Kippen snachts in hokje?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Charlot
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2021 22:22
Land: Belgie
M/V: V

Kippen snachts in hokje?

Berichtdoor Charlot » 18 jun 2021 07:33

Hallo iedereen!

Wij hebben sedert woensdag 2 jonge kippen (zijdehoenders). Nog niet volgroeid. We denken ongeveer 12 weken oud. Gisteren ging er nog een legkip bij in ons nieuw kippenpark

De kleintjes vinden de weg naar het nachthok nog niet dus besloten we gisterenavond om ze alle 3 samen in het nachthok te brengen (toen het wat duister werd)
Na 10 min merkten we dat de grote volwassen kip pikte naar de kleintjes. Herhaaldelijke keren , dus besloot ik snel om het nachthok weer te openen

Ik was bang dat de grote legkip de kleintjes ging doodpikken. Kan dat? Wat bedoeld die grote met dat gepik?
Moet ik mij ongerust maken voor de kleintjes?

Buiten gaat alles wel goed. We hebben nog geen gepik gezien maar de kleintjes gaan wel met een bocht rondom de grote als die dichter komt ...

Hebben jullie tips? Voor dat gepik en voor het probleem dat de kleintjes hun nachtplek nog niet kennen?

Bedankt voor jullie antwoord alvast!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kippen snachts in hokje?

Berichtdoor lnge » 18 jun 2021 11:02

Eigenlijk kan deze combinatie niet. Je zijdehoenders zijn te jong om met een volwassen kip te zetten. Het risico op doodpikken is wel degelijk aanwezig. Het kan ineens helemaal fout gaan.

Neles- kato
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 mar 2021 17:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen snachts in hokje?

Berichtdoor Neles- kato » 18 jun 2021 13:25

Ik zou uitkijken met de kleintjes misschien tijdelijk in een caviakooi zetten ofzo. En daarna in de ren in de caviakooi zetten (de zijdehoentjes) dan kan de legkip aan hun wennen maar kan er niet bij dus niet doodpikken maar wel zien en wennen aan hun. En als ze gewend zijn onder toezicht zo af en toe erbij laten totdat dat goed gaat. Kippen kunnen namelijk dominante beestjes zijn en als ze eenmaal bloed zien worden ze gek :gutgut: en is er zeker kans op doodpikken.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten