Haan agressief naar nieuwe hennen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kverbeec
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2021 14:49
Land: Belgie
M/V: M

Haan agressief naar nieuwe hennen

Berichtdoor Kverbeec » 21 mei 2022 19:37

Hallo iedereen,

Hebben sinds vandaag 3 hennen toegevoegd aan mijn bestaande toom en de laagste kip in rang is agressief naar de rest toe... nu lijkt me dit op zich niet abnormaal gezien de pikorde bepaald moet worden.

Nu zit er een haan bij die altijd super lief is voor zijn hennen maar hij valt nu de nieuwelingen aan... is dit normaal? Dacht dat die blij zou zijn en buiten de pikorde stond gezien hij als haan sowieso de baas is? Of is dit normaal gedrag de eerste dag(en)?

Bedankt

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan agressief naar nieuwe hennen

Berichtdoor danielb » 26 mei 2022 23:21

is het al beter?
en zo niet :
welk ras zijn je haan en huidige kippen en hoe oud ongeveer en welke kleurslag?
welk ras zijn de nieuwelingen en hoe oud en welke kleurslag hebben ze?

Kverbeec
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2021 14:49
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan agressief naar nieuwe hennen

Berichtdoor Kverbeec » 28 mei 2022 18:24

danielb schreef:is het al beter?
en zo niet :
welk ras zijn je haan en huidige kippen en hoe oud ongeveer en welke kleurslag?
welk ras zijn de nieuwelingen en hoe oud en welke kleurslag hebben ze?


Hey Daniel,

Nee nog altijd niet beter.. heb al poging gedaan om hem aantal dagen afzonderlijk te zetten maar helpt niet... haan is een witte leghorn, andere 3 hennen zijn 2 legkippen (wit/zwart en buff) en 1 leghorn patrijs. De nieuwe zijn 3 marans zwart koperhals van nu 16 weken (2) en 22 weken (1)

Vind het echt irritant want hij is altijd goed voor zen hennen geweest... toen er eentje gestorven was dacht ik om hem er enkele bij te geven...

Maar heb nu door dst het telkens de leghorn patrijs is (vroeger onderaan pikorde) die alles start...

Nieuwe kippen gaan onderdanig zitten en worden dan gewoon 30 seconden lang door beide gepikt

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan agressief naar nieuwe hennen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mei 2022 22:02

Ik zou ze even huisvesten met een draadje tussen. Zodat ze een paar weken kunnen wennen en dan terug bij elkaar zetten.
Als de hennen gaan leggen zal je haan wel lief worden (ale, zo lief als hanen worden), maar nu zijn het gewoon jonge nieuwe kippen voor hem.
Dat de onderste in de rang het felst is op nieuwe kippen is normaal.

Kverbeec
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2021 14:49
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan agressief naar nieuwe hennen

Berichtdoor Kverbeec » 28 mei 2022 22:06

Pearlsofpassion schreef:Ik zou ze even huisvesten met een draadje tussen. Zodat ze een paar weken kunnen wennen en dan terug bij elkaar zetten.
Als de hennen gaan leggen zal je haan wel lief worden (ale, zo lief als hanen worden), maar nu zijn het gewoon jonge nieuwe kippen voor hem.
Dat de onderste in de rang het felst is op nieuwe kippen is normaal.

Hoi,

Dat is net het probleem, de 2 jongste laat hij nog relatief met rust... het is de ietwat oudere die hij met poten vooruit aanvalt... en die legt sinds een week nochtans eieren :)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan agressief naar nieuwe hennen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mei 2022 22:12

Oei, das gek.
Dat snap ik niet. :(


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten