Steek je neus nooit in een...

In en om de tuin, in de natuur..
kiekenboerinneke
Land: belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Steek je neus nooit in een...

Berichtdoor kiekenboerinneke » 03 jul 2013 23:35

Lies schreef:
kiekenboerinneke schreef:
José schreef:Fuckfuckfukushima? Wat men niet weet kan ook niet zo zijn? Ja hoor, met genoeg centjes is elke doofpot dicht te smeren.

Money talks and b****t walks, is hier de algemene gezegde...... :mrgreen:

Wat staat hier allemaal??? Kunnen jullie dit even uitleggen want ik, de TS, snap het niet.

Om het in beleefde taal uit te leggen...:
Wie geld heeft, krijgt alles gedaan, maar dan ook soms letterlijk alles
;)

Lies
Land: Nederland

Berichtdoor Lies » 03 jul 2013 23:42

Dank je!

Zat zojuist een beetje gek tegen "oude rotten" aan te kijken :mrgreen:

kiekenboerinneke
Contacteer:

Berichtdoor kiekenboerinneke » 04 jul 2013 00:06

Geen probleem, Lies ;)

kippenloverken
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor kippenloverken » 04 jul 2013 01:12

Voor je eigen bestwil en dat van je dieren zou ik ze laten verwijderen/verdelgen.
Wespen hebben in tegenstelling tot bijen geen nut in het ecosysteem...

Lies

Berichtdoor Lies » 04 jul 2013 01:31

kippenloverken schreef:Wespen hebben in tegenstelling tot bijen geen nut in het ecosysteem...

Dat is best een gevaarlijke opmerking ;) Als je nu 'geen nut' even iets verder doortrekt dan..

kippenloverken
Contacteer:

Berichtdoor kippenloverken » 04 jul 2013 01:41

Som eens een paar nutten op ? ;)

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » 04 jul 2013 10:03

Om een lichaam te maken zijn eiwitten nodig, een bij voedt daarvoor de larven met stuifmeel, een wesp voedt de larven met kleine insectjes, wormpjes etc. Die larven scheiden een zoet sap uit wat weer als voedsel dient voor de volwassen wesp. In september stopt de koningin met eitjes leggen en gaat zich voorbereiden op de winter, de wespen hebben geen eten meer. In Nederland komen ca. 300 soorten wespen voor. Twee soorten daarvan hebben de neiging om hun tekort aan voedsel te willen oplossen door bij mensen hun limonade of bier te pakken. Dat bezorgt de wesp een slechte naam, die andere bijna 300 soorten hebben daar last van omdat ze vaak wel verdelgt worden. Een mooi voorbeeld is de middelste wesp, doet niemand kwaad, maar lijkt op de gewone wesp. En hoeveel mensen hoor je niet geregeld met illusionaire angsten voor hoornaars, terwijl die ook alleen wat doen als je hun nest bedreigd.

Tuurlijk hebben wespen wel een bepaald nut in het ecosysteem, ze ruimen andere insecten op. Misschien niet direct nuttig voor ons, maar dat is niet de enige maatstaf natuurlijk. Van sommige soorten insecten zullen we wel degelijk minder last hebben. Bovendien is iedereen inmiddels wel bekend met het gebruik van sluipwespen in de kassenteelt waarbij op ecologische manier aan plaagbestrijding wordt gedaan.

Een steek is natuurlijk niet leuk (alhoewel je er aan went als je maar vaak genoeg gestoken wordt), maar tenzij je allergisch bent zoals één van eerdere schrijfsters, absoluut niet gevaarlijk. Een volwassen persoon heeft enkele honderden (eerder in de buurt van 500) steken nodig om in de problemen te komen.

Als het even kan, gewoon lekker laten zitten dus, maar ik kan me voorstellen dat een ingang vlak naast de keukendeur niet zo handig is. Als je dan allergisch bent zou ik ook een verdelger laten komen. Bijen en hommels (ook ca. 300 soorten) hebben (in Nederland) enige bescherming en mogen niet zomaar verdelgt worden.

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » 04 jul 2013 10:16

Het beste tegen een steek is gewoon het gif er uitzuigen. Desnoods als je er niet bij kunt en niemand anders in de buurt, met een slangetje oid, en er zijn speciale pompjes in de handel. Aangezien het gif uit eiwitten bestaat helpt het ook door de plek te verwarmen (eieren koken!), bijv met een verhitte lepel op de plek drukken, niet zo heet dat je brandwonden krijgt natuurlijk, maar wel zo heet mogelijk.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 04 jul 2013 11:10

Dank je wel, Jeroen, voor je nuttige uitleg en tips. Ik ben die allergische muts. Dat pompje heb ik inderdaad liggen, verder de truc met de ui en op tijd naar het ziekenhuis, waar je dan binnen 20 minuten moet zijn. Maar het verhitten had ik nooit zelf kunnen bedenken. Die hou ik zeker ook in gedachten. Ik vraag me alleen af hoe snel dat eiwit-gif zich door het lichaam verspreidt en of je het dan nog lokaal met een heet voorwerp kan bestrijden of dat het al binnen enkele minuten te ver in de bloedbaan zit.
Nou ben ik al jaren niet meer gestoken, in tegenstelling tot arme Lies, maar je weet nooit.

Ps: hoe gaat het nu Lies?

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » 04 jul 2013 11:27

Meestal wordt je natuurlijk niet rechtstreeks in de bloedbaan gestoken, ten eerste omdat je niet overal bloedbanen onder je huid hebt, ten tweede omdat zo'n angeltje nou ook weer niet zo heel diep komt.

Imkers zoals ik hebben altijd een aansteker bij zich (ivm de rook die je gebruikt). Ik weet van imkers die even de vlam bij de plek houden. Ben zelf inmiddels zover dat ik na vijf minuten niet meer weet waar de steek ook weer zat, dus bij mij niet nodig, voldoende immuun. Maar wespengif bevat andere eiwitten dan bijengif en ik zal daar weer als een 'gewoon' iemand op reageren. Door dit verschil is de kans dat iemand die allergisch is voor wespengif dat ook is voor bijengif weer erg klein en andersom.

Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”