Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
KipKerrie
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2022 09:43
Land: Nederland
M/V: V

Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor KipKerrie » 10 okt 2022 09:43

Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier. Heb al heel wat gehad aan informatie die ik hier kon vinden, maar wil toch even meer specifiek op onze situatie ingaan.

Sinds maart begonnen met kippen houden, een koppel van 5 stuks opgehaald.
We hebben een kunststof Keter kippenhok en een ren van om en nabij 16m2. Een waar kippen walhalla, vonden wij.
Naast dit mochten ze ook los in de tuin lopen, welke we hadden afgezet, zodat ze bij ons bleven en niet bij de buurman gingen kijken. Ze hebben hier een oppervlak erbij van 300m2.

Nu zijn wij in 2 weken tijd 3 kippen kwijt geraakt. Erg verdrietig allemaal.

Nu 2 kipjes nog maar over en daar wil ik graag nieuwe kippen bij plaatsen.
Ik heb geen extra kippen hok, dus een week wennen in een ander verblijf is geen optie.
Savonds bijzetten lees ik veel, maar mocht er dan toch wat gebeuren, ben ik daar niet bij.
Praktisch vind ik het ook lastig om dit savonds te doen zonder dat ze elkaar al hebben gezien, want waar laat ik dan de kippen, voordat ik ze in de avond bij ga zetten?

Ook wil ik er graag een haan bij plaatsen, zodat deze gaat zorgen uiteindelijk voor rust in de groep, maar ook dat hij zijn hennen gaat beschermen.

Nu heb ik toch een plan bedacht en ben benieuwd wat jullie ervaringsdeskundigen :mrgreen: hier van denken:

Ik wil dus de kippen in de ochtend ophalen, misschien wel 5 nieuwe kippen.
Deze wil ik dan in de ochtend met eigen voer en dingen buiten laten scharrelen, bij de ren.
Ze kunnen dan rustig kennis maken. Daarna, als het tijd is voor snacken, wou ik de de ren openzetten en dan op verschillende plekken lekkere snacks aanbieden in de hoop dat ze op het eten letten en niet zo zeer op elkaar.
Uiteraard ga ik uit van gepik en gedoe, maar ik kies een dag dat ik het de hele tijd in de gaten kan houden en ingrijpen indien nodig. In de avond, als mijn eigen kippen op stok gaan, wou ik de andere er dan tussen zetten op stok. Voor ons avondeten wil ik de kippen wel samen in de ren zetten tegen roofdieren. Ook hierbij samen weer op verschillende plekken water en lekker graan voeren zodat ze allemaal wat te pikken hebben.

Wat denken jullie ervan? Heel verhaal geworden dus bedankt voor het lezen :mrgreen:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor tuff cookie » 10 okt 2022 10:43

Welkom op dit forum.
Allereerst hoe ben je 3 kippen kwijt geraakt ? Aan roofdieren ? Zo ja, dan lijkt mij dat je dit eerst moet oplossen voor je nieuwe dieren neemt.
Een haan erbij is zeker goed maar is niet voldoende tegen roofdieren.
Hennen erbij plaatsen kun je het beste overdag doen buiten, hoe meer ruimte hoe beter het gaat. Beter geen graan strooien want dan krijg je voernijd en daardoor juist ruzie.

KipKerrie
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2022 09:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor KipKerrie » 10 okt 2022 11:31

Bedankt voor je reactie.
1 was ziek, week later hond op bezoek gehad.
We hebben uiteraard de nodige maatregelen getroffen om dit niet weer te laten gebeuren.

En geen graan dus maar andere dingen.
Boerenkool fijngesneden had ik al ergens gelezen, dan maar?

En fijn dat je bevestigd dat het dus ook gewoon buiten kan. Ik wou zeker gebruik gaan maken van de ruimte die ze hebben. Ze kunnen elkaar steeds ontlopen als dat nodig is.

Maar ze gaan rond 17.00 uur dan samen de ren in. Dan geef ik daar weer wat groenvoer of wat anders op meerdere plekken.

Ben heel benieuwd hoe het gaat, maar eerst maar eens andere kippen uitzoeken :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor tuff cookie » 10 okt 2022 13:55

Wat betreft strooien met nieuwe en oude kippen samen bedoel ik eigenlijk helemaal niets strooien omdat daardoor ruzie komt. Maar je wilt waarschijnlijk de kippen voor de hele dag iets te eten geven. Groenvoer zou ik niet meteen geven want door stress (kippen samen voegen) kunnen kippen minder goed verteren. Dus dan is graan het beste.

KipKerrie
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2022 09:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor KipKerrie » 10 okt 2022 19:56

Oké , dan gebruik ik dat voor ze op stok gaan.
Morgen de overgebleven dames even onderzoeken op van alles en nog wat en als ze helemaal gezond en oké zijn komende week nieuwe kippen halen. En misschien een mooie haan erbij :ilove:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor tuff cookie » 10 okt 2022 20:05

Ja, een haan erbij maakt het koppel compleet.

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 okt 2022 20:08

Idd, zo ruim mogelijk samen laten, zien dat ze vooraf gegeten hebben. En dan 's avonds voor het slapengaan graan strooien.

KipKerrie
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2022 09:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor KipKerrie » 10 okt 2022 20:56

Leek mij ook het beste. Fijn dat dit zo bevestigd word. :-)

KipKerrie
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 okt 2022 09:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor KipKerrie » 23 okt 2022 21:51

Inmiddels zijn er nieuwe diere gehaald en voorgesteld aan elkaar. Het ging best goed.. De ruimte in en later samen in de ren werkte prima om het allemaal in de hand te houden.
1 kip is zwaar de pineut. In de ren wordt ze door iedereen achterna gezeten en ze verdedigd zichzelf niet. Buiten de ren is er genoeg ruimte en kan ze iedereen ontwijken.

We hebben ook gekozen voor een haan (rhode island red) , half jaar oud en die heeft de 2 dames die er al waren flink te pakken gehad en die lopen nu de hele dag met hem weg :gutgut:

De haan zorgt goed voor de dames, maar degene die al bij iedereen de pineut is, wordt nog niet echt door hem beschermd. De andere hennen corrigeert ie wel bij schermutselingen onderling, maar ook hij gaat dat ene hennetje achterna. Ligt deze hen dan officieel buiten de groep? Kan ik daar dan nog iets tegen doen?

De haan oogt lief tot dusver. Komt wel op mij af, maar ik geef hem eerst aandacht en wat lekkers. Maar ik hou hem wel goed in de gaten, dat ik hem blijf zien. En hoe hij reageert. Hij pikt wat eten op rond me en gaat om mij heen wat scharrelen.
Dat lijkt mij positief.

Wat denken jullie ervan?

Pearlsofpassion
Berichten: 4370
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het zoveelste 'nieuwe kippen toevoegen, topic

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 okt 2022 22:28

Klinkt goed.

Dat hij dat hennetje niet beschermd is wel normaal. Dat doen ze niet.
Dat zij zich niet verdedigt ook, dat heeft geen zin, dan zou ze toch alleen erger aangevallen worden. Pikorde is nu eenmaal erg aanwezig bij kippen. En zij staat onderaan. Hoe sneller ze zich ernaar gedraagt hoe minder lang ze nagejaagd zal worden. Maar pikken blijft wel hoor.
Zoveel mogelijk buiten de ren laten de eerste tijd.

Het zou kunnen dat ze een wat zwakker kipje is, maar dat vind ik voorbarig om dat nu al te concluderen. Het zou ook kunnen dat ze buiten de groep blijft, maar dat weet je nu nog niet.

Geef het wat tijd. Tenzij ze echt gewond raakt moet je niet ingrijpen. Maar hoe meer ze dus de ruimte krijgen hoe beter.
Ze mag wel erbij om te slapen,toch?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google, kippietoktok en 13 gasten