Kippenren planten...

In en om de tuin, in de natuur..
Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Kippenren planten...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 14 feb 2024 10:37

Hallo
Door de regen is heel mijn kippenren heel modderig.
Nu vroeg ik me af welke soorten planten/ struiken of bomen veel water absorberen en geschikt zijn voor in de kippenren.
Zodat de kippenren minder modderig is.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor MilMol » 14 feb 2024 15:44

Als er meer regen valt dan struiken en/of bomen met hun wortels kunnen opnemen dan ga je het daar niet mee redden vrees ik, zeker niet in de herfst en winter, wanneer de bomen/struiken in rust zijn en dat is vaak net de periode dat er veel regen valt.

De oplossing ligt denk ik meer in:
-maatregelen om het water sneller af te voeren:
—> aanleg drainagesysteem
—> ophoging grond
-maatregelen om de aanvoer te beperken:
—> gehele of gedeeltelijke (eventueel doorzichtige) overkapping
- kippen groter stuk grond geven zodat er ook weer wat gras kan groeien op dat stuk
- kippen -in ieder geval overdag- verplaatsen naar ander deel van beschikbare ruimte.

Wellicht brengen deze suggesties je op ideeën.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 feb 2024 20:24

Idd. Bij mij staan er 2 fruitbomen en 3 bessenstruiken op 50m2 en het is nog steeds modderig. Rond de bessenstruiken is het beter, maar het kan ook zijn dat dat ietsje hoger gelegen is.

frankip
Berichten: 2968
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor frankip » 15 feb 2024 06:48

Mijn inziens is je ren veel te klein voor het aantal kippen . Dan blijft het hoe dan ook modderig , zeker in de winterperiode. Dat gaat je ook niet lukken met planten of struiken erin zetten. Ik zou zeggen , Ren flink vergroten, of aantal kippen verminderen , en dan nog evt de ren ophogen. Je zou ook de moestuin kunnen opofferen voor de kippenren. Voor een kip is t leven echt niet leuk als ze de hele dag met de voeten in de modder staan.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 15 feb 2024 10:26

Het licht niet aan het aantal kippen of aan de grootte van de ren.
Want iemand die ik ken heeft een gigantische ren met een aantal kippen en daar is het nog steeds modderig.

MilMol
Berichten: 138
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor MilMol » 15 feb 2024 10:35

“Gigantisch” is een nogal vage term, net als “een aantal”. Wat meer specifiek zou fijn zijn dus: hoeveel m2 vrije uitloop per kip is er beschikbaar?

Als dat genoeg blijkt dan zul je er iets anders op moeten verzinnen: grondverbetering, drainage, overkapping, ophoging. Het is misschien niet het makkelijke antwoord waarop je gehoopt had, maar het kan het probleem wel definitief oplossen.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor Kippenboerke4 » 15 feb 2024 11:29

frankip schreef:Mijn inziens is je ren veel te klein voor het aantal kippen . Dan blijft het hoe dan ook modderig , zeker in de winterperiode. Dat gaat je ook niet lukken met planten of struiken erin zetten. Ik zou zeggen , Ren flink vergroten, of aantal kippen verminderen , en dan nog evt de ren ophogen. Je zou ook de moestuin kunnen opofferen voor de kippenren. Voor een kip is t leven echt niet leuk als ze de hele dag met de voeten in de modder staan.


De moestuin opofferen gaat niet want de moestuin ligt aan de kant van de straat in een voortuintje.
Ik denk toch dat ik een drainagesysteem ga toepassen.Bedankt voor de hulp.

Pearlsofpassion
Berichten: 4374
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenren planten...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 feb 2024 18:49

Slotgracht graven die afwaterde, werkte bij mij maar matig.
Ik denk dat ik ook buizen naar de diepte moet kloppen of zo. Kleigrond houdt gewoon alles vast.


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten