Rode en bleke kam

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
YVDW
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2021 06:51
Land: Belgie
M/V: V

Rode en bleke kam

Berichtdoor YVDW » 26 sep 2021 11:41

Hey!

Ik heb sinds enkele dagen een leuk cochinkrieltje. Baas van ons kleine toompje, scharrelt vrolijk mee, ziet er goed uit, suft niet, eet en drinkt goed, ....

Nu is er toch iets wat me enorm bij haar opvalt. Ze kan de ene moment een enorm bleek hoofd hebben, waarna ze binnen enkele seconden opeens terug een knalrood hoofdje krijgt en vice versa. Alsof ze dit zelf reguleert ofzo?
Ik weet dat een bleke kam bloedluis of ziekte kan betekenen, maar dan blijft de kam bleek, bij haar kan het op enkele seconden of minuten gewoon veranderen (vooral de huid rond de ogen zowat).
Ik doe alles ter preventie van bloedluis en heb ook testbuisjes in mijn omlet hangen, ik kijk ook in de avond en ochtend, maar nooit 1 bloedluis. Ze gaan ook gewoon in het hok en heb nooit problemen, daar gaat het dus niet aan liggen :)

Is er iemand bekend met dit voorval?

YVDW
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2021 06:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor YVDW » 26 sep 2021 11:46

Afbeelding
(BLEEK)
Afbeelding
(ROOD)

Ps: Ze legt nog niet :)
En deze foto's zijn met 1 minuut tijdsverschil genomen. Nogmaals: ondanks de ziekogende bleke foto: ziek oogt ze totaal niet, soms is het ook gewoon rood als ze slaapt of bleek als ze scharrelt, het verschilt echt gewoon doorheen de dag...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor tuff cookie » 26 sep 2021 11:52

Nee, niet mee bekend.
Wat mogelijk is b.v. periodiek zuurstof te kort. Misschien bij fysieke inspanning dat ze zuurstof te kort heeft en als ze even rustig is dat het weer bijtrekt. Zuurstof te kort zou mogelijk kunnen door een iets zwakker hart. Maar dit zijn dus enkel overwegingen.

YVDW
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2021 06:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor YVDW » 26 sep 2021 12:08

tuff cookie schreef:Nee, niet mee bekend.
Wat mogelijk is b.v. periodiek zuurstof te kort. Misschien bij fysieke inspanning dat ze zuurstof te kort heeft en als ze even rustig is dat het weer bijtrekt. Zuurstof te kort zou mogelijk kunnen door een iets zwakker hart. Maar dit zijn dus enkel overwegingen.


Ik weet niet of dat kan, maar zou het dan niet opvallen dat dit enkel na een fysieke inspanning (bv paniek) zou zijn?
Mijn vriend vroeg zich ookal af of er iets van een "suikerziekte" of "bloeddrukval" bij kippen bestaat?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor tuff cookie » 26 sep 2021 13:25

Zou het verder niet weten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 sep 2021 13:53

Ik zie bij nieuwe kippen zoiets gelijkaardig maar daar zie je duidelijk dat het rood wordt zodra ze op hun hoede zijn. Dus onder invloed van de adrenaline..
Voor de rest, als ze rusten zijn ze dan vrij bleek, omdat het dan jonge (niet leggende) kipjes betreft. En eens ze nerveus zijn, wordt het dan van de opwinding rood.
Maar dat is dan bij jou niet het geval?

Ik zou toch denken dat het bleke normaal is en dat ze door iets anders rood wordt. Ik vind het ook geen normale manier van rood zijn. Haar kam doet nl niet mee, die blijft vrij bleek. Bij gezonde, leggende kippen krijg je toch nog een iets anders beeld.

Maar bij een jonge, niet leggende kip, is dat bleke dus ook niet zo gek. Tis wel erg bleek, ik geef het toe, maar het zou kunnen dat dat normaal is voor haar.

Bij zuurstoftekort verwacht je een blauwere kleur, niet bleker.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor jantien » 26 sep 2021 14:22

Wowww wat een verschil en dan met 1 minuut er tussen :crazyeyes:
Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt en er eigenlijk nog nooit over gelezen of gehoord.
Maar het klopt niet dat weet ik wel :nee:
Ik zou toch eens advies gaan vragen bij een dierenarts die kennis van kippen heeft.
Bij zuurstoftekort gaan ze inderdaad meer blauw zien dan bleek.
Dit lijkt meer bloedarmoede maar waarom ze dan 1 minuut later dan weer zo rood is en haar oogjes staan dan ook weer ineens zoveel beter?? :krab:

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 sep 2021 22:08

Hier werd het ook op 3 tellen plots rood hoor. Maar enkel bij jonge en nieuwe hennen. Eens ze me kennen hebben ze het niet meer en ook niet als ze me niet zien. Enkel als ik dichtbij kom.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor Isabel » 27 sep 2021 08:47

Ik herken dat ook wel: bij rust worden ze bleek en zodra er beweging in komt worden ze weer roder.
Maar advies bij een DA met verstand van kippen inwinnen kan nooit kwaad.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Rode en bleke kam

Berichtdoor jantien » 27 sep 2021 17:33

Ik heb vele kuikens gehad in mijn jarenlange kippenhouders bestaan, heb op het moment nog 5 grote wyandotte kuikens lopen van half juli maar nog nooit heb ik zo een verschil gezien hoor :mrnono:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten