Haan en hen ineens ruzie

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Maritje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:12
Land: Nederland
M/V: V

Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Maritje » 21 okt 2022 13:28

Kiki, mijn brahma, heb ik nu 6,5 jaar. Een aparte tante, altijd de eerste willen zijn, maar lief.
De 3 Barnevelderds heb ik nu ruim 2 jaar. Daar zit 1 haan bij.
De haan heeft eerst al een kleine Zijdehoender haantje moeten verslaan om de baas te worden.
Toen moest Kiki wennen aan een nieuwe leider, want tot dan toe had ze nog nooit een haan op haar rug gedoogd. Met de nieuwe haan heeft ze in het begin een paar keer gevochten en uiteindelijk heeft hij voor elkaar gekregen dat hij gerespecteerd werd (maar nog steeds nooit er bovenop mag :gutgut: ).

Nu zijn we weer anderhalf jaar verder en nu hebben ze waarschijnlijk weer gevochten. Want Kiki durft totaal niet meer in de buurt van de haan te zijn en zit voor het eerst verscholen onder de struiken, ver bij de haan vandaan.

Hoe kan het dat dit ineens gebeurd is?? Het viel me op dat de haan, bij het voeren, ook niet meer galant is en de hennen ook niet meer erbij roept. Hij jaagt ze zelfs een beetje weg steeds. Hij eet zelf zo snel mogelijk het eerst, wat hij nooit deed. Komt dit door de rui en het feit dat de hennen nu toch geen eieren leggen?

Kan het nog goed komen tussen de twee of moet ik de haan maar gewoon weg doen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 okt 2022 13:34

Hoe lang is dit nu zo?

Maritje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Maritje » 21 okt 2022 13:36

Gisteren ontdekt. Vannacht de haan buiten het hok gehouden.
Vanmorgen moest ik haar zoeken nadat het deurtje automatisch open gegaan is. En ik heb 1000m2 tuin.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Kip La La » 21 okt 2022 14:24

Is de haan verder gezond en in goede conditie daar hij zo op het voedsel gebrand is?

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 okt 2022 14:34

Kijk eens of het de volgende dagen ook blijft.

Waarom is de haan vannacht buiten gebleven?
En Kiki is ook buiten gebleven? Of niet ?

Maritje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Maritje » 21 okt 2022 16:31

Kip La La schreef:Is de haan verder gezond en in goede conditie daar hij zo op het voedsel gebrand is?


Bij mijn weten wel, hoor. Alleen flink in de rui.

Maritje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Maritje » 21 okt 2022 16:32

Pearlsofpassion schreef:Kijk eens of het de volgende dagen ook blijft.

Waarom is de haan vannacht buiten gebleven?
En Kiki is ook buiten gebleven? Of niet ?


Ik heb de haan eruit gezet en Kiki in het kippenhok gelaten. Omdat als ik moet kiezen, de haan weggaat en Kiki bij me blijft.

Maritje
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Maritje » 21 okt 2022 16:34

Vandaag heb ik de hele dag de haan in de kas gelaten. De hennen lopen los. En Kiki heb ik ook nog apart, vlakbij ons huis. Ze loopt niet uit zichzelf terug naar het kippenhok helaas.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor tuff cookie » 21 okt 2022 20:54

Misschien gedraagt de haan zich zo omdat hij in de rui is. Je zou hem apart kunnen houden tot hij door de rui heen is en daarna opnieuw proberen bij de kippen te zetten. Kijken of het dan beter gaat.

Pearlsofpassion
Berichten: 4311
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan en hen ineens ruzie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 okt 2022 21:06

Is hij dan zo agressief dat je hen moet scheiden? Verwondde hij de hennen?

Als je hem gescheiden houdt zal je idd je haan moeten wegdoen. Zo kan dat niet goed gaan natuurlijk.... Zo heeft hij geen kans.
Ik had hen gewoon bij elkaar gelaten en gezien of het niet gewoon de volgende dag beter was. Hij is een dagje slecht gezind, waarschijnlijk omwille van een aanvaring met Kiki die misschien gewoon voor het eerst in haar leven gedekt werd en daarvan onder de indruk was. En hij vliegt. Ik vind dat wel erg drastisch...
Spreek me tegen als het niet klopt, maar zo lees ik je verhaal. En dan vind ik het wel een beetje paniekreactie..

Het is heel normaal dat de haan er op een keer toch bovenop kruipt. Omdat dat de normale gang van zaken is en omdat dat haar ook haar plaats duidelijk maakt. Uiteraard is dat geen leuke gebeurtenis voor haar. Maar de 2e maal is dat al veel minder.
Ik zou denken dat dat het meest logische is.. Al kan het ook echt ruzie zijn natuurlijk. Dat kan ik van hier ook niet zien.
Hoe dan ook, als je deze weg doet kan je'r beter geen haan meer bij zetten want grote kans dat het hetzelfde verhaal wordt.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten