Seramahaan bij cochinkrielen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Amaris
Berichten: 336
Lid geworden op: 27 apr 2012 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Amaris » 20 jan 2022 12:53

Ik heb ooit in mijn rijtjeshuisachtertuin seramahennen met haan gehad. Toen viel het me op van hoeveel toegevoegde waarde een haantje eigenlijk is. Het was aandoenlijk om hem te zien zorgen, ook voor zijn kuikens. Die hele handel is weggegaan wegens bloedluis, was er helemaal klaar mee.
Nu jaren later heb ik weer hennen, drie cochinkrielen. Ik zou er heel graag weer een haantje bij zetten, maar een cochinkriel vind ik een beetje veel van het goede. Ook de ruimte is niet al te groot.
Zou een seramahaantje erbij kunnen? Dat het geen kuikens oplevert maakt niet uit, die hoef ik niet.
Maar accepteren krielhennen zo'n inimienie haantje?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2022 14:58

Kriel kippen accepteren een volwassen Serama haantje denk ik wel ook al is hij kleiner. Als het haantje nog jong is dan niet zo gauw want die zien ze als een groot kuiken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2022 15:01

Wat betreft bloedluis, die kun je heel goed beheersen met diatomeeënaarde. Wel het hele jaar in het nachthok houden.

Gebruikersavatar
Amaris
Berichten: 336
Lid geworden op: 27 apr 2012 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Amaris » 20 jan 2022 15:16

tuff cookie schreef:Wat betreft bloedluis, die kun je heel goed beheersen met diatomeeënaarde. Wel het hele jaar in het nachthok houden.


Ik heb heel veel veranderd sinds die tijd. Het nachthok stond toen (en staat) in mijn schuur, maar de serama's sliepen overal in de schuur, behalve in het (houten) nachthokje. Dus de bloedluis zat overal, was niet te beheersen. Kon niet mijn hele schuurtje behandelen...

Nu is dat anders, ik heb een eglu go in de schuur staan, de kippen slapen netjes in dat hok, komen ook nergens anders want ze blijven keurig achter hun hekje. Dus als er iets behandeld moet worden is dat te behappen, ennnnn.... er ligt al sinds het hokje in elkaar zit diatomeeenaarde tussen het zaagsel in de onderste lade en in het legnestje. Tegen de lente schaf ik ook nog wel dasty en/of finecto plus aan. Ik zie het nu met meer vertrouwen tegemoet :-)

Gebruikersavatar
Amaris
Berichten: 336
Lid geworden op: 27 apr 2012 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Amaris » 20 jan 2022 15:19

tuff cookie schreef:Kriel kippen accepteren een volwassen Serama haantje denk ik wel ook al is hij kleiner. Als het haantje nog jong is dan niet zo gauw want die zien ze als een groot kuiken.


Dat klinkt al bemoedigend. Het zal niet zo moeilijk zijn een volwassen haantje te vinden. Haantjes genoeg als ik een blik op marktplaats werp.

Ik moet nog even afwachten of het met de hond goed gaat komen (ze vindt de kippen nog iets té interessant) maar als dat in de lente goed gaat met achterdeur open, dan ga ik er toch voor.
Vind haantjes echt te leuk gewoon met hun hanendansje enzo :-D

Het is ook altijd wat hier, is het niet de bloedluis is het een overenthousiaste goldendoodle :roll:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Kip La La » 20 jan 2022 15:55

Ik heb diverse seramahanen met cochinhennen gehouden en ik kan rapporteren dat dat geen enkel probleem oplevert. :duimop:

Gebruikersavatar
Amaris
Berichten: 336
Lid geworden op: 27 apr 2012 09:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Amaris » 20 jan 2022 17:11

Ik ben blij dat te horen. Haantjes in een woonwijk is twijfelachtig, maar omdat ze tot een uur of half negen in de schuur blijven is een serama net te doen. Cochin wordt denk ik toch net teveel van het goede.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2022 17:45

Ja, ik beleef de haantjes ook altijd, heel aandoenlijk om te zien hoe ze zich uitsloven voor de hennetjes en verrukte geluiden maken als ze iets lekkers vinden, want voor de vrouwtjes :gulzig:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Kip La La » 20 jan 2022 18:53

Maar een haan blijft een haan.
Ook serama’s produceren toch wel serieus wat geluid vind ik.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Seramahaan bij cochinkrielen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 20 jan 2022 20:09

Wij hebben een Chabo haantje. Zelf vind ik dat de Chabo wat minder schel klinkt (kukelen) dan de Serama.
Maar misschien zijn er anderen die er anders over denken…


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten