Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor danielb » 23 mar 2023 23:18

of de huidige hen nu goed overeen gaat komen met de nieuwe kippen of ze gaat aanvaarden of niet maakt niet zo veel uit.
dat kan nu eenmaal zo zijn.
kun je enkel maar proberen en afwachten.
belangrijk is gewoon dat je niet 1 hen toevoegd en dan misschien 2 hennen gaat krijgen die constant apart leven.
dan kan je beter de huidige hen hebben die altijd alleen heeft geleefd,haar gang laten gaan als ze dat dan toch wenst en dat de nieuwe hennen toch nog met elkaar kunnen optrekken.
daarom 2 hennen toevoegen en niet 1 hen.
en ook :
als een hen van bijvoorbeeld 8 maanden steeds op haar kop krijgt van een hen van 3 jaar,dan is dat meer belastend voor die jonge hen,dan dat de bijna 3 jarige hen,steeds 2 hennen op haar kop geeft.
een hen van 3 jaar heeft nu eenmaal meer kracht en heeft ook al meer karakter opgebouwd,dan hennen van dus bijvoorbeeld 8 maanden.

wat betreft ganzen :
mijn gent was uitgebroed door een brahmahen.
deze heeft haar inderdaad altijd als moeder gezien.
weken en maanden de hen steeds opgezocht.
de gent vertoefd nog regelmatig bij de kippen,maar loopt ook regelmatig mee met de vrouwelijke ganzen.
hij slaapt ook regelmatig bij de kippen,maar ook regelmatig bij de vrouwelijke ganzen.
hij doet waar hij zin in heeft.
de gent heeft nooit een kip willen treden,maar treed wel gewoon de vrouwelijke ganzen.

wat ik vermoed is dat de aanvaarding van de nieuwe hennen mogelijks wel een hele tijd gaat duren en dat de huidige hen veel contact gaat blijven zoeken met wie ze nu omgaat,maar.... na een tijd zal ze normaal gezien ook wel met de nieuwe hennen gaan vertoeven,omdat deze ook net als de huidige hen graag eens scharrelen en een zandbak nemen.
en dat doen de dieren en mensen waar ze nu mee omgaat niet.
bekijk het als een soort van aantrekkingskracht. (dit kan uiteraard wel een tijd duren voordat dit gaat gebeuren...)

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 24 mar 2023 10:09

Bedankt Jantien en Daniel b :-)
Mijn gevoel zegt dat het allemaal wel goed komt
De man bij wie ik straks 2 amrock hennetjes haal heeft 2 amrock hennetjes die in de zomer 1 jaar worden. Dus dat zijn dan wat jongere kippen zodat Mandarijn ze misschien wel gaat bemoedigen op den duur :gutgut:

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 29 mar 2023 21:45

Ik zit ondertussen allemaal enge dingen te lezen over steenmarters enzo en nu vraag ik me af, kan ik ze wel opsluiten snachts in het nachthok als ze mot met elkaar hebben? Vechten ze dan niet?
Hoe doet een gewone burger zoiets?
Ons nieuwe hok heeft een opening zonder deurtje, waar ze in en eruit kunnen springen
Deze opening komt uit in een niet goed roofdier proof ren
Wij willen voor deze opening een rooster met volieregaas vast gaan zetten snachts als bescherming voor roofdieren zodat ze opgesloten zitten

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mar 2023 09:18

Nee, als ze echt mot hebben zou ik ze niet samen opsluiten.
Tenzij je het ook echt pikdonker maakt in het hok tot je ze weer vrijlaat. In het donker doen kippen niet veel. Maar dan mag er 's ochtends dus geen licht doorkomen. Echt helemaal donker.
Maar als er echt ruzie is, verdergaand dan het normale gekibbel, gaan ze normaal ook niet naast elkaar op stok in hetzelfde hok kruipen.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 30 mar 2023 10:17

Bedankt Pearl, dan is het misschien verstandiger om Mandarijn apart te laten slapen in het begin, tenzij het goed gaat :gutgut:
Als ik ze dan voor de nacht scheid, staat dat een goede intro dan niet in de weg?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor jantien » 30 mar 2023 11:51

Als je ze elke nacht weer scheidt tot je denkt dat het wel goed zou kunnen gaan begin je elke morgen weer opnieuw met het introduceren dus zo moet je het zeker niet aanpakken.
Beter dan de ren roofdierproof maken en je misschien niet zo druk maken? ;) Heb je ergens gehoord dat er in jouw buurt steenmarters zijn?

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor Buitenbeestje » 30 mar 2023 12:15

Ik zou sowieso de ren zo goed mogelijk roofdier-proef maken. Behalve marters zien nog meer dieren de kippen als een lekker hapje. Denk hierbij aan de bunzing, hermelijn, egel, ratten etc.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 30 mar 2023 12:53

We hebben nu in de tuin een open rennetje voor Mandarijn. 2 x per jaar kortwieken we 1 van haar vleugels. Eerder liet ik haar voorganger de hele tuin door banjeren en toen ontwikkelde deze bumblefoot :|
Dus toen een rennetje gebouwd op zand, open dus met een omheining van een meter hoog en dat gaat al jaren goed. Savonds en snachts is Mandarijn binnen
Dus nu even deze nieuwe zorgen

Ik weet niet of hier steenmarters zitten, ik wil wel mijn verantwoordelijkheid nemen
We hebben hier wel egels in de buurt en vast ook ratten, maar eten serieus deze ook kippen?
Ik heb Mandarijn weleens een muis naar binnen zien werken dus een rat zou ze dan toch ook aan kunnen?

Ik denk dat ik het nachthok dus pikkedonker maak en ze daar voor de nacht met zijn 3en op ga sluiten

Bedankt voor het meedenken :duimop:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor lnge » 31 mar 2023 14:58

Mijn ervaring is ook dat wanneer je kippen die mot met elkaar hebben, samen opsluit in het pikkedonker elkaar met rust laten.

peeren mandarijn
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 sep 2020 15:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Huiskip van 2 nog te verenigen met andere kip( pen)?

Berichtdoor peeren mandarijn » 01 apr 2023 12:53

Fijn Inge :-)
Dan zorg ik ervoor dat het pikkedonker is
Vandaag al druk bezig met de schutting.
Manlief wil aan de onderkant gaas bevestigen zodat als de diva's zandbadderen ze niet in de tuin vd buren terecht komen :lol:
Volgende stap is dan de ren
Ik kan amper wachten tot alles klaar is


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten