Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor Sil1972 » 02 dec 2021 11:49

Hey, ik ben nieuw op dit forum, maar wilde even jullie advies.
Ik heb een zijdehoender zilverpatrijs haantje van bijna 2 jaar oud, die maar 2 van mijn kippen dekt. Heb er nochtans meerdere kippen maar enkel die 2 laten zich doen. De anderen zijn jaren geen haan gewoon geweest.

Nu heeft 1 van die kippen een rugletsel door steeds door de haan gedekt te worden.
Ik moet zeggen dat het een heel viriel haantje is, als ik 's morgens het hok opendoe gaat hij gelijk hollen achter de kippen, beetje agressief zelfs. Hij valt ook iedereen aan die in zijn buurt komt, mijn kinderen, of de mensen die mijn kippen komt verzorgen als ik op vakantie ben. Maar ik kan hem wel de baas, wel, hij weet dat ik de baas ben. :-)

Na een bezoek aan de dierenarts begin deze week, zit dus mijn kipje apart om te genezen, ik merk dat het al iets beter gaat, ze kan terug wat stappen, maar ik kan die kip voorlopig niet meer loslaten bij de haan door het rugletsel. (het is trouwens een vrij grote haan, en een mooie!)
De dierenarts gaf het advies om hem te laten inslapen omdat het een agressieve haan. Ik stond daar even voor open, maar als enorme dierenvriend heb ik de afspraak voor euthanasie dan toch weer even opgeschoven.
Er komt trouwens nog een haantje aan, heb nog 4 kuikens die bijna volgroeid zijn waarvan ik vermoed dat er één haantje tussenzit. In totaal 9 rondlopen, waarvan 2 hanen, 1 die nog moet beginnen kraaien.

Even wat advies graag. Het is mijn eerste haantje, maar ik hoor altijd maar vertellen dat er ook rustige haantjes zijn.

Ze hebben veel ruimte, 50m2 maar ze mogen ook heel veel in onze tuin rondlopen (als de kinderen niet buitenspelen ;-) )

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor tuff cookie » 02 dec 2021 14:46

2 Kippen is normaal gesproken erg weinig voor een haan maar voor zo'n "driftig" baasje is het erg veel te weinig. Ik begrijp uit je verhaal dat je hem eigenlijk graag wilt houden.
Bedenk hoe het voor de 2 kippen moet zijn om daarmee te leven. Wat zou je kunnen doen in zo'n situatie.
Zelf zou ik de 2 kippen waar hij gek op is samen huisvesten op een eigen plek uit het zicht van de haan. De haan kun je gewoon bij de andere kippen laten zo is hij niet alleen. Voor het moment is het dan opgelost.
Als de jonge haantjes volwassen worden kun je opnieuw overwegen hoe je het wil doen met (alle) haantjes.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor tuff cookie » 02 dec 2021 14:49

Niet iedere haan is agressief. Dat openbaart zich vaak pas als ze volwassen worden en eigen hennen hebben.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 dec 2021 07:14

Ik zou de 2 hennen ook samen apart zetten. Uit het zicht of niet, gewoon dat hij er niet bij kan.
En dan zal hij hopelijk de andere hennen ook gaan appreciëren. Als hij zijn aandacht verdeeld, is het probleem wss opgelost. Al is mijn ervaring dat er idd vaak een favoriet blijft die de dupe is.

2 hanen houden lijkt me in deze niet zo verstandig. Je kan het proberen natuurlijk, maar houdt er rekening mee dat het ook fout kan gaan. Zeker als jouw volwassen haan nu al alles en iedereen aanvalt zou het wel gek zijn dat hij die jonge haan blijft tolereren. Zitten die nu wel samen gehuisvest? Je 2 hanen ?

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor Sil1972 » 03 dec 2021 11:53

De zwarte met het rugletsel geneest slecht, ik heb haar vandaag even proberen terugzetten met haar vriendin samen, en de haan bij de rest, maar de vriendin pikte haar. Ze kan nog niet goed stappen, en hijgt uit haar bek. Denk niet dat het goed komt, straks nog eens terug naar de dierenarts. Heb haar terug in de doos binnen gezet gezet.

En de haan, denk dat ik van mijn hart een steen zal maken, en hem zal laten inslapen.
De persoon die de kippen komt verzorgen als we op vakantie zijn, wil hem ook nooit meer aanraken om hem in zijn hok te zetten 's avonds, hij blijft buiten slapen anders, op zich geen probleem, maar ook de buren doen moeilijk als hij los is 's morgens, want dan gaat hij zo vroeg kraaien. Dus alleen maar problemen met hem.
Er zijn wel redenen genoeg, hij valt mijn kinderen aan, dus eitjes rapen zit er ook niet in voor hen.
En hij is niet lief voor de andere kippen ook, die hollen van hem weg 's morgens.

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor Sil1972 » 03 dec 2021 11:54

Bedankt trouwens voor jullie antwoord

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor tuff cookie » 03 dec 2021 13:06

Goed van je dat je deze beslissing hebt kunnen nemen. Als alles achter de rug is zal het uiteindelijk een opluchting zijn.

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor Sil1972 » 03 dec 2021 15:30

Pffff, het is gebeurd. Stonden mijn dochter en ik daar met tranen in de ogen.

Vond hel wel heftig, spuitje in zijn hoofd van de haan.
Hij liet nog een kreet en dan gedaan.
Toch niet goed van.

De kip met het rugletsel spuitje met antibiotica.
Dat wilde hij nog even aankijken.

Toen ik mijn bankkaart bovenhaalde zei de dierenarts: steek dat maar rap weer weg.
Dus niet moeten betalen.

Dat mensen zo makkelijk een hoofd van kip kunnen afhakken..
Zou niets voor mij zijn.

Blijft moeilijk om een gezond dier van zijn leven te beroven.
Zal nog even nazinderen, vrees ik.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor tuff cookie » 03 dec 2021 15:48

Nee, dat is nooit leuk om zoiets te moeten beslissen en ook meemaken.
Voor het dier zelf is het een moment en voelt daarna niets meer. Dat is een troost al blijft het voor ons eigen gevoel moeilijk.
Ik wens je veel sterkte en veel plezier van de kippen die nu vrijer kunnen bewegen en leven.

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zijdehoender haan zorgt voor rugletsel bij kip

Berichtdoor Sil1972 » 03 dec 2021 16:30

Er is toch één die een gat in de lucht springt, en dat is mijn zoontje van 5.
Ze durfden niet meer op de trampoline als de kippen vrij rondliepen.

Maar ik blijf het bitter vinden.
Hopelijk wordt mijn wit haantje een rustig haantje.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten