Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 26 feb 2017 03:09

danielb schreef:topic gaat over bio industrie.
als ik dit lees,dan word er blijkbaar toch rekening gehouden met het pluimvee daar.
https://www.skal.nl/veehouderij/pluimvee/huisvesting/

Voor de uitlopen gelden de volgende minimale oppervlaktes:

Leghennen, vleeskuikens en parelhoenders
4 m2 per dier

Opfokhennen
1 m2 per dier
(leeftijd tot 19 weken.) etc.

Bio-industrie is het industrieel houden van levende wezens. Daarvoor gelden hele andere aantallen dan jij hier noemt.

Biologische boeren zijn boeren die volgens andere, diervriendelijke standaarden dieren houden. Die dieren krijgen veel meer ruimte en ook biologisch voer.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor danielb » 26 feb 2017 09:34

bio industrie en biologisch is inderdaad iets anders.
eigenlijk stom dat er in beide bio staat he :gutgut:
door de titel bio controle van het artikel met geplaatste link en een pint in mijn handen dacht ik aan dit topic,maar hoort hier dus niet thuis ;)

tankton
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:18
Land: Nederland
M/V: M

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor tankton » 17 jun 2017 11:21

De hele term "Biologisch" of zelfs in het engels "organic" slaat nergens op. Potgrond is biologisch, hout is biologisch, dieren en planten zijn per definitie biologisch.

Had graag gezien dat er een minder verwarrende term voor was :frons:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 17 jun 2017 21:46

tankton schreef:De hele term "Biologisch" of zelfs in het engels "organic" slaat nergens op. Potgrond is biologisch, hout is biologisch, dieren en planten zijn per definitie biologisch.

Had graag gezien dat er een minder verwarrende term voor was :frons:


Biologische potgrond kun je gebruiken voor de moestuin. Die is schoon van gif en andere rommel. Er wordt ook veel potgrond verkocht waar bv. ons groenafval in wordt verwerkt. Daar zit vaak rommel tussen. En is niet gegarandeerd vrij van gif en zware metalen. Die zou ik zeker niet gebruiken om groente op te kweken.

Onbehandeld hout is wel biologisch. Omdat het niet loont om 20 - 80 jaar 'gif op bomen te spuiten. Geimpregneerd hout is dan weer niet biologisch. Hout behandeld met lijnolie dan wel weer. En er is nu ook een nieuw goedje op de markt (Xyhlo) dat conserveert met een schimmel in combinatie met lijnolie dat ook biologisch is. Maar wel verduurzaamd. Er zijn ook houtsoorten die je onbehandeld kunt gebruiken zoals western red ceder voor gevelbekleding en robinia voor palen en beschoeiing.
Btw Ik heb dat Xyhlo nu gebruikt op vuren voor de aanbouw van de kippenren. Door de behandeling wordt het hout zwart (ziet er best wel sjiek uit). Ik ben benieuwd of dat goed blijft.

Dieren en planten zijn lang niet altijd biologisch. Alleen als dieren biologisch eten krijgen en planten niet worden behandeld met gif zijn ze biologisch. Voor biologisch vlees moet je naar een biologische slager of opletten dat er biologisch op de verpakking staat in de supermarkt.

De meeste sierplanten in tuincentra zijn vergiftigd. Voedselplanten zijn vaker wel biologisch. Maar dat staat er dan i.h.a. op. Want dan kunnen ze een hogere prijs vragen voor het product.

Bio betekent leven. Biologie is de leer van alles wat leeft. Bio-industrie is een industrie met levende dieren. Biologisch is anno 2017 een begrip voor alles wat natuurlijk is gegroeid zonder gif en andere stoffen die niet natuurlijk zijn. En bij de biologische veehouderij zijn daar bepalinging bij gekomen die zorgen dat de dieren in redelijke omstandigheden kunnen leven.

Is het zo duidelijk?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 23 jul 2017 15:48

Meer vleeskippen met een beter beter leven dan de plofkip:
https://s.vk.nl/s-a4505928/?_sp=d001e01 ... 0817232354

Artikel van de volkskrant over de volwaard kip (hubbard) en meer over kippenvlees met en zonder ster. :duimop:

Hopelijk komt er snel een eind aan de plofkip in de supermarkt.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor BoerJennes » 23 jul 2017 20:04

Op zich een goed begin, maar zeker niet zalig makend. Hier op het forum zullen we nooit adviseren om 12 kippen op een vierkante meter te houden en ze vervolgens 1 ster beter leven toe te kennen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 24 jul 2017 06:45

Ik ben het helemaal met je eens boer Jennes. Maar elke stap in de goede richting juich ik toe. Het mogen ook 3 stappen tegelijk zijn wat mij betreft.

Laat het vlees in heel europa maar flink duurder worden in de strijd tegen dieren- en mensenleed. En sluit bedrijven die willens en wetens de regels voor dierenwelzijn en volkgezondheid overtreden.

Stel wel dezelfde eisen aan alles wat wordt geïmporteerd. En hanteer dezelfde regels voor vlees dat wordt verwerkt in kant-en-klaar producten.

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor BoerJennes » 24 jul 2017 07:06

En dan vooral ook dezelfde regels voor de export. 70% van de export van Nederlandse kippen, zijn plofkippen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor Trea » 24 jul 2017 07:45

Klopt bijna BJ.
70% van de NL kippen is voor export. En dat zijn vermoedelijk meestal plofkippen.

De 30% NL kippenvlees die in NL wordt verkocht zijn meestal een soort van tussenkippen zoals de Volkskrant ze noemt. Misschien omdat hier in NL de regels zijn aangepast voor mestkippen die hier worden verkocht als kip. Voor kant-en-klaar voedsel waar kip in zit (vleeswaren, maaltijdsalades, kipsate) wordt daarom vaak goedkoper kippenvlees uit het buitenland gehaald. Want daar gelden de 'nieuwe' regels niet voor.

In Nederland wordt met wel vaker met twee maten gemeten.

pveenstra
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2017 16:09
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Discussie: Kippen in de Bio-industrie

Berichtdoor pveenstra » 24 jul 2017 17:23

"Plofkip"? "Bioindustrie"?
Laat je niet alles wijsmaken door partijen als Lekkerdier en dergelijke.
Een pluimveehouder houdt kippen op grote schaal, dat is niet hetzelfde als industrieel.
En plofkippen leveren geen geld op, want die zijn niet gezond. De kip die je in de winkel koopt is dus nooit een plofkip.
Er is best wel het een en ander mis in de pluimveehouderij maar ik ben wat allergisch voor misleiding. Zeker van Lekkerdier, daar heb ik slechte ervaringen mee.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten