Planten verdwijnen in 1 nacht

In en om de tuin, in de natuur..
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor José » 17 mei 2017 22:07

Hoi,
Nou heb ik dit jaar geen kippen die de planten slopen, denk ik dus lekker van alles te kunnen planten zonder risico. Fout! Vorig jaar had ik tabaksplantjes geplant, zijn keurig opgegroeid ondanks de kippen. Pompoenen idem. Dit jaar binnen 1 nacht alle 7 tabaksplantjes helemaal weg. Nieuwe ingezet, staat nog 1 half aangevreten plantje. Ik zie geen slakken, er zit een vogelnet overheen, heb geen idee wat er gebeurt. Pompoenplant van 15 cm hoog in de grond gezet, volgende dag spoorloos. Die stond dan zonder net er over.
Wat kan het nog meer zijn, behalve slakken en vogels? Wordt er een beetje simpel van, durf de rest eigenlijk niet in de volle grond te zetten als het zo gaat.
Wie heeft tips?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor peertje » 17 mei 2017 22:10

bierval geprobeerd? lijken toch wel gewoon naaktslakken...

Muppet
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2013 05:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor Muppet » 17 mei 2017 22:58

Zijn toch echt naaktslakken. Er zijn er dit jaar erg veel door het natte voorjaar vorig jaar. Ze zitten vooral verstopt onder bladeren, struiken en potjes ect

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor Fryske » 17 mei 2017 23:02

Lieve, wollige konijntjes? :-D

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor BoerJennes » 18 mei 2017 06:50

En niet te vergeten onze kleine piepende muisjes...

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor peertje » 18 mei 2017 08:23

Fryske schreef:Lieve, wollige konijntjes? :-D


... ik denk dikke harige ratten... :zweep:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor José » 18 mei 2017 11:41

Naaktslakken geven toch van die glibbersporen over de stenen en aarde? Niets te zien.
Dit is een plantenbak van gestapelde baksteen, met daarin onkruidvrije grond. Staan verder geen planten in, dus onder bladeren kan zich niets schuilhouden. Kale lege bak.
Muizen en ratten signaleren we hier ook niet, geen keutels of afgeknabbelde spullen te ontdekken in huis en tuin.
Lieve wollige konijntjes in de stad? Zou kunnen, maar die eten toch niet iets zodanig op dat je zonder pootafdrukjes en omgewoelde grond je plantjes kwijt raakt? En sinds het net er overheen zit kunnen ook die er niet meer bij.
Op de boerderij kon ik altijd aardig zien wat eventuele boosdoeners waren, waren allemaal te traceren. Maar hier is het echt onaangeroerd. Behalve dat er dus geen plantjes meer staan na 1 nacht.
Heb nog gedacht aan emelten of engerlingen. Maar bij wat graafwerk in de bak kan ik ook die niet vinden.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor peertje » 18 mei 2017 11:53

... gestapelde baksteen... wat wil een slak nog meer... maar ja... lieve muisjes houden ook van vers groen.
slakkenval plaatsen met bier erin.
blijven je plantjes dan staan dan was het een slak, anders niet... :roll:

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor Joke Kra » 18 mei 2017 21:16

Ik denk ook dat het slakken zijn hoor José. Je hebt n.l. ook naaktslakken die geen slijm spoor nalaten, zoals de tijger-naaktslak. Ik trof er vorig jaar eentje bij het kippenvoer dat ik 's nachts niet binnen had gehaald (stadstuin). Ik schrok me rot, want ik dacht echt even dat het een slang was! Hij was zo'n 18 cm. lang en veel dikker dan mijn duim. Het was vreselijk om hem beet te pakken en te voelen dat hij een heel stevig lijf had. Brrrr!
Hij zag er zó uit:
http://imgur.com/a/iKO2d

Het kan dus zijn dat je een paar van zulke monsters in de buurt hebt. Je ziet ze alleen 's avonds laat en 's nachts. Eén zo'n beest vreet gemakkelijk in één nacht 7 tabaksplantjes op op zíjn gemakkie. Waar ze niet tegen kunnen zijn scherp zand, schelpen of dennenaalden. Misschien kun je één plantje in de volle grond zetten en er een dikke cirkel schelpenzand omheen strooien (neem dan wel een diameter van 40 cm. anders kunnen ze er nóg bij, want ze zijn echt heel gróót!). Als de andere dag je plantje je er nog staat, weet je zeker dat het geen muizen/ratten/konijnen of zoiets zijn. Succes :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Planten verdwijnen in 1 nacht

Berichtdoor José » 18 mei 2017 21:53

Okee, schelpengrit heb ik nog wel. Ik ga het proberen. Ben heel benieuwd! :gluiplach:
Thanks!

Ps: zulke slakken heb ik hier echt niet. Vind hem eigenlijk wel cute. Hier in de regio zie je alleen van die geribbelde lichtbruine gluiperds, die zo'n slijmlaag geven dat als je ze beetpakt het niet meer van je handen af te wassen is. Maar ook die zie ik hier in de tuin nooit. Dat komt waarschijnlijk omdat mijn tuingrond zwaar vervuild is met bouwpuin en stukken baksteen. Wil geen slak overheen. Maar ja, het tuinpad en de schone plantenbak is natuurlijk een ander verhaal. We gaan het zien!


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast