Ook dit is een orchidee!

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
lorie
Berichten: 4258
Lid geworden op: 28 dec 2002 22:10
Land:
M/V: V
Locatie: west-vlaanderen

Ook dit is een orchidee!

Berichtdoor lorie » 24 jan 2006 10:01

Een orchidee met mini-bloemetjes

Afbeelding
Laatst gewijzigd door lorie op 31 jan 2006 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
chickie
Berichten: 839
Lid geworden op: 05 nov 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor chickie » 24 jan 2006 10:35

Mooi he,

De nederlandse wilde orchideen hebben ook van die kleine bloemetjes.

Gebruikersavatar
wouda
Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 nov 2004 15:58
Land:
M/V: V
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor wouda » 24 jan 2006 11:27

Orchideën zijn weer helemaal ,HOT, vind ze nu ook prachtig! Ze zijn echt ca 35 jaar uit de gratie geweest, maar gelukkig weer terug!
Dankbare plant, ze bloeien zo lang!! Verder heb ik er geen verstand van, klein beetje water en niet in de zon. Als ik het goed heb! En verder de uitgebloeide stelen niet te ver terug knippen? En orchideën mest!?

Vergeten groenten
Berichten: 2444
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:34
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Vergeten groenten » 24 jan 2006 12:24

mooie orchidee hoor!
en inderdaad zijn er heel veel soorten in
Je hebt zelfs soorten die buiten in de volle grond staan en tegen de vorst kunnen ;) :-D

Gebruikersavatar
chickie
Berichten: 839
Lid geworden op: 05 nov 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor chickie » 24 jan 2006 13:55

Dit is een van de orchideeen die in Nederlandse natuurgebieden te vinden is

Afbeelding

en een andere de bijenorchis

Afbeelding


De orchideen zijn wel zeldzaam en beschermd in Nederland dus niet plukken of uitgraven als je ze tegenkomt. Ze hebben zulke specifieke standplaatseisen dat ze het in tuinen niet redden :duimneer: .

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 24 jan 2006 13:58

Moet je de uitgebloeide stelen terug knippen?

Ik heb er een die nu een hele nieuwe tak met knoppen krijgt, de oude tak waar ik niks aan gedaan heb, die is ook onveranderd gebleven....

Gebruikersavatar
chickie
Berichten: 839
Lid geworden op: 05 nov 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor chickie » 24 jan 2006 14:13

Ik vond deze info over verzorging op www.orchideeen.com

Licht
Een zo licht mogelijke plaats op de vensterbank. Alleen de zuidkant is met name in de zomer voor alle soorten gevaarlijk. Dan kunnen de bladeren verbranden. De Oncidium en Zygopetalum heeft echter wel een bepaalde hoeveelheid licht nodig om goed in bloei te komen in de herfst.

Water
Regenwater is voor alle orchideeën verreweg het beste. Leidingwater is ook mogelijk, maar veroorzaakt op den duur een ophoping van zouten en kalk in het oppotmateriaal. Dit kan schade aan de wortels veroorzaken. Door éénmaal per jaar te verpotten kan deze schade beperkt worden. Wees dan wel voorzichtig met de wortels. Indien U wel regelmatig, maar niet altijd de beschikking heeft over regenwater, is het advies om in ieder geval regelmatig de potkluit door te spoelen met schoon regenwater. Let na het doorspoelen extra op de hoeveelheid toe te dienen water.

Voeding
Voor bijna alle orchideeën geldt: zuinig zijn met voeding. Aanbevolen wordt éénmaal in de 2 à 3 weken de helft van de hoeveelheid toe te dienen die u gewend bent toe te dienen aan uw andere kamerplanten.

Watergift
's Winters éénmaal in de 5 dagen, 's zomers tweemaal per week. U giet bovenop de pot. Door de plant uit te laten lekken zorgt u ervoor dat de pot niet in het water staat. Cambria en Oncidium kunnen in de winter regelmatig een iets droge potkluit hebben. Daarentegen kunnen Cymbidium en Zygopetalum eigenlijk altijd nat gehouden worden.

Verpotten
Eénmaal in de 1 of 2 jaar is voldoende. Het beste is om de orchidee pas te verpotten als de pot echt gevuld is met plant. Het verdient voorkeur om dit te doen op het moment dat er een nieuwe scheut wordt aangelegd. Bij soorten die gewoon rechtdoor omhoog groeien, zoals Phalaenopsis etc. kunt u het beste verpotten op het moment dat de potkluit vol zit met wortels. Bovendien moet u altijd verpotten als het oppotmengsel verteerd is. Verpotten mag alleen in een zeer luchtig grondmengsel, bij voorkeur een orchideeën-mengsel. De keuze van het mengsel bepaald voor een groot gedeelte het resultaat.

Na de bloei
Als de laatste bloemen op de steel zijn uitgebloeid, snijdt men de stengel zo laag mogelijk af. Dit geldt voor alle soorten, behalve voor de bekendste pot-orchidee, de Phalaenopsis. Deze dient men boven het derde of vierde oog af te snijden. Dit heeft als voordeel dat de nieuwe tak al na enkele weken tot maanden verschijnt, terwijl dit anders wel 4 tot 10 maanden kan duren. Dat truukje bij de Phalaenopsis kan men echter maar 1 of 2 keer doen. Daarna moet de tak weer zo laag mogelijk worden afgesneden.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 24 jan 2006 14:20

Hmmm dat de mijne het nog doet is volgens mij een wonder :lol:

Ik vergeet mijn plantjes wel eens, en al gaat dat nu beter, ik geef ze 1 keer per week water, nooit voeding en nooit regenwater :oops:

Maar zou ik die tak nu ook nog moeten knippen, (het is denk ik alweer een maand of 5 geleden dat de mijne bloeide....) of maar laten voor wat het is?

Gebruikersavatar
lorie
Berichten: 4258
Lid geworden op: 28 dec 2002 22:10
Land:
M/V: V
Locatie: west-vlaanderen

Berichtdoor lorie » 24 jan 2006 15:44

Ik zou die nog knippen.
Het oogt alleen netter ook al.

Lorie

Gebruikersavatar
chicken fan
Berichten: 2421
Lid geworden op: 02 jul 2004 09:15
Land:
M/V: V
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Berichtdoor chicken fan » 24 jan 2006 20:31

Heel mooie Orchideën hoor ! ;)


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten