Kipjes gestorven

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Krielkip-1977
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:42
Land: Belgie
M/V: M

Kipjes gestorven

Berichtdoor Krielkip-1977 » 08 aug 2019 12:36

2 van onze 3 kipjes zijn op zeer korte tijd van elkaar gestorven.

Na dat we jonge 2 kipjes hadden hebben we daar na 3 maanden een derde bij gezet. Dat ging vrij goed na de nodige aanpassingen onderling. Maar vrij vlug gibd de gezondheid van de kip die er als laatste bij was gekomen op achteruit, met als resultaat dat ze 3 dagen geleden dood in het hok lag, één dag later is ons tweede kippetje gestorven in ons bijzijn. We vrezen een beetje dat de laatst bijgekomene, die juist voor de hittegolf bij ons toekwam verzwakt door de hitte ziek is geworden en zo de rest heeft geïnfecteerd. We hebben nu het overgebleven kippetje gedesinfecteerd met zerox-P van edialux. En het leghok zuiver gemaakt en met javel ingespoten . Vanavond ga ik het kippenhok behandelen met zerox-P.
Kan mij hier verder wegwijs in maken? We willen diy niet meer meemaken. Zeg niet zomaar “stomme kip” want dat is het niet.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kipjes gestorven

Berichtdoor tuff cookie » 08 aug 2019 13:09

Ik heb het vermoeden dat het kipje wat er als laatste bij is gekomen inderdaad door verzwakking van de hitte en het nieuwe onderkomen is overleden maar niet door veerluis maar door coccidiose. Dit is zeer besmettelijk dus het laatste kipje dat nog in leven is zal ook coccidiose bij zich dragen. je kunt de mest laten controleren op coccidiose. Jonge kippen kunnen snel dood gaan door coccidiose als ze er geen medicijn voor krijgen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kipjes gestorven

Berichtdoor lnge » 08 aug 2019 13:14

Verplaatst naar kippenziekten etc.
Dit heeft niets met vogelgriep oftewel aviaire influenza/vogelpest te maken, waar het vogelgriepforum specifiek voor bedoeld is.

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kipjes gestorven

Berichtdoor Helga63 » 14 aug 2019 12:11

Ik heb ook net een kipje verloren, ook ineens ziek. En nee, het is niet 'maar een stomme kip'. Sterkte en hopelijk red je laatste kipje het wel!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten