Steek je neus nooit in een...

In en om de tuin, in de natuur..
Lies
Land: Nederland
M/V: V

Steek je neus nooit in een...

Berichtdoor Lies » 22 jun 2013 23:25

Wespennest. :|

Er zit hier een beginnend wespennest. Ik kan alles met die wespen maar Bruno (konijn) rende er lomp langs en die werd in zijn oor gestoken wat hij niet leuk vond en daarna kreeg ik ook een paar steken wat ik niet erg vind. Ik snap het helemaal. Maar wat nu..?

Men zegt verdelgen en dat vindt Lies niet leuk. Ik zelf kan er wel mee leven maar mijn buren niet denk ik zo en de nijnen ook niet. Mijn idee was om de wespen buiten het nest te houden (afsluiten) en degene die eruit willen te laten gaan. Dat lukt me. Ik kan rustig bij het nest komen zonder problemen. Dan zouden op den duur de koningin en haar larven verhongeren :puppydogeyes: Tsja, wat is beter? Een dood door gif of door verhongeren? Verdraaid. Ik wil dit helemaal niet, ik wil geen dood en verderf zaaien.

Wat gif betreft, dat kan dus heel veel kwaad. Iemand die ik ken verloor in de week na de bestrijding van wespen op zolder met gif wat zogenaamd geen kwaad kon, 4 konijnen. De wespen vielen dood langs de kozijnen in de vensterbank op de begane grond waar de konijnen zich bevonden. Het ging om hele oude konijnen die op dat moment nergens last van hadden! Nouja, van het gif dan. 4 konijnen dood in één week.. Ik zit daar echt niet op te wachten!

Zijn er mensen die ervaring hebben in een wat positievere aanpak? Ik las op internet over een soort van nep-nest wat dan 15 euro kost en dan zouden de wespen wegblijven omdat ze dan "denken" dat er een ander volk zich heeft genesteld. Ik weet het niet hoor. Ben nogal argwanend en denk dan dat zoiets weggegooid geld is. Ik hoor graag over ervaringen van bijzondere manieren om dit aan te pakken of van fiasco's desnoods. Het advies van gemeente bellen en alles uitmoorden dat ken ik al dus daar zit ik niet op te wachten.

Overigens zat ik op een gegeven moment erg dichtbij met mijn gezicht en ben ik 1 x in mijn neus gestoken :gutgut: :-D Gelukkig is er weegbreetinctuur wat het leed niet alleen verzacht. Het wist het uit. De luchtstroom van 20 paar wapperende vleugels in de buurt van je gezicht is trouwens wel een bijzondere ervaring :P

Lies

Re: Steek je neus nooit in een...

Berichtdoor Lies » 23 jun 2013 00:12

Volgens mij is er geen goede wesp-vriendelijke oplossing :( De waspinator leek een aardig initiatief en is heel erg aan te raden voor mensen die bang zijn voor wespen in de tuin! Maar eens er een nest aanwezig is.. pff.
http://www.waschbaer.nl/Waspinator-reg- ... 3godomMAQQ

Martine M
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 23 jun 2013 08:45

Hier in België worden wespen nesten aan huizen gerooid omdat het gevaarlijk is vooral, voor kinderen en jezelf.
Als je bedenkt dat een 10 cm ovaal nestje al 200 wespen bevat dan moet je er niet aan denken hoeveel er in een groot zitten.
Ik heb alle jaren wespen in de spauwmuur en/of onder de pannen en die laat ik verdelgen of vewijderen, het gif is inderdaad heel gevaarlijk, de honden mogen dan ook niet buiten de dag zelf en er na.
Ik spuit alles af met de tuinslang en de dag daarna nog is.
Maar als de brandweer aan het nest zelf kan dan spuiten ze geen gif maar halen ze het nest gewoon weg.
Die gaan in een zak met gif of sommige brandweer kazernes vriezen ze in en geven de wespen aan het natuurhulpcentrum die het dan als voer kunnen geven aan de zeldzame wespendief als ze één in de opvang hebben.

Er zijn hier ook bijen en hommels, de hommels kopen hier in de lente uit de grond maar dat vind ik niet erg die vliegen weg, wespen worden in augustus vrij agressief als ze naar zoet komen omdat er geen zoet meer in hun nesten zit, dan kan je hier haast niet meet buiten zitten.

Ik zal niet vlug verdelgen maar aangezien dit ook een gevaar voor mijn honden is heb ik ze liever weg, er is hier natuur genoeg om hun nest te bouwen dat het niet persee in mijn spouwmuur of onder mijn dak moet, trouwens de nesten onder het dak zijn ook gevaarlijk voor al de vogelnesten die hier telkens zitten.
Wespen keren ook terug elk jaar naar nesten dus als ik ze niet laat rooien dan is het gedaan met de vogeltjes onder mijn dak. :(

Ik geloof trouwens nooit dat je wespen eens ze een nest hebben kan verjagen zonder het nest te vernielen.
De koningin moet weg anders blijven de andere terugkomen.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 23 jun 2013 09:17

Ik heb juist van een expert (verdelger die het al 30 jaar doet) begrepen dat wespen nooit terugkeren naar de plek waar ze het jaar daarvoor een nest hadden. Ze bouwen elk jaar een nieuw nest.
Voor mij is 1 wespensteek dodelijk als ik niet heel snel atropine krijg toegediend, ik laat dus verdelgen als ze pal naast mijn keukendeur een nest bouwen. Het zij zo. Hadden ze maar een stukje verderop moeten gaan zitten. :roll:

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 23 jun 2013 09:57

[quote="José":dacht]Ik heb juist van een expert (verdelger die het al 30 jaar doet) begrepen dat wespen nooit terugkeren naar de plek waar ze het jaar daarvoor een nest hadden. Ze bouwen elk jaar een nieuw nest.
Voor mij is 1 wespensteek dodelijk als ik niet heel snel atropine krijg toegediend, ik laat dus verdelgen als ze pal naast mijn keukendeur een nest bouwen. Het zij zo. Hadden ze maar een stukje verderop moeten gaan zitten. :roll:[/quote:dacht]
josé in de toekomst wel een plaatje aan de deur hangen: wespen jullie zijn gewaarschuwd;;;

Martine M
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 23 jun 2013 10:49

ach ja dan keren zen niet terug maar een plek die gunstig is voor wespen daar komend dan elke jaar weer nieuwe nesten.

Lies

Berichtdoor Lies » 23 jun 2013 19:23

Het nest afsluiten is geen goed idee, dan gaan ze ergens anders een uitweg knagen. Ik heb het ze zien doen! Had een vijvermandje erover heen gezet hoewel ze er via de voeg in de muur wel uit konden hoorde ik kgg, kgg, zat er dus één aan die mand te knagen.
Ik zag het met mijn eigen ogen. Wat zijn ze slim en handig.

Maar dit kan niet zo, niet voor mijn buren en niet voor de kat en de konijnen. Zelf zou ik er nog wel mee kunnen leven. Zolang de koningin er zit gaan die wespen niet weg... Dus het word bellen en heel moeilijk doen om al die konijnen tijdelijk ergens te laten :( en geld uitgeven aan zoiets stoms plus dat die wespen gedood gaan worden :(

Ik heb die koningin gezien een tijd geleden. Heb haar nog bewonderd. Als ik haar plannen had gekend dan had ik haar gevangen en buiten de stad gebracht.

Van de steek in mijn gezicht heb ik flink last vandaag. Het is aardig gezwollen tot aan mijn oog aan toe. Het voelt vervelend maar ik vind dat het mijn eigen stomme schuld is :P

Vraagje:
Het nest zit onder de vloer waar wel ruimte is maar geen kruipruimte. Je kunt er niet komen. De wespen komen er via een ventilatierooster in de buitenmuur. Zouden de verdelgers gif gaan spuiten of gaan ze mijn vloer in de kamer openbreken?
Iemand een idee?

Martine M
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 23 jun 2013 20:39

Dan zitten ze bij jou ook in de spouwmuur of in de verluchting zoals bij mij, ze spuiten dan gif in de ventilatie gaten. dat poeder blijft hangen aan hun poten en/of vleugels en ze nemen het mee naar het nest.

Nest afsluiten is inderdaad geen goed gedacht ze kauwen zelf door voegen etc.. dus voor het zelfde geld zitten ze dan in huis.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 24 jun 2013 00:17

Ze kunnen via de ventilatiegaten wel gif spuiten, al zal dit dan een gas zijn en geen poeder. Poederverstuiving komt niet overal in de ruimte onder de vloer. Tip: als je nog eens gestoken wordt (voor deze steek is het nu te laat) er meteen een doorgesneden ui tegenaan houden. En als het dik wordt tot aan je oog kan je Allerfree overwegen. Maar volgende keer dan direct na de steek. Is een chemische anti-histamine ja, maar het kan voorkomen dat je zwelling krijgt.
Mijn neef is ooit eens door een wesp in zijn keel gestoken. Met een slokje uit een bierfles waar hij de wesp niet in had gezien. Ze hebben hem ternauwernood kunnen redden door een trachea-incisie (snee tot in de luchtpijp en dan openhouden). Nou, was een fijn verhaal.
Sterkte Lies, en verzoen je maar met het verdelgen. Is de enige optie in dit geval.

Lies

Berichtdoor Lies » 24 jun 2013 00:52

José schreef:Ze kunnen via de ventilatiegaten wel gif spuiten, al zal dit dan een gas zijn en geen poeder. Poederverstuiving komt niet overal in de ruimte onder de vloer. Tip: als je nog eens gestoken wordt (voor deze steek is het nu te laat) er meteen een doorgesneden ui tegenaan houden. En als het dik wordt tot aan je oog kan je Allerfree overwegen. Maar volgende keer dan direct na de steek. Is een chemische anti-histamine ja, maar het kan voorkomen dat je zwelling krijgt.
Mijn neef is ooit eens door een wesp in zijn keel gestoken. Met een slokje uit een bierfles waar hij de wesp niet in had gezien. Ze hebben hem ternauwernood kunnen redden door een trachea-incisie (snee tot in de luchtpijp en dan openhouden). Nou, was een fijn verhaal.
Sterkte Lies, en verzoen je maar met het verdelgen. Is de enige optie in dit geval.

Antihistamine heb ik in huis.. maarja, volgende keer dan. Zal het ui-verhaal onthouden! Dat van die luchtpijp ken ik. Heb het boek van dr. Vlimmen gelezen :) Ik had zelf ook een keer een wesp in mijn bier en ik nam een slok met wesp. Dat voelde ik maar er is verder niets gebeurd. Ik heb eigenlijk nooit problemen met wespen. Maar het is wel raar met die wespen nu. Ze hebben gisteren toch wel stress gehad en een paar bleven vandaag langdurig om me heen zoemen alsof ze iets wilden aftasten ofzo? Ik had er geen goed gevoel over. Ben rustig gebleven en ze gingen er weer vandoor maar ik krijg de indruk dat ze niet meer velen dat ik in hun aan- en afvliegroute sta.
Ze zijn echt heel slim. Eén keer een ervaring en het zit in het systeem. Het lijkt de Borg wel :mrgreen: Verdelgen zal moeten dus maar ik vind het echt vreselijk :puppydogeyes: De volgende keer geef ik zo'n koningin een lift naar een betere plaats. Letterlijk bedoel ik. Dan breng ik haar wel buiten de stad.

Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”