Nieuw met kippen en wat vragen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
vackson
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2021 12:00
Land: belgie
M/V: V

Nieuw met kippen en wat vragen

Berichtdoor vackson » 29 nov 2021 06:01

Ik heb sinds vorige week 2 kipjes. had altijd al graag kippen gehad , maar hebben een stadstuintje en de vorige buren liepen daar niet mee op, ze moesten eens een muisje zien, dat zouden ze niet overleven... Maar nu andere buren, en het licht stond op groen. Ik ben er heel blij mee en mijn man heeft van de helft van ons tuintje een ruime ren gemaakt. En als ze het hier wat gewoon zijn mogen ze ook in de rest van de tuin waar ze dan heerlijk van mijn kruiden kunnen nippen want we hebben een kruidentuin. Ze noemen Pauline en Paulette, en t' zijn dikke vriendinnen, altijd samen. Ze zijn een paar weken oud en ze zouden pas binnen 6 weken eieren leggen maar Paulette heeft al 3 eieren gelegd. Als ik er genoeg heb ga ik van de eerste eitjes wafeltjes bakken en in een mooi doosje aan de buren geven. Er zijn een paar probleempjes........ Het is koud! Pauline heeft er geen last van en dabt rustig in het rond genietend van buiten te zijn, zaten voorheen met velen in een kleine stal, maar Paulette "zit dik" te zitten. Mijn man heeft een leuk afdakje gemaakt voor als het regent onder te schuilen maar ze gaan altijd onder de struiken. Ik denk dat Paulette niet tegen de kou kan.Volgend probleempje, we hebben een trapbak zodat er niet met voedsel kan gemorst worden, maar dat kennen ze niet, alles al geprobeerd maar lukt niet. Straffer, ik strooi dan zo maar graan, en presenteer hun
lekkere hapjes, lekker groenvoer: sla, zwarte bessen, appel, geraspte wortelen, broccoli , witloof , gekookt aardappeltjes , rijst, rivierkreeftjes enzomeer , maar ze kennen geen eten en eten er niet van. Een sla opgehangen aan een haak voor hun fitt-ness maar neen. Het enige waar ze van gegeten hebben is van een kommetje warme havermout met rozijnen en dat graan. Drinken doen ze goed. Ik zou ze graag tam maken, zodat mijn kleinzoontjes 5 en 6 jaar, wonen in Londen, maar komen iedere vakantie ze kunnen pakken en uit de hand laten eten. Ik moet zeggen, mijn dinotjes, jaja dino' s zijn eigenlijk kleine dinosaurusjes, stammen af van de T-Rex, hebben geen bang van ons. Ik ga er regelmatig met babbelen zodat ze mijn stem herkennen en 's avonds kan ik ze wel pakken om in hun hok te zetten, want ze gaan er alleen nog niet in. Kan er iemand me vertellen (want ik ben een kippenleek) of dat het normaal is met Paulette dat "dik zitten" en hoe dat ik ze kan "laten eten". Op voorhand al heel hard bedankt!

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuw met kippen en wat vragen

Berichtdoor Buitenbeestje » 29 nov 2021 10:32

Als 1e welkom op dit forum! Alleen al met het ‘meelezen’ kan je heel veel leren (heb ik ook gedaan) :duimop:

Wanneer een kip dik gaat zitten betekent dat wel dat ‘ie zich niet lekker voelt. Misschien is de overgang van de stal naar buiten te groot?
En groenvoer moeten ze echt nog ‘leren’ eten. Je kan het beste groente en fruit in hele kleine stukjes snijden, meestal gaan ze er dan wel aan beginnen. En ik weet niet hoe het bij anderen is, maar mijn kippen zijn niet zo gek op sla maar lusten wel heel graag gesneden andijvie.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Nieuw met kippen en wat vragen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 nov 2021 15:07

Ik zou eerst eens navragen hoe ze bij de vorige eigenaar gehuisvest waren. In wat voor hok, hoeveel buiten en vooral met hoeveel samen.
Zijn het eigenlijk raskipjes of hybride legkippen?
Als ze uit zo'n fokstal komen waar ze met super veel samen zitten is het natuurlijk niet ondenkbaar dat het nu heel erg koud is met 2.

Desalniettemin zou ze vrij snel moeten kunnen wennen aan de kou. Als het tenminste terug een paar graden warmer wordt...
Ik zou je ook zeker aanraden de ontlasting goed in de gaten te houden en een mestonderzoek is nooit zen verkeerd idee. Als dit bol zitten aanhoudt of nog erger wordt, is dat onderzoek zelfs noodzakelijk.

Qua eten, groenvoer moeten ze echt leren, fijne reepjes vinden ze idd doorgaans het aantrekkelijkst, dus grofgeraspte dingen. En vaak een beetje dwang door even niets anders aan te bieden. Eens ze het kennen vinden ze het vaak heeerlijk.
En de trapbak kan je ze leren door er eerst een steen op te leggen zodat hij open blijft. Eens ze het dan kennen de steen weghalen of vervangen door een lichtere..

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Nieuw met kippen en wat vragen

Berichtdoor Kuckeltje » 30 nov 2021 00:28

Mest onderzoek is nooit verkeerd als er kippen gaan bol zitten. Maar ik begrijp uit uw verhaal dat er nooit eerder kippen of ander pluimvee in uw tuin gelopen hebben dus ik denk niet dat mest onderzoek een positieve uitslag op cocidiose of wormen zal opleveren, tenzij de kip het heeft meegenomen van de vorige plek waar ze eventueel besmet geraakt is.

Persoonlijk denk ik dat u met uw dierenliefde en het supergoed wil doen voor uw kippen ze wat veel stress bezorgt. Kippen die overgeplaatst worden hebben juist behoefte aan veel rust. Ze gaan echt wel eten wat de pot schaft. En als u ze straks tam wil maken Nou geduld en meelwormpjes doen wonderen.
Als u er het geld voor over heeft is het beslist niet verkeerd om met de bol zittende kip naar een dierenarts te gaan want bol zitten is een slecht voorteken.
In ieder geval veel geluk en plezier met uw kippen.

vackson
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2021 12:00
Land: belgie
M/V: V

Re: Nieuw met kippen en wat vragen

Berichtdoor vackson » 30 nov 2021 07:13

dankuwel Kuckeltje voor al uw raadgevingen! Ik ben er erg blij mee! Het zit zo, toen mijn man en ik op pensioen gingen kregen we een volkstuin. Daar heb ik ook kippen gehad, 6 raskippen, Australorps en Barnevelders. Dat is 18 jaar geleden. 'T was toen een heel strenge winter, sneeuw, vorst, en we moesten er minstens 2 keer naar toe om het water te verversen. Het was niet te doen. toen mijn moeder haar sleutelbeen brak had ik geen tijd meer voor mijn kips en heb ik ze weggedaan naar mijn vriendin die een grote weide had waar ze naar hartelust konden scharrellen.... Had ook een haan Calisto latijns voor de mooiste) en 1 kuikentje gehad Joske. Maar behalve kalkpoten ( die we dan natuurlijk verzorgd hebben) waren er nooit problemen, ze waren tierig. Dik zitten, nooit gezien, waren gek op eten en verwende ze dan ook met lekkere hapjes. Alleen mijn lievelingskip Charlotte kwam uit de hand eten. Daarom heb ik nu gewone bruine legkipjes genomen omdat ik gehoord had dat die makkelijker tam te maken zijn ( ook leuk voor mijn kleinzoontjes)Nu ben ik terug een kippenleek vind ik omdat Paulette dik zit en ze niet willen eten, alleen graan. Maar gisteren was Paulette wat tieriger, zoals je zegt ze komen uit een stal vol kippen en dan nu buiten zo koud en dan met hun tweetjes. Vandaag zou het wat warmer worden,wel met veel regen, 'k zal zien hoe ze reageert. Als dat nog dikzitten is gaan we er mee naar de dierenarts. Pauline geniet met volle teugen van haar nieuw verblijf, dabben maar, met steentjes gooien, ze is altijd bezig. Ik ga veel babbelen tegen de Paultjes , en ja 't is misschien wat veel zoals je zegt, ik ga ze meer met rust laten. We hadden dat geprobeerd met die steen op de trapbak maar is tot hiertoe nog niet gelukt. En nog iets, heb gisteren wat gekookte aardappeltjes, en na lange tijd hebben ze dat opgegeten. Ja ik had de eerste dag een heel buffet gegeven en in die stal kregen ze alleen graan, logisch dat ze niet aten. Ze kennen geen eten. Ga nu iedere dag iets anders aanbieden, vandaag broccoli vermengd met een beetje rijst. Nog eens een dikke dankuwel voor al uw goede raadgevingen en veel warme groetjes van Son, die vandaag nog meelwormpjes gaat halen.......

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuw met kippen en wat vragen

Berichtdoor Isabel » 30 nov 2021 08:53

Ik hoop dat je het niet nodig hebt, maar hierbij een lijst van dierenartsen met verstand van kippen:

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=79193


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten