Vrede stichten in de kippenren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1455
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Vrede stichten in de kippenren

Berichtdoor Danielle » 03 sep 2023 16:31

Ik had dit jaar twee kuikens, hennetje en een haantje. Een paar weken geleden heb ik die gevoegd bij mijn bestaande groep kippen. Dit ging best goed, ze hielden zich afzijdig, maar werden niet gepest. Ze sliepen apart in een ander nachthok dan de anderen.

Echter, het haantje werd groter en begon te kraaien. Hij moest helaas weg. Om ervoor te zorgen dat het hennetje niet zou vereenzamen, heb ik er een ander jong hennetje bijgekocht. Vrijdag heb ik eerst het nieuwe hennetje erbij gezet en zaterdag het haantje weggehaald.

Het is geen oorlog, maar ook nog niet gezellig in de ren. Ze lopen allebei apart van de rest, het 'oude jonge' hennetje doet zo nu en dan lelijk tegen de nieuwe. De rest van de groep is gewoon met elkaar. Nu heb ik dus een groep van 5 en twee losse die elkaar allemaal ontlopen en niet zo lief doen. Als ik eten strooi, verspreid ik het door de hele ren, zodat iedereen wat heeft.

Gisteravond toen het donker was, heb ik de nieuwe samen met het andere jonkie in één nachthok gezet. Hopelijk wennen ze zo aan elkaar.

Het 'oude jonge' hennetje mist natuurlijk het jonge haantje. Word dan vriendinnetjes met de nieuwe, denk ik dan, maar ja dat gaat niet vanzelf.

Iemand ideeën om toenadering tot elkaar een beetje te stimuleren?

Lixian
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 aug 2022 12:34
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Almere

Re: Vrede stichten in de kippenren

Berichtdoor Lixian » 03 sep 2023 19:00

Het is wel normaal aan het begin, kippen zijn eenmaal niet erg aardige beesten tegen elkaar. :gutgut: Waarom had je toen maar 1 nieuw hennetje toegevoegd? Het is beter 2 of meer kippen toe te voegen aan een nieuwe groep. Dan hebben de nieuwelingen wat steun aan elkaar. Ik denk dat de situatie bij jou nog wel meevalt. Ik heb weleens gehad dat oude kippen die nieuwelingen zo erg niet accepteerde, dat ze telkens bij nieuwe bewoners een veer uittrok. Gewoon iets meer geduld en het zal wel goed komen :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4421
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vrede stichten in de kippenren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 03 sep 2023 19:13

Je had er het haantje beter bij gelaten tot ze elkaar gewend waren.
Maar goed, het is nu zo. Nu kan je enkel maar afwachten. Eens pikken is normaal. Dit valt allemaal heel erg mee. Komt wel goed.

Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 1455
Lid geworden op: 11 dec 2002 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: Bodegraven

Re: Vrede stichten in de kippenren

Berichtdoor Danielle » 03 sep 2023 21:02

Ik had het haantje er ook bij willen laten tot ze meer aan elkaar gewend waren. Helaas had meneer net zijn stembanden ontdekt en kraaide de hele buurt bij elkaar. Ik woon in een woonwijk en kon hem niet langer houden.

Het gaat nu wel redelijk inderdaad, het kan erger.
Ze zitten nu weer samen in het nachthok. Ze zijn er uit zichzelf in gegaan, ik hoorde eerst nog wat onrustig gekakel, nu slapen ze. Er is uiteraard een stok, maar ze zitten op het zaagsel. Samen met nog een Zijdehoender uit de groep die daar altijd slaapt De rest slaapt op een stok in de ren (tot het gaat vriezen, dan zit de hele meute binnen :P ).


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten