goed dan.. :duimop:
Veel plezier en geduld met wachten. :puh2:

kippenhoudster
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021 01:04
Land: nederland
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor kippenhoudster » 07 mei 2021 22:56

Inmiddels zijn we ruim 3 weken verder.
We hadden 4 brahma en 4 Twentse hoen eieren onder de wyandotte kip gelegd op donderdag morgen. Allemaal tegelijk, er zijn geen eieren later bij gekomen.
Vanmorgen of vannacht (vrijdag, dag 22) zijn er 2 eieren uitgekomen.
1 ei heeft een klein plekje wat kapot gepikt is.

Moeder kip zat eerder deze week een keer scheef op het nest, waardoor 3 eieren half bedekt waren en koud geworden waren

Vanmiddag waren de kuikentjes het nest uit gewandeld en moeder naast het nest op de kuikentjes gaan zitten. Uur daarvoor zat ze nog op het nest met eieren en kuikentjes. Dus ze kan nooit lang van het nest af geweest zijn. De eieren waren wel koud.

Nu is de vraag, hoe lang nog wachten?
Onze buren hebben een warmte lamp of broedmachine te leen.
Hoe lang wachten? Wanneer eieren weg gooien of wanneer over leggen in de broedmachine? Ik wil ook geen ontplofte eieren doordat we te lang wachten of dat moeder niet voor de kuikens zorgt

Liefst hadden we alles uiteindelijk bij de kloek. Kan dat nog als ze bijvoorbeeld 3 dagen later uit komen in de broedmachine?

Alvast bedankt!

Pearlsofpassion
Berichten: 4360
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: advies gevraagd voor raskeuze

Berichtdoor Pearlsofpassion » 08 mei 2021 00:09

Als de moeder eenmaal op wandel is met de kuikens gaat ze niet terug broeden op de eieren zodat deze kunnen uitkomen. Maar het is nu wel nacht. Ze zit er terug op, vermoed ik ?
Dan is het hopen dat er vannacht nog wat uitkomt en anders zou je ze morgenvroeg (dan zo snel mogelijk nadat ze eraf is) in een broedmachine kunnen leggen met hoog genoege vochtigheidsgraad. Dat aangepikt eitje even wat benevelen kan ook helpen.
De kans dat het nog wat wordt is klein, maar je weet maar nooit. Je hebt niets te verliezen. Als er een kuiken uitkomt kan je het normaal nog wel 's nachts onder de kloek bij schuiven.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten