Bastaard boerderij kippen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Duende
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2021 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor Duende » 09 nov 2021 19:40

tuff cookie schreef:Ze leggen juist goed maar gaan toch lang mee, het zijn raskippen. Ze leggen in het eerste jaar het beste. Het tweede jaar leggen ze grotere eieren maar wel minder eieren. In de volgende jaren leggen ze langzaam aan minder.


Toch worden ze volgens deze site net zo oud als hybride legkippen.

https://eigenkippen.nl/hoe-oud-kan-een-kip-worden/#Hybride_kippen

Waarin zit 'm dan precies het verschil?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor tuff cookie » 09 nov 2021 19:57

Ze worden toch wel ouder, volgens mij 8 tot 9 jaar. Ik denk dat ze in de lijst bedoelen dat dit ras tot 5 jaar eieren leggen. Natuurlijk hangt de leeftijd ook samen met "hoe goed ze het hebben".

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 nov 2021 20:04

Ze leggen zeker minder hevig als hybriden.. Dat wil vooral zeggen dat ze wat meer gespreid in hun leven leggen. Hybriden leggen heel erg veel de eerste 2 jaar, erna blijft er al snel niet veel van over. Bij kippen die minder leggen, blijft dat langer.
Ik heb momenteel een Australorp (hevig legras) en cochin kriel, beide 3 jaar oud. De Australorp heeft in haar leven ongetwijfeld al meer eieren gelegd dan de cochin, maar het voorbije jaar legt de cochin duidelijk beter. De Australorp nauwelijks nog wat. Ze kan gerust nog 3 jaar of meer leven, maar veel eieren zal ik er niet van moeten verwachten. De cochin zal nog wel een paar jaar af en toe een eitje leggen.

Qua levensverwachting, daar zal je veel verschil in vinden naar gelang waar je het opzoekt. Zowiezo moet je met een kip geluk hebben. Hevige leggers hebben meer kans op problemen met het legapparaat. Soms zijn die problemen levensbedreigend. Daardoor neemt de gemiddelde levensverwachting dus af. Ook zijn ze gewoon sneller 'op'. Eieren leggen vergt veel van het lichaam.
Hoe meer eieren, hoe erger deze effecten. Grofweg gezien.

Jij wil qua uiterlijk duidelijk een legras. Maar als je duurzamere kipjes wil, kan je idd zoeken op wat minder hevige leggers. Rhode Island reds of New Hampshire's vb, zijn dan zeker geen verkeerde keuze.

Duende
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2021 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor Duende » 09 nov 2021 20:12

OK helder, dank jullie wel!

Ik kreeg ook nog de tip van iemand om tijdens de leg legkorrel en dan als ze in de rui gaan onderhoudskorrel te geven, zodat de eierproductie in de winter stil valt. Hebben jullie daar ervaring mee, dat een kip op die manier wat langer vitaal blijft?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor tuff cookie » 10 nov 2021 05:50

Nee, die ervaring heb ik zeker niet, in onderhoudskorrel zitten gewoon niet genoeg nutriënten om gezond en vitaal te blijven. Maar in foktoom korrel van Garvo wel, daar gaan ze niet veel eieren door leggen maar is bedoeld om gezond en vitaal te worden en blijven om gezonde nakomelingen te kunnen krijgen die niets te kort komen.
Bij mij krijgen de kippen altijd foktoom korrel omdat ze dan alles krijgen wat ze nodig hebben en niet tot eieren leggen gestimuleerd worden.

Duende
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2021 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor Duende » 10 nov 2021 06:59

Oef, maar goed dat ik het even vraag dan...

Dus deze als ik het goed begrijp: https://www.garvo.nl/nl/artikelen/717-ras-foktoomkorrel/

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor tuff cookie » 10 nov 2021 09:23

Ja, die :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 nov 2021 13:21

Volgens mij maakt dat allemaal niet veel verschil en gaan ze niet meer leggen van legkorrel. Leggen vergt wel veel calcium en dikke kippen leggen niet, dus bevat legkorrel niet zoveel calorieën en extra calcium. Meer moet je er volgens mij niet achter zoeken.
Maar foktoomkorrel geven kan dus ook geen kwaad. Geef dan ook wel grit zodat ze ook naar gelieven calcium bij kunnen nemen.
Wat is onderhoudskorrel? Ik zou denken dat dat ongeveer hetzelfde is als foktoom?

Hier krijgen ze nu vanalles wat, beetje afhankelijk van seizoen en of er kuikens zijn. Vroeger kregen ze enkel een uitgebreide leggraanmengeling (naast groenvoer en fruit) , maar ik kan niet zeggen dat ik veel verschil merk.

Hoe dan ook denk ik niet dat legkorrel meer leggen of grotere eieren kan bevorderen. Hoeveel een hen legt hangt van haar genen af. Je kan haar natuurlijk wel foppen door bij te lichten, maar verder ligt het gewoon in de genen vast.
Wat wel kan is dat een hen met tekorten minder gaat leggen. Maar dan zou ze ongezonder zijn en zou het daardoor komen, en dat is nu net wat je niet wil. Verder denk ik niet dat voeding invloed heeft op hoeveel ze leggen. Wel de kwaliteit van de schalen en de eieren natuurlijk. Dat moeten ze allemaal uit de voeding halen.

Duende
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 sep 2021 21:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor Duende » 10 nov 2021 13:54

Pearlsofpassion schreef:Volgens mij maakt dat allemaal niet veel verschil en gaan ze niet meer leggen van legkorrel. Leggen vergt wel veel calcium en dikke kippen leggen niet, dus bevat legkorrel niet zoveel calorieën en extra calcium. Meer moet je er volgens mij niet achter zoeken.
Maar foktoomkorrel geven kan dus ook geen kwaad. Geef dan ook wel grit zodat ze ook naar gelieven calcium bij kunnen nemen.
Wat is onderhoudskorrel? Ik zou denken dat dat ongeveer hetzelfde is als foktoom?


Ik heb geen idee, ik hoopte dat jullie dat allemaal wisten. :lol:

Ik hoorde wel weer van een andere kippenhouder hier in de buurt dat ik legkippen vooral niet dik moest laten worden. Niet zozeer omdat ze dan minder leggen (want dat zou juist een voordeel zijn in mijn geval), maar vooral omdat ze dan problemen kregen met het ei-leg-apparaat (heet dat zo?).

Of is dat een broodje aap?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bastaard boerderij kippen

Berichtdoor tuff cookie » 10 nov 2021 15:15

Dik laten worden is zeker niet goed, ze krijgen dan vervetting en worden ongezond. Als ze heel erg vet worden kunnen ze er zelfs van dood gaan door een vervette lever. Je ziet niet makkelijk of kippen vet zijn maar je kunt het wel voelen aan het borstbeen. Bij een magere kip steekt het borstbeen uit, bij een vette kip voel je het borst been niet meer. Je moet het wel kunnen voelen.
In de foktoom korrel zitten vrij weinig koolhydraten. Tegen het einde van de dag geef ik ze daarom een klein beetje graan, niet te veel zodat ze niet vet worden. Dat kun je rond strooien zodat ze naar hartelust kunnen scharrelen. Dat maakt het leven spannender. Als ze los lopen komen ze daardoor vanzelf terug aan het eind van de dag.
De Garvo foktoom korrel bevat voldoende calcium voor de eischaal maar grit en maagkiezel is natuurlijk altijd goed om te geven, dat geef ik er ook bij in een bakje.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten