Natuur naast de deur

In en om de tuin, in de natuur..
sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor sjoerd jan » 11 mei 2010 16:38

electra schreef:Ik heb zonet ontdekt dat hier een nestje jonge uilen is uitgekomen. Ze zijn volop aan het piepen in een hoge spar hier en een van de ouderdieren kwam net aan met iets in de bek. Toen even heel luid gepiep en dan stilte. Toen mama/papa weg vloog was er weer gepiep. Gelukkig dat ik die spar niet heb gekapt, want hij staat op de lijst "te kappen". Ik zal nu maar even wachten. Spijtig dat ik in het donker geen foto's kan maken. Ben wel benieuwd welke soort uilen het zijn. Ze hebben een grote spanwijdte en ik kan geen oortjes zien.


Als ze geen oortjes hebben zijn het geen Oehoe's of Ransuilen. Oehoe's nestelen ook niet bomen
Een spar is wel een echt plekje voor Ransuilen, dus die zouden het wel kunnen zijn. Overdag zitten ze in de boom te roesten, dan kun je ze meestal goed zien.

Bosuilen zouden ook kunnen, deze lijken wel wat op Ransuilen, maar dan zonder oortjes.

Ik denk niet dat het Kerkuilen zijn, deze nestelen meestal in nestkasten. Volgens het boek De Kerkuil meer dan 75%, en ze maken vrijwel nooit open nesten.

Meer grote uilen komen hier niet voor, misschien in België wel ;)

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor harmony » 11 mei 2010 18:04


Gebruikersavatar
milan_
Gebanned
Berichten: 1249
Lid geworden op: 29 jul 2009 22:14
Land: belgie
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor milan_ » 11 mei 2010 19:01

Die blauwe kiekendief is mooi !

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Jack de Mos » 13 mei 2010 22:30

@ Electra, nu ben ik toch wel benieuwd welke uilen het zijn! Heb je al eens rondgekeken op internet?

Gr. Jack

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Jack de Mos » 13 mei 2010 22:38

Om nog maar een foto erin te gooien:

Mestkevers in de veluwe.
Afbeelding

Ik ben vandaag gaan wandelen in de veluwe. Prachtige natuur daar! Mestkevers komen voor zover ik weet niet voor in mijn leefomgeving. Kuckeltje, heb jij ze hier wel eens gezien?

Ik vond het fascinerend om te zien hoe de kevers gaten maakten in de paardenmest en vochtige aarde, waarin het vrouwtje een ei legt.

gr. Jack

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Joeri... » 14 mei 2010 00:28

Gisteren heb ik de uilen nog gezien. Vandaag niets, zelfs geen gepiep. Ze zitten misschien op de kuikens want het is hier erg koud. Volgens mij gaan het bosuilen zijn want niets van oortjes te zien. Overdag zie je niets, zelfs niet in de bomen errond, want daar zou ik mama/papa verwachten.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Kuckeltje » 14 mei 2010 00:58

electra schreef:Gisteren heb ik de uilen nog gezien. Vandaag niets, zelfs geen gepiep. Ze zitten misschien op de kuikens want het is hier erg koud. Volgens mij gaan het bosuilen zijn want niets van oortjes te zien. Overdag zie je niets, zelfs niet in de bomen errond, want daar zou ik mama/papa verwachten.


Het is inderdaad veel te koud en er zal beslist een van de oude bijzitten om ze warm te houden.
Als ze geen honger hebben zijn ze normaal gesproken ook stil.

Ik heb ook 2 keer uilen in de tuin gehad. 2 x heeft de kerkuil in een van mijn kokken op het zoldertje met succes gebroed, Dit jaar zijn ze er niet, Dat zal wel door de poes komen.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Kuckeltje » 14 mei 2010 01:04

Jack de Mos schreef:Om nog maar een foto erin te gooien:

Mestkevers in de veluwe.
Afbeelding

Ik ben vandaag gaan wandelen in de veluwe. Prachtige natuur daar! Mestkevers komen voor zover ik weet niet voor in mijn leefomgeving. Kuckeltje, heb jij ze hier wel eens gezien?

Ik vond het fascinerend om te zien hoe de kevers gaten maakten in de paardenmest en vochtige aarde, waarin het vrouwtje een ei legt.

gr. Jack




Mestkevers komen bij ons ook voor. Ga maar eens hier kijken
Afbeelding
Deze paardjes staan op de plek waar jij de padden hebt geholpen. Daar vind je ze beslist in de mest. ook in koeieflatten zitten altijd mestkevers.

Mestkevers zijn een delecatesse voor de dassen die daar ook wonen.

janco96
Berichten: 1106
Lid geworden op: 03 aug 2009 09:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor janco96 » 14 mei 2010 10:03

bij ede zit een natuur gebied met de naam planken wambuis en daar lopen wilde paarden (uit friesland gehaald woorden wel hooi gevoerd) 2 spaanse koeien rassen en schotse hooglanders (uit spanje komen de koeien en hooglanders uit schotland) daar is het ook mooi en de dieren komen redelik dicht bij en voor al de paarden

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Natuur naast de deur

Berichtdoor Kuckeltje » 16 mei 2010 11:49

Deze paardjes worden ook veel gebruikt in natuurgebieden als natuurlijke???? grazers.

Mooie dieren trouwens

Afbeelding

Net als deze wild uitziende runderen
Afbeelding

Ook mooi maar ik kom er liever niet te dicht bij

Afbeelding


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten