Kippen willen niet meer in slaaphok slapen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Sophie_40
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2020 18:20
Land: Belgie
M/V: V

Kippen willen niet meer in slaaphok slapen

Berichtdoor Sophie_40 » 30 sep 2021 20:25

Mijn 2 kippen zitten in een vogeliere, in de vogeliere staan 2 aparte kippenhokken. In 1 hok leggen de kippen hun ei, in het andere hok slapen ze. Sinds een dikke week willen mijn kippen bij valavond niet meer in hun slaaphok slapen. We hebben bezoek gehad van een egel in het hok, hij had zich genesteld in hun slaaphok + hok waar ze hun ei in leggen. De egel hebben we verwijderd uit de vogeliere en een eigen huisje gegeven. Mijn kippen slapen nu bovenop het slaaphok, maar omdat ik dat te koud vind s’nachts ga ik hen zelf in het slaaphok zetten en sluit hen op tot s’morgens. (Beide hokken zijn uitgekuisd en voorzien van vers hooi) Iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen en tips dat ze weer zelf op hok gaan om te slapen? (Overdag lopen ze wel in en uit beide hokken)

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen willen niet meer in slaaphok slapen

Berichtdoor Isabel » 30 sep 2021 21:13

Weet je zeker dat de egel de oorzaak is en niet ongedierte in het hok zoals bloedluis?

Sophie_40
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2020 18:20
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen willen niet meer in slaaphok slapen

Berichtdoor Sophie_40 » 30 sep 2021 21:16

Neen, weet niet zeker of de egel de oorzaak is. Maar omdat het tegelijkertijd begonnen is leek me dat de oorzaak. Ik kan misschien best alles eens ontsmetten om bloedluis uit te sluiten?

Victore
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 sep 2021 22:27
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen willen niet meer in slaaphok slapen

Berichtdoor Victore » 30 sep 2021 22:30

Je kunt een bloedluistestje ophangen, deze bijvoorbeeld: https://www.finecto.com/nl-nl/producten ... luis-test/

Je kunt ze ook zelf maken, stukje elektrabuis met opgerold karton erin. Als je twee of drie van dit soort buisjes met tyraps onder aan de zitstok vast zet kun je de dag erna de kartonnetjes controleren op bloedluis, ze gaan zich hierin schuilhouden.

Bloedluis was bij ons ook de reden dat ze ineens niet meer in het nachthok wouden slapen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen willen niet meer in slaaphok slapen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 okt 2021 08:19

Als je niets preventief doet tegen bloedluis zoals diatomeeenaarde of een aangepast hok met vb oliebadjes, dan denk ik dat je er vrijwel zeker wel last van zult hebben. Dus zou ik dat toch eerst behandelen ja.
Gewoon ontsmetten zal waarschijnlijk niet helpen..

En als dat gebeurd is zal je ze wss een aantal dagen tot weken zelf elke avond in het nachthok moeten zetten.
Ik kan je wel geruststellen, echt te koud is het niet buiten hoor. Een kip kan wel wat hebben, en ze kunnen nog steeds tegen elkaar aankruipen heb ik begrepen?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten