kip toevoegen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Pedorie
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2010 21:33
Land: Nederland
M/V: M

kip toevoegen

Berichtdoor Pedorie » 24 jan 2022 14:18

Beste,

ik zit een beetje met m'n handen in het haar, het lukt maar niet om 1 kip toe te voegen aan de groep met 3 kippen.
Even de situatie: vorig jaar 4 kuikens (2x chocin + 2x Zijdehoenders) op laten groeien en na 25 weken bleek er 1 toch een haan te zijn, deze kon ik ruilen tegen een 6 weken jongere hen. Die hebben we nog even apart gehouden omdat deze toch een stuk kleiner was. Toen deze ook goed in de veren zat hebben we geprobeerd deze toe te voegen aan de groep maar alle pogingen mislukken.
De kippen zitten nu 1 in hok waar ze, gescheiden door gaas, elkaar wel kunnen zien/horen/ruiken.

Ze lopen geregeld samen in de tuin dan gaat het redelijk goed maar 1 heeft het vooral op deze eenzame kip. Die wordt aangevallen en maakt zich klein en blijft zitten terwijl ze gepikt wordt.

Ik heb e.e.a. gelezen en geprobeerd:
- in de avond toevoegen durf ik niet omdat ik er dan geen zich op heb en ik weet hoe er nu wordt gereageerd.
- insmeren met azijn en toevoegen
- grootste baas apart gezet en toegevoegd aan de andere 2, dat ging heel lang goed.
- in aparte koppels in de tuin laten lopen, dat gaat goed, maar ook omdat er genoeg ruimte is.

Het liefst doen we (vooral mijn kinderen) deze kip niet weg maar qua stress en omstandigheden lijkt me dit toch het beste tenzij iemand nog een geniaal idee heeft.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: kip toevoegen

Berichtdoor Buitenbeestje » 24 jan 2022 14:36

Het kan helaas heel lang duren voordat een enkele nieuwe kip wordt geaccepteerd door een al bestaande groep.
Laat ze inderdaad overdag zoveel mogelijk samen in de tuin loslopen en zorg ervoor dat er genoeg schuil mogelijkheden zijn. En hou in de gaten dat het nieuwe kipje voldoende kan eten en drinken.
Vaak blijft er altijd wel een kip de laagste in pikorde. Dat is verder niet zo erg. Meestal is dat alleen wanneer ze wat lekkers krijgen en lopen alle kippen verder gewoon samen op.
Het is vooral een kwestie van een lange adem…

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: kip toevoegen

Berichtdoor Buitenbeestje » 24 jan 2022 14:47

En het aller-, allermooiste zou het zijn om een extra nieuw vriendinnetje erbij te nemen… :-D
Maar ja, op deze manier krijg je dan wel steeds meer kippen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip toevoegen

Berichtdoor tuff cookie » 24 jan 2022 17:33

Ja, inderdaad wat Buitenbeestje zegt, een kip erbij en dan ongeveer van de zelfde leeftijd eerst samen zetten en na een tijd pas met de andere kippen.
Wat je verder nog kunt proberen is het kipje samen zetten met een kipje van je bestaande groepje dat het minst aanvallend is en als dat goed gaat na een tijdje het tweede kipje dat het minst aanvallend is er ook bij zetten. Als dat ook goed gaat dan pas na een tijd alle vier samen zetten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kip toevoegen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jan 2022 11:01

Ik ga mee met het laatste.
En ook: er hoort wat pikken bij. Zolang er geen bloed vloeit, kan je ook het laten begaan.
Dat ziet er vreselijk zielig uit, maar gaat wel veel sneller dan steeds uit elkaar halen. Zo beloon je de aanvallende natuurlijk ook steeds in haar gedrag : als ze hard genoeg pikt, gaat die nieuwe weg.
Dat is niet de bedoeling..
Er gaat altijd pikken bij horen. Soms is het beter het 2 weken te laten doen en vaak is het daarna veel beter. Idd eens najagen of tijdens het eten. Maar dat is te doen..
Een ervaren fokker zei me ooit: ze worden liever gepikt dan alleen te zitten. En ik geloof dat dat wel klopt. Steeds 'redden' maar dan terugplaatsen waarna er weer gepikt wordt, doe je je kipje misschien minder plezier mee dan het gewoon laten begaan en afwachten wanneer het beter wordt. Want normaal doet het dan wel hoor. Vroeg of laat.. En soms heb je dominante kippen die altijd wat lastig en gemeen blijven doen. Dat is nu eenmaal kippengedrag...
Ik vind dat zelf ook niet leuk, maar ik heb dat als ik een legkip bij m'n dwerghoenders heb, ook altijd voor..
Valt spijtig genoeg niets aan te doen als de karakters niet matchen.
Maar dat is bij jou niet noodzakelijk zo he. Maar zoals je nu bezig bent gaat het niet zomaar over gaan nee. Het is ofwel Tuff cookie haar tactiek proberen en stap voor stap koppelen, ofwel laten begaan. En beseffen dat er altijd eentje de laagste in rang moet zijn. Dat blijft zo.

Iets om eens rustig over na te denken..


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten