Verschil in ras?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Mjm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2021 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Verschil in ras?

Berichtdoor Mjm » 04 okt 2021 16:20

Hoi forumleden, als beginnende kippenhouder, ben ik erg nieuwschierig naar jullie kennis. Ik heb 2 barnevelder krielen (en 2 cochins) gekocht bij een bekende fokker, nu 21 weken.vanaf begin sprong 1 kuiken eruit, duidelijk groter dan de rest. Ik dacht dat dat bij zou trekken, maar nog steeds is 1 van de kippen (de bruine) duidelijk wat groter dan de zwarte. Ook de bouw lijkt wat anders: de staart van de bruine is redelijk recht en de zwarte staan meer omhoog. Qua karakter is de bruine vanaf begin duidelijk schichtiger dan de andere 3 kippen. Heb ik te maken met twee barnevelder krielen of zit er toch een verschil?

Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verschil in ras?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 okt 2021 16:41

Ik heb een vermoeden, maar dat is maar een vermoeden hé. Maar de bruine is niet dubbel gezoomd maar enkel gezoomd. Dat is een typische wyandotte kleur en qua kop en staart vind ik haar daar ook meer van hebben. Doch, echt volledig wyandotte denk ik ook niet dat het is.
Het is tegenwoordig mode bij veel rassen om zo veel mogelijk kleurtjes te fokken. Daarvoor nemen ze dan een ras waar die kleur al voorkomt en zoveel mogelijk op het beoogde ras lijkt. Er worden kruisingen gemaakt. En dan wordt zo die kleur erin gefokt. Het duurt wel een paar generaties voor de kippen er weer volledig als het doelras eruit zien.
Het zou kunnen dat dit nog een relatief jonge kleur is in Barnevelders? En dat om deze kleur te bekomen de wyandotte gebruikt is.

Of het is toch gewoon een wyandotte kriel. Dat was wel mijn eerste gedacht bij de foto. Ik kan niet zien of ze een enkele kam heeft? Wyandottes hebben een rozenkam en dat is dit volgens mij niet.

De zwarte lijkt mij gewoon een Barnevelder kriel.

Mjm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2021 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verschil in ras?

Berichtdoor Mjm » 04 okt 2021 17:10

Dank voor je snelle reactie. Interessant, ik ga me eens in de Wyandotte’s verdiepen dan, die verkochten ze daar iig ook, dus wie weet overgelopen ;). Nb Ze heeft eigenlijk helemaal geen kam, blijft opvallend plat daarboven :) wel is ze steeds ‘voor’ geweest op de andere kippen mbt kleuren/roodheid kop, lellen, etc.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verschil in ras?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 okt 2021 17:23

Ow! Dan zal het wel gewoon een wyandotte zijn.
Een rozenkam is bij hennen idd een klein plat vlakje.

Mjm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2021 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verschil in ras?

Berichtdoor Mjm » 04 okt 2021 17:32

Ah, weer wat geleerd.. we zullen haar het nieuws voorzichtig vertellen ;).. Dank voor het meekijken!

frankip
Berichten: 2955
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Verschil in ras?

Berichtdoor frankip » 04 okt 2021 18:44

Dacht ook gelijk aan wyandotte. Waar heb je ze gekocht ? bij een bekende fokker, of bekende handelaar ? De meeste fokkers kweken meestal 1 of 2 rassen, als deze al wyandotte, barnevelder en cochin verkocht , lijkt t me eerder een handelaar.

Mjm
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2021 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verschil in ras?

Berichtdoor Mjm » 04 okt 2021 19:53

Beste Frankip, dank voor je reactie en het meekijken. Nog een stem voor een wyandotte dus. En het klopt wat je zegt. Het gaat inderdaad om een grote handelaar met vele soorten.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten