1 ras of veel rassen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Namib Rat
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2022 10:53
Land: Belgie
M/V: M

1 ras of veel rassen?

Berichtdoor Namib Rat » 07 okt 2022 11:34

Ik ben bezig met het realiseren van een kippenhok van ongeveer 1.2 x 2.4 x 1.2 mr in een ren van 3 x 9 mr. Het plan is om de kippen deel te laten worden van de compost cyclus: het verwerken van keuken- en tuinafval tot compost met kippenmest. Ik denk aan 6 tot 8 kippen en een haan, en ik denk aan de rassen Sussex, New Hampshire, Orpington, Welsumer, Wyandotte en NoordHollandse Blauwe. Wat is jullie advies: alles van 1 ras, of van alle rassen 1, of 2 toompjes van 3 hennen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: 1 ras of veel rassen?

Berichtdoor Kip La La » 07 okt 2022 12:29

Ik heb het zelf bijna nooit voorgehad maar ik vind een toom bestaande uit één ras wel heel mooi.
De kippen trekken onderling ook meestal op met een rasgenoot dus het lijkt wel een ‘ding’ te zijn voor de kippen ook.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 1 ras of veel rassen?

Berichtdoor jantien » 07 okt 2022 13:34

Kan prima, alle rassen bijeen.
Als je ze tegelijk kunt plaatsen zullen ze zeker een groep vormen :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: 1 ras of veel rassen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 okt 2022 15:28

Tis idd maar wat je zelf leuk vind.
Maakt weinig uit. Het zijn allemaal redelijk dezelfde karakters, alleen de Wyandotte is rustiger dan de rest. Daar zou ik dan geen of minstens 2 van nemen. Kippen neigen idd naar andere kippen met hetzelfde soort temperament.

Ik vind 27m2 wel weinig voor zoveel grote kippen als ik dat mag zeggen. Mijn zus heeft zo'n ren en daarin zijn 4 gemiddelde kippen (3 hennen en haan) al ruim voldoende/het maximum. Dat zijn dan erg rustige kippen van een kleine 2kg (brahma kriel) . Die die jij hier noemt zijn bijna allemaal een stuk zwaarder/groter en levendiger.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: 1 ras of veel rassen?

Berichtdoor Buitenbeestje » 07 okt 2022 18:00

Een toompje kippen van het zelfde ras staat natuurlijk wel erg mooi, maar het is mij in ruim 20 jaar nog niet gelukt. :-D Er komen altijd op de een of andere manier weer 1 of 2 leuke kipjes tussendoor (via-via of gevonden) die ik niet kan weerstaan… :ilove: Dus dan maar een gezellige mix.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 1 ras of veel rassen?

Berichtdoor tuff cookie » 07 okt 2022 19:44

Ja inderdaad, alles kan.
Maar zoals gezegd trekken kippen van hetzelfde temperament of ras meestal naar elkaar toe. Je zou als je toch kan kiezen b.v. van elk ras 2 hennen kunnen nemen die dan in ieder geval met elkaar kunnen optrekken in de groep. Maar hoeft niet, het is net welke aspecten je zelf belangrijk vindt.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten