Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Wyandotte37
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2021 10:20
Land: Nederlsnd
M/V: V

Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Wyandotte37 » 18 okt 2021 22:20

Dag allemaal,

Wij hebben nu zo’n 5 a 6 jaar twee Wyandotte hennen gehouden die redelijk tam zijn en regelmatig vrij in de tuin mogen lopen. Nu is er onlangs een hennetje overleden waardoor we 4 jonge hennen erbij hebben geplaatst: 2 zijdehoenders, 1 wyandotte, 1 sabelpoot.

Het hok en ren zijn vergroot en naar achteren in de tuin geplaatst, dus even wennen voor iedereen.

Het karakter en geluidjes van de wyandotte kennen we inmiddels, maar de sabelpoot… die vliegt dus s avonds 2 meter hoog een boom in, en moeten we dus s morgens er uit halen en in de ren stoppen. Vanavond vloog ze uit de boom over de schutting bij de buren in de tuin….
We hebben haar vleugels laten kortwieken en nu vraag ik me af hoe hoog ze dan nog kan vliegen? Niet dat ze alsnog over een hek van 1,50 en schutting van 1,80-2,00 meter kan?

Iemand advies of enige ervaring met gekortwiekte sabelpoot?

Gr Nina

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 okt 2021 06:53

Niet met een sabelpoot maar wel met cochin kriel kruising.. Die raakt hier kortgewiekt nog over 1m10 maar das wel het maximum.
Jonge kipjes vliegen trouwens vlotter hoog dan uitgegroeide kipjes. Nu blijft een sabelpoot wel redelijk licht dus misschien valt dat tegen. Maar normaal kan je wel verwachten dat ze later het minder gaat proberen. Vooral als dat kortwieken lukt want dan leert ze dat het niet meer lukt.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Buitenbeestje » 19 okt 2021 08:50

Met het korteieken kan je beter maar 1 vleugel doen. Dan raakt de kip uit balans. Met 2 gewiekte vleugels kunnen ze nog aardig vliegen schijnt het…

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 okt 2021 12:27

Ja, dat werkte bij die cochin van mij niet.
Vroeger bij eerdere kippen wel. Maar deze vloog op 1 of andere manier met 1 vleugel. Heb het wel nooit gezien, ze zat gewoon op een flits aan de andere zijde... :roll:
Ik zou wel steeds met 1 vleugel beginnen. Dat is ook de normale procedure bij kortwieken.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Torinik » 19 okt 2021 17:43

Gewoon kort genoeg af doen, dan hebben ze op een gegeven moment geen lift-off meer. In het begin fladderen ze dan als gek op een abnormaal tempo, maar dat leren ze snel af.
Hoe hoog ze dan nog kunnen springen is een ander. Ik heb ooit een haan gehad, die ik Sir Horace The Black noemde omdat hij zo sterk en energiek was , en die sprong van dik 2m ver op een muurtje van dik 1m60 hoog. Hij nam zich daarbij zelfs de moeite niet om een beetje met zijn vleugels bij te sturen, die bleven gewoon mooi opgeplooid op hun plek.

Wyandotte37
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2021 10:20
Land: Nederlsnd
M/V: V

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Wyandotte37 » 19 okt 2021 18:29

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik begrijp dat de sabelpoot dan wellicht op de omheining van 1,50 meter kan springen en vanuit daar op de schutting van zo’n 1,80-2,00 meter. Dan ga ik daar nog iets op verzinnen;-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor tuff cookie » 19 okt 2021 20:02

Als ideetje kun je b.v. slap gaas op de omheining van 1.50m zetten, zodat ze geen houvast heeft op de omheining.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Buitenbeestje » 19 okt 2021 20:48

Nou moet ik zeggen dat onze 2 zwarte kippen (Barnevelder kriel x Frieslander kriel) ook weleens op de schutting van de buren zitten om van de bamboe te snoepen! :shock:

In het begin was het wel schrikken, maar eigenlijk komen ze altijd gewoon weer terug naar hun ‘vertrouwde tuin’ met andere vriendinnetje(s) en haantje.
Heb mijn kippen nog nooit gekortwiekt en dat is gelukkig altijd goed gegaan…

Wyandotte37
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2021 10:20
Land: Nederlsnd
M/V: V

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor Wyandotte37 » 19 okt 2021 21:23

Kortwieken hadden we bij de Wyandotte’s maar 1x gedaan en dan was voldoende om ze te laten wennen. Daarna mochten ze gaan en staan waar ze wilden, mits ze in de ren en weekenden los in onze tuin bleven (die overigens groot genoeg is).

Alleen wonen we midden in de stad en tegen het centrum aan, dus wanneer dan naar de buren gaat is dat niet zo wenselijk. Verder ben ik bang dat haar of iets overkomt of ik haar niet te pakken krijg (ben geen kippenvanger en afhankelijk van andere mensen, oeps!)

Ik hoop dat 1 of 2 keer kortwieken voldoende is, het kipje dan wat gewend is en ga de tip over het aanpassen van de omheining opvolgen. Komt vast goed;-)

De kippen zijn in ieder geval super leuk samen, hebben al hun pikorde helemaal uitgevogeld. Net als t gebruik van de automatische voederbak. Nu nog zelf het hok in gaan en in de ren/tuin blijven;-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoe hoog vliegt gekortwiekte sabelpoot??

Berichtdoor tuff cookie » 19 okt 2021 21:40

Komt vast helemaal goed :-D


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten