Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 mar 2024 11:50

Ik duim ook.

Ik vraag me wel af. Wat nu als ze willen gaan uitpikken en daar zit net op die plaats tape?
Tis niet dat kuikens zomaar kunnen kiezen waar ze pikken. Ze zitten op een bepaalde manier in het ei gevouwen en pikken dan waar hun snavel zit. Wat als daar nu net tape zit?
Tis ook niet zo eenvoudig dat jij hen dan maar kan helpen want bloedvaten sluiten zich naarmate dat het ei open gaat. Dus als je een kuiken zomaar zou uitpellen, gaat het bloeden en zou het kunnen sterven..

Heb je ervaring met uitkomen van eieren?
Want ik zou je willen aanraden erbij te blijven en goed in de gaten te houden, maar ook pas in te grijpen als het echt echt nodig is. En mensen met weinig ervaring hebben net altijd de neiging veel te snel te willen helpen. Daar kan je ook echt nog meer fout mee doen dan goed. Dus weet niet of dat dan wel goed advies is.
Snap je wat ik wil zeggen?
Uit een ei komen duurt gemiddeld een dag of zo dus als je daar dan gaat op zitten kijken, hou je dat nooit vol....Maar als er eentje toch in de problemen komt, zou ik toch dat stukje tape proberen verwijderen.
Dus dat voelt wat dubbel...
Ga jij kunnen inschatten wanneer het een probleem is of wanneer het normaal is, maar je als mens ongeduldig wordt?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 19 mar 2024 21:46

Even een een beeld schetsen voor het kuiken uitkomt.
Het kuiken draait zich om in de schaal doormiddel van trappen met de pootjes, daardoor worden de bloedvaten dicht gedrukt die langs de schaalwand lopen. Daarna zal het kuiken de schaal aanpikken. Meestal gebeurt dat ongeveer op het dikste gedeelte van het ei. Vanaf het moment dat het kuiken de schaal heeft aangepikt zal de buik eerst nog gesloten moeten worden na dat de dooier is ingetrokken, dat kan tot ongeveer 24 uur duren maar meestal korter. 24 uur na aanpikken zouden de kuikens dus klaar moeten zijn.

Nathalie 1358
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2024 23:07
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Nathalie 1358 » 21 mar 2024 18:41

Ik heb nu 3 x de broedmachine gebruikt. Dus niet ervaren maar ook niet onervaren. Het tape is echt heel dun en ja het is zeker een risico. Maar het was voor mijn gevoel dit of niks doen. En niks doen zat er niet bij. Ik wil ze zeker in de gaten houden. Maar we zitten nu op einde dag 21 en er is met alle 14 bevruchten eieren nog niks gebeurd... ik ben nu toch wel wat onzeker aan het worden daar de andere 3x echt strikt de 21 dagen waren. Het nadeel is dat ik een goedkope broedmachine heb die geen vochtpercentage meet. Maar ik water moet vullen dmv strookjes. De temperatuur is heel constant gebleven.37,9. Soms zakte hij naar 37,8 en heb netjes elke 1 a 2 dagen de strookjes correct bijgevuld met warm water. Dag 12 heb ik alle eitjes geschouwd en zag ik over echt leven. Dag 16 heb ik door de stress eigenlijk alleen de 3 kapotte eitjes geschouwd voor het plakken. De bak helemaal schoongemaakt. En eigenlijk alleen nog maar einde dag 18 /begin dag 19 het water bijgevuld en heb ik de afrastering er uit gehaald en de temperatuur aangepast naar 37,4. Maar nu zijn we officeel 5 minuten in dag 22 aangekomen en word ik dus wel onzeker. Wanneer kan ik de eitjes schouwen zonder schade aan te brengen aan de luchtvochtigheid en te ongeduldig te zijn. Ik heb namelijk Ayam eitjes in de broedmachine en ik zou het zo cool vinden als ze ook daadwerkelijk uitkwamen. Helemaal omdat alle 12 bevruchtwaren/zijn en zeer bewegelijk. De andere 2 zijn van mijn huis tuin en keuken kippen.
Heb ik iets verkeerd gedaan of moet ik positief blijven en geduld hebben. :gulzig: :?: :gutgut:
Laatst gewijzigd door Nathalie 1358 op 21 mar 2024 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Nathalie 1358
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2024 23:07
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Nathalie 1358 » 21 mar 2024 18:47

P.s ik heb echt heel veel gelezen en informatie in mij opgenomen voordat ik uberhaubt begonnen ben met een broedmachine. Maar omdat ik eigenlijk wil dat mijn kippen het zelf doen heb ik in eerste instantie gekozen voor een goedkopere machine. We willen nu nog gaan kijken voor een uitgebreidere wat exactere machine want ik vind het niks dat ik de percentages van het vochtgehalte niet weet.
En 2 a 3 van mijn kippen zijn denk ik begonnen het leggen van eieren om te broeden. Dus het is heel fijn als de natuur het over neemt. Maar ik wol zo graag het Ayam ras. :gulzig:

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 mar 2024 19:42

Wacht nog maar wat af. Kan best dat ze een dagje meer nodig hebben. Soms zelfs enkele dagen.

Net voor het uitkomen is schouwen toch heel moeilijk. Ze hebben niet zoveel plaats om te bewegen en dat is de manier om onderscheid te maken tussen een volgroeid kuiken dat nog leeft of niet.

Nathalie 1358
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2024 23:07
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Nathalie 1358 » 21 mar 2024 20:15

Dank je wel. Ik ga "geduldig" nog zeker 2 daagjes wachten. Ik weet dat het kan tot dag 25 en heel uitzonderlijk soms wat wel langer. Dus ik wacht sowieso tot dag 25 geweest is maar die onzekerheid is niet fijn. :bril:

Nathalie 1358
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2024 23:07
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Nathalie 1358 » 22 mar 2024 21:50

Goedenavond,
Vanmiddag rond 15h en 18h zijn er 2 kuikens uitgekomen. Aparte is dat het alle twee kuiken waren waar er tape op de eieren zaten. Dus daar is het goed mee gekomen. Ik heb nog 1 ei mer tape en nog 11 normale. Tot een uur geleden nog geen barsten in de eieren gezien. Ik ga nu nog geduldig wachten tot zondag en ik hoop morgen nog wakker te met wat extra kuikens in de broedmachine. Word vervolgt...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 23 mar 2024 06:21

Ik hoop met je mee.

Nathalie 1358
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2024 23:07
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor Nathalie 1358 » 23 mar 2024 08:08

Vanochtend helemaal geen activiteit van de anderen eieren...
Is er nog hoop? Kan ik zelf nog wat doen? Bijvoorbeeld de eieren besprenkelen met warm water in de hoop dat de luchtvochtigheid weer om hoog gaat? De kuikens van gisteren zijn zo goed als droog. Maar wil ook het process van de andere eieren niet verstoren.
Allemaal vragen in weet het. Maar ik vind het vreemd dat mijn goede eieren juist niet uitkomen. Er zitten er nog 12 in wat de uitkomstpercentage echt extreem laag maakt....

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Eieren door mij kapot gegaan in de broedmachine

Berichtdoor jantien » 23 mar 2024 10:30

Ik heb nul ervaring met broeden in een broedmachine ( wel met natuurbroed) maar heb al wel vaker gelezen dat het moeilijk broeden is met de ayam Cemani.
Misschien speelt dat hier ook een rol?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten