Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor Loos » 20 nov 2021 12:53

Een van mijn kippen heeft zichzelf aangeleerd om naar mijn handen te pikken als ze honger heeft. Dit was nooit zo'n probleem maar helaas wordt dit steeds erger, vandaag ging ze echt aan mijn huid hangen en het proberen los te trekken en voor het eerst een miniscuul druppeltje bloed.

Waarschijnlijk heeft ze dit ooit toevallig gedaan en is ze daarna beloond omdat ik toevallig het voer kwam brengen. En ze zal altijd honger hebben voor ik het voer kom brengen, dus die beloning blijft zich herhalen. Ik zet het tonnetje voer in het hok met mijn handen dus daar pikt ze eerst naar voor ze gaat eten. Tips om haar dit weer af te leren?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor jantien » 20 nov 2021 13:39

Gooi eerst handje voer in de ren en zet daarna bak voer neer.. ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 nov 2021 17:10

Deze week pikte 1 van mijn jonge kippen zo naar de hand van m'n zoontje van 3. :puppydogeyes:
Tis altijd hij die de klos is....net als hij niet meer bang is, is er weer een kip die net te dapper is. En het laat zo'n lelijke nijpplekken achter op zo'n klein vingertje. Ik vind het zo erg! Dat doet erg pijn, dat zie je zo...Gewoon omdat zn handje zo laag komt. Spring en nijp.
Ik heb niet altijd eten bij, ze krijgen voldoende maar niet onbeperkt, nu met eten onder afdak is er wel wat meer competitie. Vandaar dat het gebeurde wss, maar ik kan niet uitsluiten dat er af en toe eens eentje wat honger heeft als ze die avond normaal nog wat krijgen.
De kindjes lopen ook zonder mij in en uit het hok. Zeker z'n broer van 5jaar gaat 5 keer per dag checken of er geen ei ligt. En dan gaat de kleine graag mee. Ik ben zo bang dat die straks niet meer durft. Of nog erger, dat het nog gebeurt en dat hij voor de rest van zijn leven bang wordt. Ik was ook tot m'n 25ste bang van pikken. Hij was al de hele zomer bang doordat het vorig jaar ook gebeurde, het was net voorbij....
Hem nu verbieden van alleen te gaan bevordert dat 'niet bang zijn' ook niet bepaald, en hij zou toch niet luisteren.

Als iemand dus verder toch nog tips heeft, hou ik me ook aanbevolen.... Als ik werkelijk met voer aankom gooi ik idd eerst een handje voor de kindjes binnen mogen om te strooien.
Ik begin al spijt te krijgen dat ik die kuikens wat tam gemaakt heb. Bange kippen blijven een stapje uit de buurt, het zijn die tamme kuikens die dit durven. En dan heb ik ze nog niet eens geleerd uit de hand te eten, want dat durf ik eerlijk gezegd zelf niet (m'n hand aanbieden). Moet ik zelf nog wat leren...
Het zijn ook zo'n lieve kippen. Ik begrijp niet waar dit vandaan komt.
Gelukkig maken ze er bij mij dus wel geen gewoonte van. Maar eerlijk? Moest het een haan zijn, dan vloog die...

KimW
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 jun 2021 15:59
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor KimW » 20 nov 2021 18:46

Ik ga mee lezen want heb ook kippen (allemaal hennen) vanaf ze kuikens waren. Nu zijn ze 23 weken en is er eentje die durft aan te vallen. Als ze dat doet krijgt ze een tik of duw maar we zijn er een beetje bang van geworden. Ze pikt ook regelmatig naar de andere hennen dus misschien dominantie? Maar zouden het haar ook graag afleren.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor tuff cookie » 20 nov 2021 19:28

Kippen domineren elkaar door de ander op de kop te pikken. Dus een tik op de kop verstaat een kip goed.
Niet dat je het haar kunt afleren maar ze zal toch een beetje oppassen en op den duur meer respect voor je krijgen.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor Torinik » 20 nov 2021 19:32

Op het risico af dat ik weer de grote boeman ga zijn, maar hier komt ie.
Geef zo'n pikkende kip een tik. Geen dreun, maar een flinke tik.
Met je hand of met een flexibele stok als je zelf wat bang bent van die kip.
Een kip leert bijzonder snel wanneer het moet, en helemaal niet als je ze de kans geeft van gewoon koppig te blijven.
Als ze hardleers is, pak je ze achter haar hoofd bij haar nekvel en trek je ze met de bek tegen de grond. Daar houden tot ze het opgeeft, herhalen tot ze weet dat jij de baas bent. Opgelet voor slaande vleugels en trappende poten, een hand op de rug om dat wat in bedwang te houden.

Die flexibele stok is waarschijnlijk nog de beste optie in het begin, en deel maar wat tikken uit wanneer ze in de buurt komt voor ongein. Die stok zonder tikken gaat heel snel voldoende zijn om ze op de nodige afstand te houden. Maar altijd in de gaten houden, want ze durven je wel eens besluipen in een onbewaakt moment, laat ze direct weten wie de baas is.

En soms heb je gewoon eentje die helemaal hardleers is, meestal een haan, maar die maken een bijzonder goed soepje.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor Kip La La » 20 nov 2021 20:29

Toevallig heb ik zoiets ook aan de ‘hand.’
Mijn haantje is grotendeels binnen opgegroeid en is nu zo’n 20 weken oud.
Daar ontwikkelen ze toch andere manieren door.
Sinds kort loopt ie te puberen en probeert iedereen te grijpen en natuurlijk de baas te spelen.
Ook bij mij beet hij nogal van zich af.
Gelukkig is het een kleine serama.
Ik moet bekennen dat ik hem ook pak dan want hij kan niet de baas zijn over mij.
Ik pak hem bij zijn staartaanzet.
Het is wel even zielig maar het is niet anders.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor lnge » 20 nov 2021 20:33

Mijn idee, op z'n kips aanpakken. Even laten schrikken, dat blijft wel hangen.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor Loos » 21 nov 2021 00:05

Hmmm, maar ik heb helemaal niet het idee dat het kwaaiigheid is van haar. Als ze genoeg eten heeft doet ze het namelijk niet. Ze denkt gewoon dat als ze aan mijn handen pikt, dat er dan op magische wijze eten ontstaat. Bovendien staat ze onderaan de pikorde en zijn de kippen boven aan de pikorde minder tam dan zij, dus denk niet dat ze mij probeert te domineren. Ze probeert soort van mijn handen op te eten, ze associeert ze met voedsel, krijg ik het idee.

Ik heb wel eens geprobeerd kippen gedrag af te leren door ze tegen de grond te drukken, maar dat had geen enkel effect. Ze werden er alleen bang van. Dat is ook logisch want ze weten donders goed dat ik geen kip ben, maar een mens. En dat ik niet bij hun groepje hoor waarin rangorde belangrijk is.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip pikt naar mijn handen, afleren?

Berichtdoor jantien » 21 nov 2021 09:11

Dus zou het totaal onnodig en zielig zijn om jouw kipje aan te pakken zoals hierboven beschreven werd.
Zo is jouw kipje niet en daarbij, het zal ook niet helpen bij de gevallen hierboven beschreven.
Een kip is geen hond die je maar alles aan en af kunt leren ;)
Voer dus eerst wat in het rond en zet dan bak neer.
Heb je toevallig een ring of armband om, dan kan dat ook een trigger zijn (evenals rubberlaarzen met stippen bijvoorbeeld bij kinderen)
En voer nooit uit de hand als je er te bang voor bent. Want dan lijkt het veeeeel erger dan het in werkelijkheid is ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten