kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor Loos » 23 jun 2022 15:24

Ik verdenk mijn kip ervan haar eieren op te eten. Ze heeft 's ochtends af en toe geen honger, voor ik het voer kom brengen. Ook is ze al twee weken 'horny' / wil ze bereden worden, dus ze zou eieren moeten leggen, maar ik zie er nooit een liggen. Ik weet het sinds gisteren vrijwel zeker dat ze ze direct opeet omdat er toen restjes eigeel in het legnest leken te liggen.

Het laatste ei van haar vorige cyclus was een windei. Daar kwam ik pas achter toen ze het al kapot gepikt had. Ik heb het hok direct daarna verschoond en toen was haar cyclus voorbij dus legde ze een tijdje geen eieren (ze is een cochin). Ik zag haar daarna weer beginnen aan een nieuwe cyclus (in de zin van dat ze weer bereden wilde worden) maar zag maar geen eieren verschijnen.

Ik ben een beetje bang dat ze nog steeds windeieren legt. Maar ik zie ze dus nooit, als ze al iets legt dan eet ze het helemaal tot de laatste druppel / kruimel op.

Ze krijgt grit, legkorrel en water, en ze kan wat pikken aan het groen dat in de ren groeit (hoofdzakelijk een vlierstruik). Haar twee hokgenoten zijn trouwens nog niet aan de leg.

What to do? De twee zorgen die ik heb:
- het is onhygienisch, rauw ei in het legnest
- ik kan niet controleren of ze nog steeds windeieren legt of dat ze inmiddels weer normale eieren legt

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor tuff cookie » 23 jun 2022 19:23

Heb je jonge kippen die sinds kort leggen ? Dat gaat soms niet meteen goed.
Het kan ook zijn dat het voer dat ze eten te weinig mineralen bevat en/of te veel eiwit heeft.
Als kippen eenmaal eieren eten wordt het moeilijk om ze dat af te leren. Je zou in zo'n geval een "wegrolnest" neer kunnen zetten. Dan rolt het ei zodra het gelegd is onmiddellijk weg. Kun je Googlen.

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor Loos » 24 jun 2022 13:32

Nee, het is geen jonge kip. Ze is nu bijna 2 jaar oud denk ik en heeft in het verleden altijd normaal gelegd. Ze eet nu wel extra proteine want ze eet haar eigen ei.

Ik denk dat ik inmiddels zeker kan stellen dat ze windeieren legt. Ik had gisteren haar hok verschoond en er lag vanochtend weer eigeel in, terwijl er geen flintertje schaal te bekennen was. Het leek ook alsof het ei er gewoon uitgefloept was want hij lag achter de stok, een smalle plek waar je niet heel handig lekker kunt gaan zitten om een ei te 'persen'. Er zit ook ei-spul bij haar kontje.

Het grootste probleem is nu dus dat ze windeieren legt. Ik ben natuurlijk bang voor egg drop syndrom. Stel dat het EDS is, kan ze de andere twee kippen (zo'n vier maanden oud) besmetten terwijl die nog niet leggen?

Calciumgebrek kan haast niet want er ligt genoeg schelpengrit en nog wat fijngemalen eierschaal waar weinig van gegeten wordt. Stress zou kunnen, ze is nog altijd alleen met twee jongere kippen waar ze verder wel vrede mee heeft, maar waar ze misschien niet veel 'emotionele steun' aan heeft. Ze is sowieso drager van Marek, want twee vriendinnen van haar zijn daar aan overleden, maar windeieren zijn geen symptoom daarvan voor zover ik weet.

Het is geen giga probleem dat ik geen eieren van haar krijg, maar ik wil niet dat ze de andere kippen besmet met EDS. En als er een onderliggende ziekte is dan zou ik die ook willen bestrijden, maar ik zie verder niet echt symptomen.

(ps. is het mogelijk om de topic-titel aan te passen naar 'kip legt windeieren'?)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor tuff cookie » 24 jun 2022 17:55

Bij Cochins komt het vaker voor dat ze iets aan het legorgaan krijgen dus de kans is er wel.
Bij mijn weten is Egg drop syndroom niet besmettelijk.
De kans dat de andere kippen ook eiereters worden ligt wel voor de hand met dit kipje.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jun 2022 01:57

Maar dat ze windeieren eten is logisch. Dat doen alle kippen toch?
Dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze de gezonde eieren ook stuk gaan pikken.
Zolang ze het verband niet zien...

Loos
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor Loos » 25 jun 2022 03:02

Dat lijkt mij ook. Maar is het niet schadelijk dat ze windeieren legt?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: kip eet waarschijnlijk haar eieren op, help

Berichtdoor tuff cookie » 25 jun 2022 21:13

Denk niet dat het schadelijk is. De schaalklier werkt alleen niet. De windeieren komen er wel sneller uit want er wordt geen schaal gemaakt.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten