Wat nu met de groene tomaten?

In en om de tuin, in de natuur..
Isabelle_m
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2020 09:48
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Tongeren

Wat nu met de groene tomaten?

Berichtdoor Isabelle_m » 05 okt 2020 09:13

Hoi,

Dit jaar heb ik voor het eerst tomaten planten. Ik heb nu nog steeds veel groene tomaten op de planten staan. Maar nu met het slecht weer, heeft dat zin dat ik al de groene tomaten pluk? Worden deze rijp in een papierenzak? Of kan ik beter de plant en de tomaten wegdoen?

Alvast bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Wat nu met de groene tomaten?

Berichtdoor umbaba » 05 okt 2020 10:15

Chutney maken, altijd goed bij een curry of op een boterham met kaas:
https://www.bbcgoodfood.com/recipes/gre ... to-chutney

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat nu met de groene tomaten?

Berichtdoor Deborah123 » 05 okt 2020 10:21

Binnenshuis na laten rijpen

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat nu met de groene tomaten?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 okt 2020 10:30

Ja, binnen leggen op een warme plaats, droog, met wat appels of bananen erbij (geven ethyleen af, rijpingshormoon).
En hopen dat ze rijpen ipv rotten.
Als er eentje begint te rotten kan je het beter opgeven en de rest klaarmaken, dan volgen ze allemaal. Groene tomaten kan je niet rauw maar wel verhit eten. In America zijn fried green tomatoes naar het schijnt erg gekend. Ik heb het zelf nog niet gemaakt, maar was dat wel van plan met de mijne.

Oh en op tijd de planten toppen. Ik weet niet of je dat gedaan hebt? In volle grond kan je dat best eind juli al doen, dat is ruim laat genoeg. In de serre kan het uiteraard later. Dan groeien de laatste vruchten ook nog mooi vol, ipv dat de plant energie blijft stoppen in bloemen die toch geen vrucht meer gaan worden.
Dit jaar groeien mijn laatste vruchten net tijdens de laatste warme periode dus het zijn er veel en nog mooi groot, maar met de vroege slechte herfst zijn ze idd nog allemaal groen. In een jaar met een goede nazomer kunnen er nog een boel echt afrijpen aan de plant.
Met het weer dat het nu is, en wat er in het vooruitzicht ligt, moet je ze zeker afhalen. Aan de plant kunnen ze enkel gaan rotten.

Isabelle_m
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2020 09:48
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Tongeren

Re: Wat nu met de groene tomaten?

Berichtdoor Isabelle_m » 05 okt 2020 14:08

Dankjewel! Dan zal ik seffes eens beginnen met plukken ;)


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten