PFAS

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 17 jan 2024 08:47

Hilda schreef:. Gif is overal in de lucht en daalt overal neer! Zelfs in het stukje Groningen waar ik woon, en waar de schoonste lucht van Nederland gemeten wordt.


In het geval van PFAS is dat niet zo. Zie artikel NOS. Waar in het ene ei 3x de door de eu toegestane aanvaardbare dosis te vinden is is er in een ei van een andere hobbyhouder (enkele dorpen verderop) niets te vinden.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 17 jan 2024 08:59

Maar het is er niet pas sinds dit jaar, om maar zo te zeggen. Wie weet hoe lang zit het er al. Zonder dat je het wist.
Das geen reden om het te negeren. Het is een ernstige zaak. Maar mensen lijken te vergeten dat het niet iets is dat zomaar plots opduikt uit het niets. En ik ben bang dat ze net daardoor het binnenkort ook weer volledig gaan vergeten, als de storm gaat liggen.
Structureel verandert er weinig door dit soort stormen. Zie maar naar het feit dat de vergunning voor glyfosaat weer verlengd is. Er zijn honderden van dit soort gifstoffen als pfas in de omgeving. Er wordt nu gewoon aandacht geschonken aan eentje.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Hilda » 17 jan 2024 11:44

Nou dat, half Nederland in paniek. Net als toen er een paar jaar geleden fipronil in de eieren zat.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 17 jan 2024 11:52

Fipronil is wel een ander kaliber dan PFAS voor de gezondheid.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Hilda » 18 jan 2024 07:16

kippietoktok schreef:Fipronil is wel een ander kaliber dan PFAS voor de gezondheid.

Ik zal wel een nuchtere Groningse boerendochter zijn. Maar ik maak me dus in het geheel niet druk!
En hoe lang heb jij al met pfas te maken voor je überhaupt er van gehoord had? Volgens mij kwam de term ergens in 2021 op de proppen. En nu opeens blinde paniek?

'Hoelang bestaat PFAS al?
In 1938 stuitte chemicus Roy Plunkett van het Amerikaanse bedrijf DuPont voor het eerst op PFAS. Hij deed onderzoek naar koelmiddelen, en maakte met behulp van PFAS per abuis een materiaal dat bestand bleek tegen hoge temperaturen en heel glad was.'

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jan 2024 07:45

Het zit al decennia in antikleefpannen...

En wss al even lang, zij het steeds meer, in de bodem en grondwater.

Ik vind dat ook schandalig he! Dit soort vervuiling. Maar ik schrik er niet van. Dat krijg je met onze beschaving en industrie en de manier waarop er met afval omgesprongen wordt.
Ik heb me er al lang bij neergelegd. Anders was ik jaren geleden al gek geworden.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Hilda » 18 jan 2024 07:50

En in bijna alles wat vet, water en vuilafstotend is. Het zit in pannen, in make-up, in regenkleding. verpakkingsmateriaal voor voedsel.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: PFAS

Berichtdoor kippietoktok » 18 jan 2024 19:43

Hilda schreef:
kippietoktok schreef:Fipronil is wel een ander kaliber dan PFAS voor de gezondheid.


En hoe lang heb jij al met pfas te maken voor je überhaupt er van gehoord had?

Volgens mij kwam de term ergens in 2021 op de proppen. En nu opeens blinde paniek?


Om antwoord te geven op je vragen:

-Te lang helaas
-Blinde paniek? Hoe kom je erbij, ik wil weten wat ik binnenkrijg.. dat is alles. Paniek heb ik in mijn leven gelukkig zelden meegemaakt.

Kaatjekriel
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2023 16:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Kaatjekriel » 27 jan 2024 08:14

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben op zoek naar mensen die zich zouden willen verenigen zodra we als hobby houders onze eieren iig laten testen. Opvallend is dat kippen van professionals ze niet hebben nergens, dat zou duiden op bijvoorbeeld vervuiling in voer. Wellicht is ook hier een gezamenlijke inkoop interessant….

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: PFAS

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 jan 2024 10:25

Kippen van professionals hebben wat niet?
En wat zou je gezamelijk willen inkopen?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten