Welke kippen passen bij ons?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kylo
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2021 20:56
Land: Nederland
M/V: M

Welke kippen passen bij ons?

Berichtdoor Kylo » 09 mei 2021 08:52

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op het forum en wil graag jullie advies.

Wij willen graag drie tot vier grote kippen gaan houden. We wonen in een woonwijk met een hele ruime tuin (ca. 400 m2) en kunnen een groot hok kwijt en een grote ren.
We willen graag tamme kippen die bijvoorbeeld op schoot komen zitten en makkelijk zijn in onderhoud. Ik begreep dat je bij sommige grote soorten zeer regelmatig de achterkant vrij van stront moet houden en dat willen we niet. Ze mogen los in de tuin maar dan is het niet de bedoeling dat ze heel de tuin slopen.
In verband met de buren willen we ook geen kippen die de hele dag door ‘praten’. Ze moeten uiteraard eieren leggen maar de hoeveelheid maakt niet uit. Wel liefst tot ze bejaard zijn.

Welke kippen adviseren jullie en waarom?

Groeten,
Marnix

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke kippen passen bij ons?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 mei 2021 09:22

Als je graag wil dat ze tot ze oud zijn af en toe een eitje leggen, moet je van de echte zuivere legrassen de bekend staan om hun goede leg wegblijven. Dus geen hybriden, leghorn, australorp enz... M'n australorp is nu 3 en nu loopt het echt heel duidelijk terug, nog de helft zoveel als voorheen ongeveer en niet meer in de winter. Ik verwacht dat ze er binnen 2 jaar wel mee stopt.
Nu leggen alle kippen wel minder als ze een jaar of 4-5 worden. Maar m'n Brahma kriel heeft nog iets gelegd tot ze 8 was. En er zijn soms kipjes die tot 10 jaar af en toe leggen, als ze al zo oud worden...

Rassen wiens kont je schoon moet maken ken ik niet. Tenzij de kip diarree heeft natuurlijk, maar das niet de bedoeling. Bij de rassen met donzige achterkant zoals Brahma, Cochin en Orpington gaat het er logischerwijze wel sneller inblijven hangen dan bij de slankere konten. Maar schoonmaken hoeft normaal niet.

Schootkippen denk ik dat je ofwel heel erg veel geluk mee moet hebben ofwel van kuiken af moet halen en zowiezo erg veel tijd in stoppen.
Benaderbaar is goed haalbaar bij de tammere rassen, maar de rest vraagt wel wat inzet.

Rassen met pootbevedering maken minder stuk, maar met 400m2 en 4 kippen zullen ze het wss toch niet volledig stuk krijgen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je tuin eruit ziet en of er plaatsen zijn waar ze kuilen mogen graven of ze dat in het gras gaan doen.

Hangt er ook een beetje vanaf wat je mooi vind. Misschien zijn gewoon Barnevelders (de echte dan he) of new Hampshire's of zoiets wel wat voor je. Die zijn nog redelijk tam, geloof ik.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten