Haan agressief naar zoontje

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Priskatje
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2024 10:09
Land: Belgie
M/V: V

Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor Priskatje » 25 mar 2024 13:09

Hallo allemaal,

Nieuw hier op het forum. Al wat zitten rondlezen over agressieve hanen maar ik dacht ik stel de vraag toch even zelf.

Wat kan ik best doen? De haan wegdoen? Alle 'tips' die ik lees kan ik moeilijk mijn zoontje (2jaar 4 maand nu) laten uitvoeren? Hij is nog te klein om de haan op te nemen, of hem tegen de grond te pinnen. Hij kan zich wel groter make met zijn handen boven zijn hoofd maar dat zal hem niet tegenhouden vrees ik. Het is echt een groot beest.

Langer verhaal:
We hebben altijd een haan gehad bij onze kippen. De vorige haan was heel lief. Zowel naar de kippen/eenden/kalkoenen als naar ons en ons zoontje. Jammer genoeg is zijn hij gestorven deze winter. We hebben 2 maand geleden een nieuwe gehaald. Een jonge Brahma haan. Mooi groot dier die samen met andere hanen was opgevoed. De man nam de dieren ook regelmatig op enzo. Geen probleem ook niet naar ons zoontje tot enkele weken geleden...

Hij viel plots ons zoontje van 2 jaar 3 maand aan. Hij sprong vol op de borst :crazyeyes: . Gelukkig was ik er meteen bij en heb hem weggejaagd. Enkele dagen later deed hij weer een poging. Als een ninja kon ik hem in de lucht onderscheppen en met een flinke trap die daaruit volgde kon ik hem weghouden. Vandaag echter de 3de poging van Harry Haan... Gelukkig kon ik m'n zoontje wegdraaien maar voor mij is de maat vol. Ik zet hem deze namiddag apart want ons zoontje is DOL op de kippen en wil er 2 tot 3 maal per dag heen.
Naar onze eenden is de haan ook niet bepaald vriendelijk trouwens.

Haan wegdoen? Of toch wat proberen? We laten elk jaar hennen broeden dus een haan is wel nodig :cool:

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor frankip » 25 mar 2024 13:49

Je zegt dat de vorige eigenaar de kippen oppakte. Mijn ervaring is , dat als een haan tammer is naar de mensen , dat hij dan ook vaker agressief naar de mensen durft te zijn. Als je een schuwere haan zou hebben , zou je dat probleem minder snel hebben , denk ik. Maar neem aub geen risico voor je zoontje.Voor je het weet gebeurt er iets ergs. Een Brahma tegenover een klein kind kan gevaarlijk zijn.

Gebruikersavatar
K1P
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 aug 2022 20:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Lutten

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor K1P » 25 mar 2024 15:49

Je kind is geen proefkonijn, toch? Ik zou hem weg doen.
Ik zie nog wel eens een advertentie van een pluimveebedrijf waar je je oude haan in kunt leveren.

Priskatje
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2024 10:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor Priskatje » 25 mar 2024 16:51

Wij pakken onze kippen/haan nooit op. De vorige is hier geboren en was echt super braaf. Misschien is dat het inderdaad en vast ook wel karakter gebonden. Maar ik ga zometeen een stukje apart afzetten waar de haan in zal gezet worden. Dan kan ons zoontje nog steeds genieten van de kippen. De haan zal nog af en toe mogen dekken tot we genoeg kuiken hebben en dan doen we hem weg.

Priskatje
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2024 10:09
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor Priskatje » 25 mar 2024 16:55

K1P schreef:Je kind is geen proefkonijn, toch? Ik zou hem weg doen.
Ik zie nog wel eens een advertentie van een pluimveebedrijf waar je je oude haan in kunt leveren.


Zeker niet! Ons zoontje gaat natuurlijk voor :gulzig:
Ik zal de haan zometeen apart gaan zetten, dan kan zoontje alweer vollop genieten van de kippen en de kalkoenen.

Oh ik heb nog nooit zo'n advertentie gezien (België). Als hij al apart zit kunnen we rustig bespreken wat zijn lot zal worden. Misschien een nieuwe thuis zonder kids? Of de diepvries :gutgut:
Wel jammer... Het is een mooi, jong dier. Ik dacht we kiezen voor een Brahma omdat die normaal heel lief zijn

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor jantien » 25 mar 2024 18:46

Gelijk wegdoen dit dier, helaas zal het alleen erger worden..
Ik heb veel brahma hanen gehad en heb er nu nog 1 en gelukkig allemaal superlieve dieren, maar ik ben wel eens bij iemand geweest, ook lid van het forum, die een ongelooflijke valse brahma haan had. Ja, dan moet je zelfs als volwassene heel goed opletten, want uiteindelijk zal die je als volwassene ook gaan pakken!
Je laat nog eens een rondje kuikens komen schrijf je, daar zal vast een haantje bijzitten.
Geef dat haantje dan de kans om de volgende superlieve haan te worden :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor tuff cookie » 25 mar 2024 20:53

Agressie bij hanen kan erfelijk zijn, hoeft niet altijd maar dat weet je niet van te voren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mar 2024 23:27

Hoeft zeker niet.

Ik zou het zo ook proberen. Een haantje dat je zelf opvoedt en idd niet té tam maakt, komt vast wel goed met je zoontje.
Die is nog zo klein ook. En voor je het weet krijgt hij schrik. Opspringen op de borst is echt niet OK. :shock:
Je merkt vanzelf welke rustig zijn, niet te brutaal en ook niet onzeker. De rustig-zelfzekere en vertrouwelijke, dat zijn de beste.

Zijn je andere kippen ook grote brahma's?
Als dat niet zo is en het bovenstaande toch niet zou lukken, mag je bij mij ook een miniatuur brahma ( kruising) komen halen. Ik heb er altijd wel lieve bij als ik kweek en woon ook in België.
Tenzij je raszuiver wil fokken, dan kan dat natuurlijk niet.
Geen reclame, gewoon voorstel moest je er niet ui geraken. ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor danielb » 26 mar 2024 02:00

ik zou niet weten waarom een TE tamme haan eerder zal aanvallen,dan een andere haan.
mensen die meedoen aan tentoonstellingen hebben de meest tamme hanen en die zijn veel met hun beesten bezig.
oppakken,wegen en zelfs wassen.
gevaarlijke hanen zitten daar zelden bij...
hanen gaan meestal aanvallen door een plotse verandering of maken gewoon een inschattingsfout.
zo kan een haan nog nooit aangevallen hebben,maar dit bijvoorbeeld wel gaan doen als hij ergens anders terecht komt.

hanen onderling kunnen soms ook echt veranderen.
lange tijd vrienden zijn en dan toch op een dag elkaar pure oorlog verklaren en soms wel zo erg,dat ze niet meer bij elkaar kunnen gehouden worden. (uiteraard speelt de grootte van de uitloop daar dan ook wel een rol)

en iets wat ikzelf hier nog nooit gezien had is dat 2 hanen elkaar kapot zouden gemaakt hebben tot de meest redelijke uiteindelijk baas was. (dit heeft mij wel wat tijd gekost en heel wat nadenkwerk)
ze bleven maanden uit elkaars buurt,maar nu slapen ze op dezelfde plaats,ondanks er zoveel ruimte is.
ze vertoeven ook in elkaars buurt alsof ze van jongsafaan samen hebben gezeten.
laten we het geluk noemen....

gewoon het haantje bijhouden die je wilt houden en als dat nu de tamste is of haantje de voorste....
je weet nooit vantevoren of het op een dag een rotzakje zal zijn ;)

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Haan agressief naar zoontje

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mar 2024 08:19

Nee, dit is een geval van aggressie.
Maar een tamme haan durft veel meer.

Ik had dit jaar ook een durfal tussen mn kuikens. Heerlijk dier, sprong op mn rug en al.
Maar pikte ook in mn vingers als hij iets wilde. Voor volwassenen geen probleem.
Maar dat wil je niet bij zo'n kleine kindjes. Ook als het niet aggressief bedoeld is, zo'n kindje is gewoon te klein, dat is te heftig. Dat geldt uiteraard ook voor de hennen. Mn jongste is daardoor ook een paar keer in de vingers gepikt en is toch wat bang geworden. Hij is nu 5 jaar.

Maar zo'n brutaal haantje zou ik nooit bij een klein kindje plaatsen. Je weet toch niet dat dat omslaat..
Dan heb je liever eentje die rustig is. En tussen je voeten komt staan maar verder je gewoon rustig aankijkt. En die rustige rassen kunnen dat echt.
Dat haantje dat dit jaar naar mn buren gegaan is, is zo. Dat was ook nodig want ze hebben een kindje van een jaar en 2e op komst.

Je moet dus naar het karakter kijken. Maar een haan die een klein beetje afstand houdt zal veel minder snel te opdringerig zijn en evt een klein pikje geven, dan een die handtam is. Zelfs als die van karakter iets minder rustig is, geeft dat dan geen problemen met de kinderen..


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten