Wel of geen haan nemen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
LauradenO
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 19:15
Land: Nederland
M/V: V

Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor LauradenO » 14 apr 2021 16:09

Ik weet dat niemand dit echt voor ons kans beslissen, maar graag jullie advies.
Wij hebben 4 Australorp hennen "besteld" bij een kippenfokker.
Zodra bekend is welke hennen en welke haantjes zijn, krijgen wij bericht om ze op te halen.
Nu vind ik hanen erg leuke beesten (niet allemaal natuurlijk) en twijfel ik of we een haan erbij kunnen nemen.
Wij wonen in een woonwijk aan de buitenrand (hoekhuis), het hok van de kippen inclusief ren staat tegen de zijkant van ons huis aan. Ze mogen ook loslopen in de tuin.
Het hok grenst dus niet aan buren, er zit een looppad naast, daartussen een rustige weg en dan de voortuinen van de echte buitenrand. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat de achtertuin wel grenst aan andere achtertuinen.
Het hok zelf kunnen we waarschijnlijk vrij geluiddicht maken waardoor het ochtendkraaien niet erg gehoord wordt, zeker door de positie van het hok.
Alleen zal een haan overdag als hij in de tuin loopt ook kraaien.
Kan ik dit maken?
Zouden jullie dit eerst met je buren overleggen en zo ja tot waar overleg je dan, want zo' n haan zal je wel ver horen.
De voorkant van ons huis grenst aan een speeltuin en daar komt uiteraard ook veel lawaai vandaan...
Graag jullie advies. Dankjewel!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5586
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor tuff cookie » 14 apr 2021 16:35

Ja, dat is meestal een moeilijk onderwerp. Voors en tegens.
Het mooie van een haan met goed karakter(weet je nooit van te voren) is dat hij de kippen roept als hij iets lekkers vindt en vaak ook waakt over de kippen en dat het een pracht gezicht is om het groepje te zien/beleven.
Het is mogelijk dat de buren er niet happy mee zijn. Dus toch beter eerst overleggen voor het geval je later moeilijkheden krijgt. Met een geïsoleerd nachthok kom je al een heel eind want vooral in de vroege ochtend kan het storend werken. Overdag zal hij ook wel eens kraaien maar meestal valt het mee.
Misschien een betere optie om de kippen aan de voorkant van het huis te plaatsen in verband met de speeltuin ? Of gedeeltelijk ?

Pearlsofpassion
Berichten: 4369
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2021 16:35

Je zou eerst eens de plaatselijke wetgeving moeten opvragen. Ik ben begrepen dat het in sommige woonwijken wettelijk niet toegelaten is.
Of het wel kan als hij vb tot 8 of 9u binnen blijft in een gedempt hok, weet ik niet.

Als het mag, kan je het proberen. Kan je nog zien of er reactie komt, maar idd als er een speeltuin is verwacht ik met overdag kraaien geen probleem.. Hennen maken vaak evenveel lawaai overdag.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die hanen viseren. :evil: en wat je ook doet, het is nooit goed..

Je kan uiteraard met de buren gaan praten. Met de rechtstreeks aanpalende is dat wel netjes.. Zeg dan duidelijk dat erover gesproken kan worden en het geen 'ja' of 'nee' is.
Maar hoe ver ga je dan idd... Als je ze allemaal afgaat zal er altijd wel ergens iemand tussen zitten die bang is om 'ja' te zeggen en niet meer terug te kunnen achteraf. En wat doe je dan? Waarschijnlijk dat die er als je't niet gevraagd had, geen probleem mee had gehad...

Moeilijke kwestie, zowiezo.
Ik woon niet in een woonwijk, maar ik heb het gewoon gedaan. Was een risico.. En ik was de eerste, tegenwoordig hebben ze bijna allemaal een haan.
M'n zus dacht ook dat het niet kon, heeft het enkel aan de naaste buren gevraagd (die hebben beide kippen, zonder haan) en dat gaat ook gewoon prima.

LauradenO
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 19:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor LauradenO » 14 apr 2021 16:44

tuff cookie schreef:Ja, dat is meestal een moeilijk onderwerp. Voors en tegens.
Het mooie van een haan met goed karakter(weet je nooit van te voren) is dat hij de kippen roept als hij iets lekkers vindt en vaak ook waakt over de kippen en dat het een pracht gezicht is om het groepje te zien/beleven.
Het is mogelijk dat de buren er niet happy mee zijn. Dus toch beter eerst overleggen voor het geval je later moeilijkheden krijgt. Met een geïsoleerd nachthok kom je al een heel eind want vooral in de vroege ochtend kan het storend werken. Overdag zal hij ook wel eens kraaien maar meestal valt het mee.
Misschien een betere optie om de kippen aan de voorkant van het huis te plaatsen in verband met de speeltuin ? Of gedeeltelijk ?



Ja het spreekt mij ook aan als ik hoor dat de haan zo met zijn kippen omgaat.
Ik vind het lastig om te overleggen, omdat ik niet precies weet tot hoe ver ik dan moet gaan met vragen. Sommige mensen wonen in de straat, maar best ver weg. Misschien alleen de mensen die echt tegenover wonen met de weg ertussen.
Ik durf ze niet in de voortuin te zetten omdat ik bang ben dat ze gestolen worden, er zit namelijk een laag hek omheen...

LauradenO
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 19:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor LauradenO » 14 apr 2021 16:48

Pearlsofpassion schreef:Je zou eerst eens de plaatselijke wetgeving moeten opvragen. Ik ben begrepen dat het in sommige woonwijken wettelijk niet toegelaten is.
Of het wel kan als hij vb tot 8 of 9u binnen blijft in een gedempt hok, weet ik niet.

Als het mag, kan je het proberen. Kan je nog zien of er reactie komt, maar idd als er een speeltuin is verwacht ik met overdag kraaien geen probleem.. Hennen maken vaak evenveel lawaai overdag.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die hanen viseren. :evil: en wat je ook doet, het is nooit goed..

Je kan uiteraard met de buren gaan praten. Met de rechtstreeks aanpalende is dat wel netjes.. Zeg dan duidelijk dat erover gesproken kan worden en het geen 'ja' of 'nee' is.
Maar hoe ver ga je dan idd... Als je ze allemaal afgaat zal er altijd wel ergens iemand tussen zitten die bang is om 'ja' te zeggen en niet meer terug te kunnen achteraf. En wat doe je dan? Waarschijnlijk dat die er als je't niet gevraagd had, geen probleem mee had gehad...

Moeilijke kwestie, zowiezo.
Ik woon niet in een woonwijk, maar ik heb het gewoon gedaan. Was een risico.. En ik was de eerste, tegenwoordig hebben ze bijna allemaal een haan.
M'n zus dacht ook dat het niet kon, heeft het enkel aan de naaste buren gevraagd (die hebben beide kippen, zonder haan) en dat gaat ook gewoon prima.


Dankjewel voor je reactie! Inderdaad hennen maken overdag ook best wat lawaai!
Wat leuk dat je een haan hebt genomen en dat het ook bij je zus geen probleem was.
Misschien moet ik het toch met de buren overleggen. ik verwacht overdag inderdaad geen probleem..

Pearlsofpassion
Berichten: 4369
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2021 16:54

Ik zou vooral met de buren met aanpalende achtertuin praten, als ik je beschrijving zo lees.
Tenzij dat tuinen van 70m of meer diep zijn... ;)

LauradenO
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2021 19:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor LauradenO » 14 apr 2021 17:04

Pearlsofpassion schreef:Ik zou vooral met de buren met aanpalende achtertuin praten, als ik je beschrijving zo lees.
Tenzij dat tuinen van 70m of meer diep zijn... ;)


Ja ik denk dat ik dat gaan doen. Mochten ze het oké vinden dan hoef ik me ook niet druk te maken.
Helaas is de tuin niet 70 meter lang, de tuin zal iets van 120 m2 totaal zijn en redelijk vierkant met aan de zijkant nog een stuk...

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor Torinik » 14 apr 2021 18:00

LauradenO schreef:Alleen zal een haan overdag als hij in de tuin loopt ook kraaien.


tuff cookie schreef:Overdag zal hij ook wel eens kraaien maar meestal valt het mee.


Pearlsofpassion schreef:Hennen maken vaak evenveel lawaai overdag.



Let hier toch maar een beetje mee op. Ik heb de laatste haan hier onlangs gehemeld, ik kreeg er zelf het ****** van. Heel de dag door, en niet zomaar een mini-kriel-kuchje, maar de volle rokershoest, als je begrijpt wat ik bedoel. Het hangt natuurlijk ook een beetje van de haan af. Deze had op een paar maanden tijd alle hennen al kaal getreden. Voor het welzijn van de hennen alleen al kon hij best aan de glühwein.
Het kabaal van een hen die net een ei gelegd heeft en dat via dagblad, radio, tv en megafoon de wereld in stuurt (en de rest die de ontvangst van dat nieuws bevestigt), komt in de verste verte niet in de buurt van het gebulder van zo'n kerel als je de pech hebt zo eentje in huis te halen.

Moraal van het verhaal: gewoon doen, maar wees voorbereid om het onmiddellijk te kunnen oplossen als het niet meer houdbaar is.
Succes.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19176
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor Isabel » 14 apr 2021 18:10

Wil niet gelijk hanen afschrijven... maar mijn ervaring is dat er altijd een hen het gedrag van de haan overneemt. Ook het roepen als er wat lekkers is en als er gevaar dreigt. :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4369
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wel of geen haan nemen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 apr 2021 19:19

Je bedoelt als er geen haan is?
Of net als er wel 1 is?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast