Welke haan houden?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Redceder
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 01:34
Land: belgie
M/V: V

Welke haan houden?

Berichtdoor Redceder » 02 aug 2021 22:26

Ik heb dus voor de eerste keer broedeieren met de broedmachine uitgebroed en dit is gelukkig goed gegaan. Echter blijken we dus maar 1 hen te hebben en 3 hanen. (We dachten dat we 2 hennen hadden en 2 hanen, maar nu kraait de kip waarvan we dachten dat het een hen was :gutgut: .)
Ze zijn nu ong. 15 weken, en het gaat nog goed. Maar denk dat 3 hanen en 1 hen niet gaat. Nu willen we 1 haan houden. Maar welke haan is het beste te houden? Of is daar geen regel voor? Het zijn 3 new hampshires (familie van elkaar) en 1 kruising (geen familie van de andere). De new hampshires hanen kraaien nog niet en zijn rustig, maar ook soms wat afstandelijk en afwachtender, de kruisling kraait al, is wat pittiger van karakter (pikt af en toe als hij honger heeft), maar komt altijd naar ons toe en laat zich ook aaien/oppakken. Alleen ´valt´ de kruisling wel de hen vaak lastig... Dus zitten beetje in dubio welke het beste is om te houden.
Iemand ervaring, ideeen, of is er wel helemaal geen basis om ergens een keus op te baseren? En dan gewoon op gevoel 1 kiezen die kan blijven?

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke haan houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 aug 2021 02:19

Eerste vraag, wil je er mee fokken?
En dan bedoel ik vooral, met die hen die je nu hebt?
Want dan is familie niet zo'n goed idee. Ale, dat wordt vaak gedaan bij kippen maar je krijgt dan zo'n effect dat als je kruisingen maakt ze vaak groter en virieler worden. Dus is er een duidelijk inteeltprobleem, en ik vind dat dus zelf echt geen goed idee.

Nu zal je zowiezo nog meer te hennen moeten halen want 1 hen is ook te weinig voor een haan. Dus als die dan geen familie zijn kan je de mooiste of liefste new Hampshire haan houden. En als je dan later alsnog wil fokken kan dat met de niet verwante hennen.
Naar ik het lees wil je het liefst de kruising niet houden. En dat snap ik volledig als hij nu al wat brutaal doet. Dat hij de hen lastig valt hoeft niets te betekenen, hij is er gewoon snel bij. Maar het zou ook kunnen dat hij best wel hitsig wordt en nog meer hennen nodig gaat hebben.

Maar eigenlijk is het volledig je eigen keuze. Je mag gewoon op je gevoel afgaan als je dat wil. Tenzij je serieuze (tentoonstellings) fokplannen hebt... ;) maar dan is die kruising ook geen strak plan. :puh2:

Redceder
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 01:34
Land: belgie
M/V: V

Re: Welke haan houden?

Berichtdoor Redceder » 08 aug 2021 21:57

dankjewel voor het antwoord :) we gaan ws toch wel de kruisling haan houden (aangezien hij toch wel altijd richting ons komt als hij ons ziet) en dan de new hampshire hen. Zoek er nu nog 2 dames bij en dan gaan de 2 andere hanen weg. Weet je toevallig ook hoelang de hanen bij elkaar kunnen blijven, of is dat gewoon afwachten tot ze ruzie met elkaar zoeken? Voor nu gaat het nog goed en zingen ze af en toe in de ochtend en namiddag samen, leuk voor de buurt :gutgut:

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke haan houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 aug 2021 08:05

Waarschijnlijk tot het voorjaar. Je moet rekenen tegen februari. Vroeger is altijd beter.
Tegen die tijd wordt het dan ook onmogelijk om nog hanen te herplaatsen omdat velen de problemen afwachten.
Het kan ook altijd dat er vroeger problemen komen. 3 hanen op 1 hen is wel echt extreem natuurlijk. En kippen zijn nogal onvoorspelbaar. Dus neem dat als deadline, maar je kan beter vanaf nu gaan proberen.
Tenzij je ze wil slachten om op te eten natuurlijk.

Redceder
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2021 01:34
Land: belgie
M/V: V

Re: Welke haan houden?

Berichtdoor Redceder » 09 aug 2021 11:18

Mijn man wil er 2 slachten. Maar vind ze nu nog te klein, daarom vroegen we ons af hoelang dat goed zou gaan 3 hanen samen. We gaan het afwachten. Iedergeval nu weer opzoek naar 2 hennetjes. Dankjewel voor je hulp :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke haan houden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 aug 2021 12:24

Oh, dan is tussen 6 en 8 maand ideaal.
Als ik goed reken is dat voor februari...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten